Wat is er nieuw

Standaard verlichting Juwel Rio LED (MultiLux)

GarField

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2024
Berichten
58
Leeftijd
55
Ik ben nog aan het opstarten met mijn 60l garnalen bak, maar krijg steeds meer zin om een grotere te starten.
Dit heeft verder geen haast maar ik ben wel aan het inlezen/leren hoe of wat.
Op marktplaats zie ik heel veel Juwel Rio bakken te koop aangeboden voor lage prijzen (de 180 of 240).
Ik heb hier een mooie plek waar ik max 130 cm aquarium kwijt kan (staat nu het 100cm terrarium voor de gerbils), dus de 180l of 240l zouden daar prima passen.

Ik heb verder nog niet echt een idee wat ik erin wil. Leuke corydora's in ieder geval 😀. Blauwe kreeften zijn leuk. Die blauwe waaierhandgarnalen zijn leuk. Maar dat is een ander onderzoek.
Maar ik wil veel planten. Dat vind ik nou eenmaal leuk. Ik heb mijn garnalenbak ook vol gezet en hopelijk gaat dit goed 😀. Maar hier ga ik al veel van leren.

Nou lees ik verschillende verhalen over deze standaard verlichting. De day is te vel en moet vervangen worden. Hij is niet dimbaar.
Voldoet deze verlichting überhaupt of kan ik beter op zoek naar andere opties. Want deze kan dus alleen 100% branden en de enige opties die je hebt is korter of langer laten branden.
2e hands zit er vaak zo'n extern filter bij en die wil ik in ieder geval niet dus het gaat alleen om het glas, kap, de verlichting en mogelijk allerlei andere spullen die erbij zijn (al heb ik ondertussen het meeste wel).
Het is niet de bedoeling dat ik 500 euro alleen aan verlichting ga kopen. Tenminste niet in eerste instantie. Ik wil eerste gewoon kijken of het mij lukt. Als het aanslaat wil ik wel wat meer geld uitgeven aan upgrades, goed co2 systeem etc.

Ik ga in ieder geval naar Vivarium straks in november om me te oriënteren maar dan is het handig als ik al wat meer weet zodat ik ook zie of ze onzin verkopen of niet 😀

Kunnen jullie wat info geven over die standaard verlichting of verwijzen naar betaalbare alternatieven?
 
Ik ben nog aan het opstarten met mijn 60l garnalen bak, maar krijg steeds meer zin om een grotere te starten.
Dit heeft verder geen haast maar ik ben wel aan het inlezen/leren hoe of wat.
Op marktplaats zie ik heel veel Juwel Rio bakken te koop aangeboden voor lage prijzen (de 180 of 240).
Ik heb hier een mooie plek waar ik max 130 cm aquarium kwijt kan (staat nu het 100cm terrarium voor de gerbils), dus de 180l of 240l zouden daar prima passen.
De 350l (1.20 breed) zou dan dus ook moeten passen.

Nou lees ik verschillende verhalen over deze standaard verlichting. De day is te vel en moet vervangen worden. Hij is niet dimbaar.
Voldoet deze verlichting überhaupt of kan ik beter op zoek naar andere opties. Want deze kan dus alleen 100% branden en de enige opties die je hebt is korter of langer laten branden.
Het aantal lumen per liter is bij de Juwel nét toereikend voor de minder veeleisende planten (easy of medium). Als je dus echt voor een plantenbak gaat, moet je dus een (flinke) upgrade kopen, die behoorlijk in de papieren loopt, of bewust dimmen met (bijv) bakpapier en dan kun je dus alleen nog weinig-eisende planten gebruiken.
Vaak zijn mensen ook al tegen dit probleem opgelopen en hebben dan een goede lichtbalk erbij gekocht, en bakken met die verlichting zijn dan ook wel tweedehands te vinden.
2e hands zit er vaak zo'n extern filter bij en die wil ik in ieder geval niet
Waarom niet? Het interne filter van de Juwel stelt niet zo veel voor, dus je loopt vrij snel tegen de grenzen van dat filter op. Een extern filter levert heel wat meer filtratie en dus meer mogelijkheden in je visbestand.

betaalbare alternatieven?
Je kunt imo erg mooie bakken maken met planten die vallen onder het hoofdstukje 'easy', maar dat moet jij dan ook zien zitten. Als je toch naar bijv de rode planten wilt, denk ik dat het een verkeerde besparing is om niet meteen voor een lichtbak met overcapaciteit te gaan.
 
