Wat is er nieuw

start aquarium: filter op dezelfde hoogte

JeePee

Well-known member
Lid geworden
5 september 2019
Leeftijd
42
Beste ervaren aquaristen,

ik start vermoedelijk weldra met een aquarium ada 45p. (l: 45 b: 27 h: 30)

Daar hoort een filter bij, ik wil een externe (om eventueel later op een iets grotere bak ook te kunnen gebruiken.

Ik kom uit bij JBL en Eheim.
wat me opvalt qua afmetingen: zo'n Eheim exp 150 haalt een hoogte van 29cm. Daar de 2 slangaanzetten (in en uit) nog bijtellen en als ik dan nog wat waterslang erbij tel kom ik vermoedelijk aan een hoogte van 35cm. Dit is hoger dan het hoogste waterniveau in het aquarium, dat vermoedelijk op 23 of 24 cm zal stranden.
Weet dat de waterslangen naar de filter echt geen 2meter zullen zijn, ik verkort deze tot een 30 à 40cm, wat alleen maar de filtering ten goede komt denk ik. Mede ook ingegeven door het plaatsgebrek.
Is het een probleem dat filter zijn water niet "vallend" opvangt maar wel volledig moet opzuigen naar boven?

Ik las gisteren bij toeval elders dat een aquarium op dezelfde hoogte houden als de filter, dat het niet gaat werken...
Het filter eronder plaatsen gaat niet lukken, enigste plaats is er net naast.

ik las ook elders dat je uw aquarium kan verhogen met matten, maar veel ruimte is hiervoor niet, en lijkt me ook niet mooi.

Ik heb gepoogd de pdf te lezen van "prestaties van filterpompen" hier, maar daar werd mijn opstelling niet besproken (en is me ook te technisch).

alvast bedankt

Zover ik weet werkt dat inderdaad niet maar de xperts kunnen je er vast meer over zeggen. Waarom anders geen HOB filter aan de achterkant?

Je kan met een plaat tempex of een ander waterbestendig materiaal je aquarium ophogen.
Sws kunnen de eheim classics wel werken, zolang de rotor maar onder water staat

Waarom de classics wel Wouter? Ja ik weet het ik ben geen techneut 😉

Ik vermoed omdat de aanzuiging van het vuile water langs onderen gebeurt. In tegenstelling tot andere filters zit hier de in en out niet beiden bovenaan maar zit de in onderaan.
Dus iets lager.
Maar waarom dat dan technisch zo belangrijk is mag men toelichten want weet ik ook niet.

Dat gaat wel werken, het enige wat je zal moeten doen is je filter goed aanzuigen, en die zal wel een tijdje wat pruttelen voor al de lucht er uit is.

De manier van werken is de volgende:
- inlaatbuis inbouwen in aquarium
- slang verbinden met de filter
- aanzuigen via de terugloopslang tot je water aan zuigt, en dat water stijgt boven het niveau van de filter.
- slang direct onder water houden en verbinden met sproeibuis
- filter aanzetten en dan even opletten dat het water blijft stromen.
Eens al de lucht er uit is blijft die filter rustig draaien.

Waarom de classics wel Wouter? Ja ik weet het ik ben geen techneut 😉
Had te snel gelezen dacht dat het plan al was om een Classic te nemen xD

Maar idd de hevel zal iets sneller lopen waardoor je lucht er ook wat sneller uit is denk ik zo.
En het zijn gewoon oerdegelijke filters 😉

Zover ik weet werkt dat inderdaad niet maar de xperts kunnen je er vast meer over zeggen. Waarom anders geen HOB filter aan de achterkant?
Wat is een hob filter? Hang on buitenfilter?

Dat gaat wel werken, het enige wat je zal moeten doen is je filter goed aanzuigen, en die zal wel een tijdje wat pruttelen voor al de lucht er uit is.

