Start aquarium: witte waas en plasticgeur


I

Ilse77

Guest
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum, dus nog even zoeken hoe alles werkt
Ik heb sinds vier dagen een juwel rio 180 waarvan het filter door de aquariumspeciaalzaak verplaatst is naar de linkerkant van de bak met zwarte kit/lijm.
Ik heb grind op de bodem liggen (goed uitgespoeld) en opgestart met waterbereider, snelstartbacteriecultuur en 20 liter water uit mijn oude bak en plantjes uit mijn oude bak. Bij twee planten heb ik een staafje voeding tussen de wortels gedaan.
Na een dag kwam er een witte waas (wordt nu wat groenig). Waardes waren gisteren goed (alleen chloor wat aan de hoge kant), maar vooral die plastic lucht uit de bak valt me op. Ik wilde de bak een paar weken met rust laten, maar overweeg nu een waterwissel door die gekke lucht.
Iemand advies?

F6DA706E-ECBE-4378-8732-82C8AEFC2951.jpeg


510D65EE-03E1-4B6A-83D2-0316DEB4D27A.png
 
De witte waas is vaak iets wat erbij hoort maar die geur dat is iets anders en vanaf hier kan ik dat moeilijk beoordelen.
 
Dat je Chloor meet kan ook aan de app liggen die je gebruikt, had ik ook altijd vandaar dat ik deze niet meer gebruik, druppeltesten zijn beter.
 
Daar had ik al meer over gelezen, dan ga ik van de week druppeltesten halen. Maakt het nog uit welk merk/ type?
 
Nee, JBL is goed maar duur en Colombo testlab is goedkoper en word door veel leden hier gebruikt.
 
Zijn die stenen echt of van plastic? Als het goedkope rommel is (Chinees) dan zal dat de lucht verklaren.
 
Soms hoor je ook dat door de kit je een aparte geur krijgt in het begin.
 
Zijn die stenen echt of van plastic? Als het goedkope rommel is (Chinees) dan zal dat de lucht verklaren.

Ze zijn inderdaad van een soort kunststof. 1 komt uit mijn oude bak, de andere twee zijn nieuwe (wel goed afgeborsteld en gespoeld). Chinees weet ik niet. De verkoper in de speciaalzaak gaf aan dat het hetzelfde materiaal is als de achterwanden voor in een aquarium.
 
Ik dacht ook dat dat het is. Zou water vervangen dan helpen of gewoon door laten draaien?
Gewoon eruit halen is mijn advies .
Stel jou voor je loopt achter een tractor waar de boer net zijn land bemest . Er komt niks over jou heen , maar je kan wel genieten van de geur .
Wel daarin wil je visjes steken .
 
Gewoon eruit halen is mijn advies .
Stel jou voor je loopt achter een tractor waar de boer net zijn land bemest . Er komt niks over jou heen , maar je kan wel genieten van de geur .
Wel daarin wil je visjes steken .

Ga ik doen...vissen gaan er pas in als het in orde is. Geduld is mijn grootste uitdaging de komende weken
 
Kleine visjes worden normaal ooit groot deze worden tussen 12 en 15 cm .

Oepsie...dat wist ik echt niet. Ik heb nog veel te leren.
Ga me eerst maar goed inlezen wanneer ik nieuwe vissen wil gaan toevoegen.
 
Leuk , maar ze horen eigenlijk wel in 1.2m thuis :D
Beaufortia in 120cm? Overdrijven kan ook altijd. Dat is zeker zo'n site die voor alle vissen, ongeacht het gedrag, 10x de lenge van de vis als minimum bakmaat aangeeft.
Ze worden niet eens 12 cm... Seriously Fish en Aqua Info geven 9cm aan. Die vetrouw ik meer dan een winkel.

Deze vissen zijn amper actief, ze kunnen prima vanaf 80cm.
 
Ik heb de bak een week open laten staan en waterwissel gedaan. Sinds drie dagen is hij weer dicht en ruikt nu heerlijk naar aquarium Plantjes doen het perfect. Groeien de bak uit...
Denk dat het opgelost is, waardes zijn goed, dus gaat de goede kant op.
 

Terug
Bovenaan