Dank Lysia. Ik was ook niet van plan het interne filter van Juwel te gebruiken.
Ik zit te denken aan de De Sicce Shark pro 900.

Met een extern filter ben ik bang voor lekkages of andere problemen omdat het water steeds buiten je bak komt. Ik heb bv ook katten. Als die er een gaatje in bijten ben ik de pineut 🙂
Mijn opa had er vroeg 1 met een sump. Maar dat maakt dan weer heel veel herrie 😀.
 
Ik heb 3 katten en een kauw, maar van de buizen van de Eheim en de JBL blijven ze af. Daar zou ik dus niet al te bang voor zijn.
 
Ik denk ook niet dat katten in de slang gaan bijten en daar snel door kunnen komen. Ik heb standaard 2 watermelders naast de bak staan voor het geval dat.
 
Ik zie dat de HeliaLux Spectrum vaak gebruikt wordt met de upgrade. Op mp staan er een aantal aqua die deze verlichting met controller al hebben.
 
Met een dekselset van juwel kun je 2 lichtbalken laten, dus multilux en helialux spectrum boven je bak en dan maar doseren met licht.
 
Ik heb zelf ook meermalen mijn aquariumverlichting gekocht via marktplaats, maar ik ben daar zelf eigenlijk niet zo tevreden over. Ik heb lange tijd op mijn twee aquariums de Juwel Helialux day and night gebruikt die ik gekocht had via marktplaats. Juwel helialux day and night is de oud variant van de nieuwe Helialux spectrum lamp. Na een geruime tijd ben ik er achter gekomen dat deze oude lampen eigenlijk veel te weinig licht geven. De stengelplaten blijven aan de onderzijde vaak kaal, en ze groeien langgerekt. Ook de planten die rood zouden moeten worden blijven groen, zoals rotala.

Een maand geleden ben ik daarom weer over gestapt op mijn oude juwel multilux lamp die ik nog op zolder had liggen. En om wat extra licht te geven heb ik via marktplaats een tweede Multilux erbij gekocht voor op mijn Juwel rio 180. Maar met twee lampen is het licht erg fel en ook niet erg fraai. Het is erg flets licht. En het is niet dimbaar. Ook ontstaat er op het glas veel sneller groene aanslag. De planten groeide al wel beter. Maar over de multilux lampen ben ik niet tevreden.

En daarom heb ik nu recent een nieuwe Chihiros universal wrgb lamp gekocht voor op mijn Juwel rio 180. Het resultaat is prachtig. Deze lamp past zeer goed op mijn Juwel rio, en de lamp is zeer eenvoudig in te stellen via de app. Met deze lamp komen de rode kleuren van planten en vissen ook veel beter naar voren. De chihiros lamp is ook iets minder duur dan de nieuwe Helialux spectrum lamp met afzonderlijke dim-controller...

Ik verneem ook dat de Multilux lampen alg zouden kunnen veroorzaken vanwege een minder gunstiger kleurenspectrum, maar dat weet ik niet zeker...
 
Ik heb op mijn Lido120 ook sinds een paar weken de Chihiros WRGB universal. Past naadloos in de bak. En ben er dik tevreden over. Bediening via een app op je telefoon via Bluetooth. Geen extra controller bij nodig welke wel bij de Juwel Helialux apart aangeschaft moet worden.
 
En die Chihiros kan dan op de plek van de juwel verlichting en kun je de bak nog dicht doen?
Ik ga eens zoeken naar meer info. Bedankt.
 
En die Chihiros kan dan op de plek van de juwel verlichting en kun je de bak nog dicht doen?
Ik ga eens zoeken naar meer info. Bedankt.
Ja..

Zie deze foto van mn Lido met de Chihiros lichtbalk ipv de Juwel LED balk.
IMG_6647.jpeg
 
In hoe verre is de chihiros veel beter als wat er van juwel is?
Ist een groeilamp, kweeklamp of gewoon iets leuks voor je portomoney😁
 
In hoe verre is de chihiros veel beter als wat er van juwel is?
Ist een groeilamp, kweeklamp of gewoon iets leuks voor je portomoney😁
Voordat ik recent mijn chihiros lamp kocht heb ik ook veel op internet gezocht voor informatie. Ook om de chihiros lamp te vergelijken met de helialux lamp. Ik las dat mensen wat meer de voorkeur geven aan de chihiros universal wrgb lamp. Ook op dit forum. Vanwege het betere lichtspectrum. De chihiros universal wrgb is dan ook nieuw ontwikkeld door een leverancier die al lang vele aquariumlampen maakt voor aquascapers. Ik zag youtube video's waarin aquascapers al jaren geleden erg positief zijn over chihiros, en dat vind ik goed.

Over juwel helialux zie ik daarentegen niet zo veel reviews, reacties of video's. Deze lamp is al een jaren geleden ontwikkeld. Ik zag wel dat er klachten waren over waterdichtheid van de helialux lamp, en over condensvorming in de kap. Maar ik denk dat ze bij juwel dat euvel al verholpen hebben in de nieuwere lampen. Dat kan overgens wel een probleem zijn met wat er op marktplaats verkocht wordt. Dat is ook mijn ervaring. Soms verkopen mensen spullen op marktplaats waar iets mis mee is, een verborgen gebrek bijvoorbeeld. Bijvoorbeeld een externe filterpomp die lekt op het snoer onderop. Een multilux lamp waar de schakelaar van knettert vanwege een draad die een beetje los zit. Een goedkope tv waarvan een deel van de hdmi ingangen aan de achterkant defect blijken te zijn. Dat heb ik allemaal al gehad. Daar kom je dan thuis pas achter. Dat hadden ze mij niet verteld bij verkoop. 😉 Dan is goedkoop duurkoop. Maar er zitten ook wel goede spullen tussen op marktplaats.

Ik denk dat zowel de helialux als de chihiros lamp goed zijn. En ja beide zijn duur...
 
Ik ben een beetje verder aan het kijken naar de verlichting. Lysia heeft het er bv over dat de multilux net voldoende lumen heeft voor easy planten.
Lumen van de standaard MultiLux LED is 5290.
Kijk ik echter bij de Chihiros universal wrgb 1000 dan is dat 4246 lumen. Dus er zal vast meer bij komen dan alleen lumen?

Ik zag dat die daylight van juwel erg veel kelvin heeft 9000 tegenover de 6500 van de andere lamp (Nature). Met die chihiros kun je denk ik alles instellen zoals je wilt?

Lastig onderwerp dit 😀
 
Is dat de multilux die bij die bak hoort? Want als je per ongeluk zit te kijken bij de multilux van een grotere bak, geeft die meer lumen....
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat ze het inmiddels aangepast hebben.....
 
Die getallen matchen met wat ik zo gauw kan vinden op internet, maar ik ben wel verbaasd daarover. Ik heb zelf de ervaring dat de lampen van Juwel erg matig zijn qua lichtopbrengst. Zouden er ook onafhankelijke tests hiervan te vinden zijn op internet?

Anyway, groot nadeel van de standaard Juwel verlichting is voor mij dat het niet regelbaar is. Dus aan/uit, geen langzame overgang van licht naar donker en vice versa. Je kan dus ook niet echt dimmen als je teveel licht blijkt te hebben.

Qua lichtkleur (kleurtemperatuur/Kelvin) kun je natuurlijk de Day LED-buis van de Juwel vervangen door een tweede Nature, zodat je op 6500K zit. Maar ja, dat ligt er ook aan wat je wilt in je bak. Tanganyika en Malawi vraagt juist weer om de 9000K, volgens mij.
 
Ik weet de nadelen van de MultiLux .... Ik heb het gekregen dus ik wil het er voor nu even mee doen.
Ik zat ook te denken om dan die day te vervangen. Ik heb totaal nog niet na gedacht wat ik wil in de grotere bak.
Ik kom alleen steeds vissen tegen zoals de corydora panda of julli die ik leuk vind maar niet in een 60ltr bak kunnen.
Wat ik nu in mijn hoofd heb maar nog totala geen idee heb of dat samen gaat zijn die grotere schoonmaakgarnalen, otocinclis, corydora's en misschien zo'n mooie waaierhand garnaal.
In het midden een stuk hout met wat anubius planten, en verder gewoon makkelijke planten achterin en kort spul aan de zijkanten. Ik wil niet de hele voorkant met gras zetten zoals in mijn garnalen bakje.

Ik ben echt nog een beginner dus wil het mezelf niet te moeilijk maken. Ik kan altijd nog upgraden indien nodig maar dan heb ik al wel ervaring met goedkope planten 😀
 
Die getallen matchen met wat ik zo gauw kan vinden op internet, maar ik ben wel verbaasd daarover. Ik heb zelf de ervaring dat de lampen van Juwel erg matig zijn qua lichtopbrengst. Zouden er ook onafhankelijke tests hiervan te vinden zijn op internet?

Anyway, groot nadeel van de standaard Juwel verlichting is voor mij dat het niet regelbaar is. Dus aan/uit, geen langzame overgang van licht naar donker en vice versa. Je kan dus ook niet echt dimmen als je teveel licht blijkt te hebben.

Qua lichtkleur (kleurtemperatuur/Kelvin) kun je natuurlijk de Day LED-buis van de Juwel vervangen door een tweede Nature, zodat je op 6500K zit. Maar ja, dat ligt er ook aan wat je wilt in je bak. Tanganyika en Malawi vraagt juist weer om de 9000K, volgens mij.
Een optie om aan te denken lijkt me ook misschien een color lamp en de Day te gebruiken. Kleuren van de vissen komen dan leuk naar voren.
 
Ik heb twee aquariums, en op de ene heb ik nog de oude Juwel Multilux lamp, en op de andere bak heb ik sinds kort een nieuwe Chihiros Universal wrgb lamp. Voor het beeld geven beide lampen evenveel licht. Maar de Chihiros geeft veel mooier licht, en ook veel beter licht voor plantengroei. Sinds dat ik deze lamp heb fleurt de bak heel mooi op. Veel stengelplanten krijgen ineens zijscheuten. De planten die rood horen te zijn kleuren nu ook langzaam rood. Ook de plantjes die dieper in de bak staan, dus degene die lager blijven op de voorgrond, die krijgen ook voldoende licht.

Wat ook opvallend is dat de Multilux een elektrisch vermogen heeft van 2x19Watt=38Watt, en de Chihros heeft een vermogen van 59Watt. Dit extra vermogen zal ook zeker terug komen in de opbrengst van de lamp...
 
Juwel brengt ook de uitvoering helialuxspectrum uit, ik denk dat je met 2 van die opzetjes en een dubbele kleppen kap wel wat vooruit kan met alles qua kleur, kracht, lumen, par, kelvin en wattage.
 
Juwel brengt ook de uitvoering helialuxspectrum uit, ik denk dat je met 2 van die opzetjes en een dubbele kleppen kap wel wat vooruit kan met alles qua kleur, kracht, lumen, par, kelvin en wattage.
Ja en dan ben je incl controller ruim 500€ armer. Lampen kostten 228€ p.s en de controller €110.
 
Ze kunnen op een spitcontroller en ook omdebeurt aan om te dimmen, begintie met 1 en zie hoe het bevalt.
 
Voordat ik recent mijn chihiros lamp kocht heb ik ook veel op internet gezocht voor informatie. Ook om de chihiros lamp te vergelijken met de helialux lamp. Ik las dat mensen wat meer de voorkeur geven aan de chihiros universal wrgb lamp. Ook op dit forum. Vanwege het betere lichtspectrum. De chihiros universal wrgb is dan ook nieuw ontwikkeld door een leverancier die al lang vele aquariumlampen maakt voor aquascapers. Ik zag youtube video's waarin aquascapers al jaren geleden erg positief zijn over chihiros, en dat vind ik goed.

Over juwel helialux zie ik daarentegen niet zo veel reviews, reacties of video's. Deze lamp is al een jaren geleden ontwikkeld. Ik zag wel dat er klachten waren over waterdichtheid van de helialux lamp, en over condensvorming in de kap. Maar ik denk dat ze bij juwel dat euvel al verholpen hebben in de nieuwere lampen. Dat kan overgens wel een probleem zijn met wat er op marktplaats verkocht wordt. Dat is ook mijn ervaring. Soms verkopen mensen spullen op marktplaats waar iets mis mee is, een verborgen gebrek bijvoorbeeld. Bijvoorbeeld een externe filterpomp die lekt op het snoer onderop. Een multilux lamp waar de schakelaar van knettert vanwege een draad die een beetje los zit. Een goedkope tv waarvan een deel van de hdmi ingangen aan de achterkant defect blijken te zijn. Dat heb ik allemaal al gehad. Daar kom je dan thuis pas achter. Dat hadden ze mij niet verteld bij verkoop. 😉 Dan is goedkoop duurkoop. Maar er zitten ook wel goede spullen tussen op marktplaats.

Ik denk dat zowel de helialux als de chihiros lamp goed zijn. En ja beide zijn duur...
Maar Juwel heeft de nare gewoonte om verlichting een veel te hoge Kelvin waarde, 9000 K of een menging met 6500 K, mee te geven wat ze dan voor plantenbakken veel minder geschikt maken. Of het algemeen wordt 5000 k als een goed maximum gezien, overeenkomend met middag licht. Naast lichtsterkte speelt ook het lichtspectrum een belangrijke rol voor je plantengroei.

Omschrijvingen-kleurtemperaturen.jpg
 
Ik heb ook een Chihiros Universal op mijn RIO en ik ben er dik tevreden over. Zoals boven al genoemd wordt, die standaard multilux zijn niet dimbaar en geen zonsopgang/ondergang functie en als je waaierhandjes overweegt is dat wel een must. Ze schrikken als het licht aan gaat en beginnen meteen te graven en gaan je bak verbouwen.

Ook de kleur van de multilux is erg blauw (lelijk) en de Chihiros kun je instellen naar wens.

En als je voor waaierhandjes gaat, blauwe laten zich zelden zien, alleen in het donker. Bruine zijn mss iets kleiner, maar deze laten zich wel altijd zien, een groepje is wel een leuke aanwinst.

IMG_3740.jpeg
 
Ik kom tot de conclusie dat Juwel Malawibakken maakt. En als je er iets anders mee wilt, moet je dat zelf weten, maar dan is het vooreigen risico 😛
 
We gaan het zien 🙂
Dank voor alle adviezen ...
 
Ik bedoel het echt serieus he, dat bedankt.

Ik leer hier heel veel van.
Als ik niet investeer in betere lampen, co2 en heel goed buitenfilter wordt ik beperkt in wat ik kan houden.
Dan kan ik bepaalde dieren niet nemen, dan kan ik bepaalde planten niet nemen en ben ik beperkt en zal de groei zeker niet hard gaan.

Maar .... Als ik nu optel wat ik kwijt ben aan mijn 60L garnalen bakje zou dit verdubbelen of zelfs driedubbel worden bij een 180ltr bak.
Veel zaken zou ik natuurlijk in beide bakken kunnen gebruiken, maar techniek moet dan toch echt allemaal gekocht worden.
Ik kan geen goede verlichting kopen om er dan geen co2 bij te nemen. Of Co2 nemen maar geen goede verlichting.
Dus als ik voor het een kies moet ik ook het andere kiezen.

