Wat is er nieuw

Standaard rio 125 verlichting uitbreiden of niet

StijnvdB

Well-known member
Lid geworden
22 maart 2021
Berichten
103
Leeftijd
32
Hey allen, mijn rio 125 is ondertussen gearriveerd en mijn hout is aan het weken. In mijn setup plan ik behoorlijk wat planten met o.a. wat anubias (nana) java varens, wat andere planten en een tapijtje van monte carlo. Vooral voor de monte carlo vroeg ik mij af of de standaard multilex day & nature voldoende zal zijn. Huidige setup komt neer op ong 25 lumen per liter. Zo niet. Is het mogelijk om goedkoop een ledje bij te plaatsen in de kap (ernaast lijmen bijv). Ik ben benieuwd hoe jullie ervaringen zijn!

Ps. Ik zag sat de helialux nauwelijks meer lumen per liter heeft
 
Ik ben geen plantenexpert, verre van. Maar als ik kijk naar de verlichting die bij mijn Rio 240 werd geleverd, dat is echt wel een aardige bak licht. En vergelijkbaar van intensiteit met het licht in de 125.

Als je verder goed aan de voedingsbehoeftes voldoet van de monte carlo, moet je m.i. met de bijgeleverde lampen een heel eind kunnen komen. Wellicht zijn er hier nog plantendeskundigen die specifiek met de Rio-LEDs ervaring hebben? 🙂

Stel dat méér licht beter zou zijn voor de monte carlo's, dan moet je je wel even afvragen of de vissen die je gaat houden het allemaal leuk blijven vinden. Naar mijn mening is de standaardverlichting (bij de Rio 240) voor vissen feller dan wenselijk.
 
Ik vind het eerder te fel. Ben bij mij bezig juist delen van de buis af te schermen. Probleem dat je hebt is dat je een plant hebt die veel licht nodig heeft en een die dat juist niet wilt. Voor Anubias is zoveel licht niet goed dus die zul je echt ergens in de schaduw moeten plaatsen. Je Monte Carlo daarentegen gaat het denk wel doen. Kwestie van aankijken en voor voldoende voeding zorgen.

Gr
Stefan
 
Er moet een verschil gemaakt worden hoe wij licht zien en welk licht voor een plant van belang is. Juwel verlichting in z'n algemeenheid lijkt voor onze ogen erg fel. Dit is .i. een marketing truc voor planten is dit helemaal niet zo fel, men werkt namelijk met zeer hoge Kelvin waardes. Hetgeen dus inhoudt dat met name er veel blauw in het lichtspectrum zit wat wij als fel zien maar wat voor planten van minder belang is. Rood tinten zijn veel belangrijker voor planten. Dat is ook de reden waarom ook vroeger als wist welke TL buizen, vaak een mix van 830, 840 en 865, interessant waren voor een goede en gezonde planten groei. Ook bij led verlichting is dit wel duidelijk, ik zou een Kelvinwaarde die gemiddeld niet hoger is dan 5000K aanraden. In mijn bak is dit het geval, een druk bezette plantenbak.
 
Ik heb genoeg schaduwplekken met het hout gelukkig. En wat betreft de kelvin waarden: Volgens mij kan ik de day led balk eruit draaien en vervangen door "nature" met 6500 kelvin. Maar qua lumen per liter zit ik dus op zich wel prima?
 
Ik heb genoeg schaduwplekken met het hout gelukkig. En wat betreft de kelvin waarden: Volgens mij kan ik de day led balk eruit draaien en vervangen door "nature" met 6500 kelvin. Maar qua lumen per liter zit ik dus op zich wel prima?
Met zo'n 25 lumen zit je ergens tegen een gemiddelde licht intensiteit aan. Monte carlo wil het liefst veel licht.
 
Heeft dan misschien iemand ervaring met een extra led strip in een rio125 kap monteren (het liefst zo min mogelijk geknutsel)?
 
Ik heb het wel eens gedaan in de rio om daar een zonsopgang/ondergang mee te maken. Dat was zo'n goedkope zelfklevende strip. Voor de langere termijn kun je beter A. een goede kwaliteit leds erin zetten (@tuinkabouter heeft daar wel verstand van) en B. de boel goed vastlijmen. En als je het toch voor je planten doet, kunnen rode of zelfs rozige leds (echt van die grow lights) goed uitpakken als aanvulling op het bestaande licht.
 
Volgens mij zijn de multi en novo lux lampen wel afdoende om Monte Carlo te laten groeien hoor
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: oke, wel vreemd
      Terug
      Bovenaan