De manier van werken is de volgende:
- inlaatbuis inbouwen in aquarium
- slang verbinden met de filter
- aanzuigen via de terugloopslang tot je water aan zuigt, en dat water stijgt boven het niveau van de filter.
- slang direct onder water houden en verbinden met sproeibuis
- filter aanzetten en dan even opletten dat het water blijft stromen.
Eens al de lucht er uit is blijft die filter rustig draaien.

Hallo Tommie,

De inlaatbuis, is de buis die zorgt voor de aanvoer naar je filter of is dit nog een andere buis dan die je standaard voorziet voor in en uit?

Wat is de terug loops lang? Want dat ben ik nog nergens tegengekomen in teksten op fora over hoe een aquarium op te starten.

Je kan met een plaat tempex of een ander waterbestendig materiaal je aquarium ophogen.
Sws kunnen de eheim classics wel werken, zolang de rotor maar onder water staat
De rotor, dat is dus in filter? Maar hoe kan ik weten of hij onder water staat bij bijvoorbeeld een jbl of een eheim experience?
Bij een classic denk ik dat je het kan zien omdat het een doorschijnende is, niet?

De rotor zit in de grijze kop en die zie je niet van buitenaf.

Mede de reden dat ik die ook gebruik 😀
Mede de reden dat ik die ook gebruik 😀
Las elders, op anderstalig forum tijd geleden dat die classics meer geluid maken dan de experience. Zeg jij, valt goed mee of hoor je die totaal niet. Bedoeling is natuurlijk van het geluid te aanhoren met de aquariumkast open want bij ons komt dit gewoon op het aanrecht in de open keuken (vandaar ook dat ik niets van materiaal in een kast eronder krijg)

Wellicht is de 'Scapers Flow' van Dennerle iets voor je. Dit is een kruising tussen een hang on the back filter en een pot filter en hangt dus aan je aquarium. Geen slangen en andere zooi wat in een keuken snel rommelig gaat worden, gewoon een simpele inlaat en uitstroom pijpjes van het filter zelf.

Las elders, op anderstalig forum tijd geleden dat die classics meer geluid maken dan de experience. Zeg jij, valt goed mee of hoor je die totaal niet. Bedoeling is natuurlijk van het geluid te aanhoren met de aquariumkast open want bij ons komt dit gewoon op het aanrecht in de open keuken (vandaar ook dat ik niets van materiaal in een kast eronder krijg)

Ik hoor ze niet als ik het kastje open zet hoor. Tenzij je met je oor bij de filter gaat staan.

Hallo Tommie,

De inlaatbuis, is de buis die zorgt voor de aanvoer naar je filter of is dit nog een andere buis dan die je standaard voorziet voor in en uit?

Wat is de terug loops lang? Want dat ben ik nog nergens tegengekomen in teksten op fora over hoe een aquarium op te starten.

Inlaat is inderdaad waar het water uit het aquarium naar je filter gaat.
En de terugloop is waar het water van de filter terug je bak in gaat.

De rotor, dat is dus in filter? Maar hoe kan ik weten of hij onder water staat bij bijvoorbeeld een jbl of een eheim experience?
Bij een classic denk ik dat je het kan zien omdat het een doorschijnende is, niet?
Paar cm onder de rand van de emmer zit de rotor vaak, of net op de rand van de emmer.

Maar classics kunnen wat brommen, maar een pak suiker of een deurstopper doet wonderen 😉

"Maar classics kunnen wat brommen, maar een pak suiker of een deurstopper doet wonderen"

Excuseer, ge kunt me echt dom vinden, maar hoe werkt die oplossing juist of zijt ge me gewoon aan het trollen want dan is dat goed gelukt :thumbs:

"Maar classics kunnen wat brommen, maar een pak suiker of een deurstopper doet wonderen"

Excuseer, ge kunt me echt dom vinden, maar hoe werkt die oplossing juist of zijt ge me gewoon aan het trollen want dan is dat goed gelukt :thumbs:

Dat is een serieuze opmerking, er wordt ook wel eens een baksteen opgelegd, een verzwaring helpt tegen het "brommen"

Die pompkoppen zijn hol en kan werken als een klankkast, door er wat zwaars op te leggen stop je het resoneren en word ie stil

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan