Standaard ledverlichting Aquatlantis Elegance 240 genoeg?


DiMi

Well-known member
Lid geworden
4 oktober 2010
Berichten
65
Locatie
Belgisch Limburg
Hoi, ik was me volop aan het bezighouden met een plantenbestand uit te werken voor in mijn aquatlantis Elegance expert 240, ik wil deze keer een echte plantenbak, dus heb ik ook al een co2-systeem aangeschaft; En nu bedenk ik opeens: Hebben mijn toekomstige (veel lichtbehoevende) planten wel genoeg aan de standaard ledbalk in m'n bak? :unsure:
Ik vind werkelijk nergens informatie over hoeveel lumen dat ding geeft, behalve dat het 52Watt is...
Is er misschien iemand die het wel weet?

Groetjes DiMi
 
Is volgens mij de Easy LED 2.0, dus.

Weet je zeker dat het 52W is en geen 54??


edit bestaat de 240 wel????? ik zie 80 100 en 120
 
Als dat 'm inderdaad is, kom ik grofweg op 22lumen/liter uit (4519:200)...
Ik ga het voorlopig aanzien denk ik
Bedankt sschot!
 
Ik denk dat je standaard verlichting niet voldoende is.
Voor een plantenbak met licht behoevende planten heb je minstens 30 lumen, en eigenlijk 40 lumen per liter nodig.
Jouw aquarium heeft een inhoud van 240 liter? 240 x 40 lumen is 9600 lumen.
De standaard lamp boven jouw aquarium heeft een sterkte van 4500 lumen.
Ik zou er een lamp bij zoeken die een lager kelvin getal heeft; een warmere kleur met meer rood.
Blauw, maar vooral rood is belangrijk voor een goede plantengroei.
 
Voor een plantenbak met licht behoevende planten heb je minstens 30 lumen, en eigenlijk 40 lumen per liter nodig.

Dat hoeft niet en het hangt af van de planten die je hebt staan. Er zijn zat makkelijke planten die geen 30 of 40 lumen behoeven. Ik heb de Fusion 120 en heb het gedimpt en zit op amper 20 Lumen. Wekelijks moet ik snoeien maar heb dan wel veel makkelijke planten.
 
Dat hoeft niet en het hangt af van de planten die je hebt staan. Er zijn zat makkelijke planten die geen 30 of 40 lumen behoeven. Ik heb de Fusion 120 en heb het gedimpt en zit op amper 20 Lumen. Wekelijks moet ik snoeien maar heb dan wel veel makkelijke planten.
Hij wil toch een plantenbak met veel licht minnende soorten gaan houden?
 
Dat hoeft niet en het hangt af van de planten die je hebt staan. Er zijn zat makkelijke planten die geen 30 of 40 lumen behoeven. Ik heb de Fusion 120 en heb het gedimpt en zit op amper 20 Lumen. Wekelijks moet ik snoeien maar heb dan wel veel makkelijke planten.
Toch zou ik hier wel rekening mee houden. Dimmen kan altijd dus overwaarde is zeker niet verkeerd. Ook al omdat Ts. aangeeft een lichtbehoevende plantenbak te willen. Wanneer daar door het aanwezige licht meteen al een beperking in zit is natuurlijk niet fijn. Je zou misschien kunnen denken aan een mogelijke extra balk? Of wellicht aan een ander systeem? Er zijn altijd (alternatieve) mogelijkheden te bedenken.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, ik wil gewoon eens planten kunnen zetten zonder compromissen šŸ™‚
Dus het zal n extra balk worden
 

Terug
Bovenaan