Ik ga ik het dus OF proberen simpel te doen met alle gevolgen van dien, OF ik wacht nog een tijdje om te sparen.
Mij kennende zal het het eerste worden eigenwijs als ik ben.
 
Er bestaat zoiets als low-tech aquaria. Sterker nog, de high-tech aquaria bestaan eigenlijk nog maar relatief kort. Ik denk dat ik nog ergens een boekje heb liggen waarin wordt gesproken over het verwarmen van je aquarium met een petroleumbrander onder het glas 🚒 Vroeger konden ze niet anders en hadden ze ook plezier aan hun aquaria. Je moet alleen keuzes maken. En als je over een paar jaar er meer geld voor over hebt, dan kan je altijd nog veranderen.

Overigens ging ik er zeker vanuit dat het 'bedankt' serieus was.
 
De aquariumhobby is eigenlijk erg duur. Bij de aanschaf van een bak alleen ben je er vaak nog niet. 🙂

Maar een aquarium houden zou ook wel goedkoop kunnen, met een goedkoop verlichtingsarmatuur, eenvoudige planten, en in verhouding veel vissen om op die manier co2 toe te voegen, ipv een co2 systeem. Ik zou alleen zelf niet bezuinigen op een goede voedingsbodem. Op zo'n manier een aquarium is dan meer volgens de Walstad methode. Dit zou ik ook nog wel eens willen proberen.
 
De aquariumhobby is eigenlijk erg duur. Bij de aanschaf van een bak alleen ben je er vaak nog niet. 🙂

Maar een aquarium houden zou ook wel goedkoop kunnen, met een goedkoop verlichtingsarmatuur, eenvoudige planten, en in verhouding veel vissen om op die manier co2 toe te voegen, ipv een co2 systeem.
Helemaal mee eens. Ik heb een low tech algvrije bak met vallisneria, crytpocoryne,javavaren, en drijfplanten en ik ben er erg tevreden mee. Er zitten wel een paar flinke filters op, maar de verwarming staat uit (staat in de woonkamer), zand/fijngirntbodem met kleibolletjes en toevoeging van NPK en mikro's. Personeel (2 Farlowella's) helpen de algen die als gevolg van invallend zonlicht af en toe verschijnen om zeep.....
 
De aquariumhobby is eigenlijk erg duur. Bij de aanschaf van een bak alleen ben je er vaak nog niet. 🙂

Maar een aquarium houden zou ook wel goedkoop kunnen, met een goedkoop verlichtingsarmatuur, eenvoudige planten, en in verhouding veel vissen om op die manier co2 toe te voegen, ipv een co2 systeem. Ik zou alleen zelf niet bezuinigen op een goede voedingsbodem. Op zo'n manier een aquarium is dan meer volgens de Walstad methode. Dit zou ik ook nog wel eens willen proberen.

Ik wil wel een goede voedingsbodem inderdaad. Anders wordt het wel heel lastig denk ik.
Ik heb in mijn andere bak Colombo Nutri Base gebruikt en die lijkt verder prima te werken.

Ik ben bezig met een nieuw topic over het nieuwe aquarium.
 
Helemaal mee eens. Ik heb een low tech algvrije bak met vallisneria, crytpocoryne,javavaren, en drijfplanten en ik ben er erg tevreden mee. Er zitten wel een paar flinke filters op, maar de verwarming staat uit (staat in de woonkamer), zand/fijngirntbodem met kleibolletjes en toevoeging van NPK en mikro's. Personeel (2 Farlowella's) helpen de algen die als gevolg van invallend zonlicht af en toe verschijnen om zeep.....
Klopt. Een aquarium zonder veel verwarming is nog goedkoper. Dat heb ik ook. Mijn bakken staan op 18 en 20 graden. Veel aquariumplanten kunnen ook goed op water op deze temperaturen. Enig nadeel van deze lage temperatuur is weer dat veel vissen niet mogelijk zijn. Veel vissen willen een temperatuur vanaf 22 graden. Maar danio's en veel garnalen kunnen wel in wat kouder water. Halfsnavelbekjes ook. Die heb ik.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan