Wat is er nieuw

Start nieuw aquarium

DannyyB

Well-known member
Lid geworden
8 april 2021
Berichten
60
Leeftijd
38
Locatie
Raalte
Hallo. Net 2 weken geleden mijn bak gestart.
De planten groeien erg goed. Heb er ook een aantal slakjes in zitten, maar dat is niet zo erg.

De 1e is de foto direct na de planten.
De 2e foto nu na ongeveer 2 weken.

Heb wel lichte alg aan de ruiten en op het hout. Maar neem aan dat dit erbij hoort in het begin.

Wanneer moet ik voor water gaan testen?
 

Bijlagen

  • IMG-20210509-WA0002.jpeg
    IMG-20210509-WA0002.jpeg
    319 KB · Weergaven: 173
  • 16213557778863998340365225620153.jpg
    16213557778863998340365225620153.jpg
    422.7 KB · Weergaven: 177
Hoi. Bij week 3 krijg je vaak je nitrietpiek, als die voorbij is en je gaat nitraat meten, zonder dat je nog nitriet en ammonia meet, kun je voorzichtig de eerste visjes toevoegen. Je hebt wel een klein intern filter, die zijn niet geschikt voor een bak vol vis, dus hou daar rekening mee.
Voor tests zou ik een koffertje van Colombo halen, die kost iets van 3 tientjes en zit alles in dat je nodig hebt.
 
Geachte ,

Als je alles goed doet hoor je inprincipe niet te testen , maar natuurlijk is meten weten .

Ik vermoed dat je wilt gaan testen om te kijken of je nitrificatieprocces ingang is zodat je vissen kan gaan toevoegen ?

Als bovenstaande inderdaad klopt zou ik je aanraden om nog een 2 tal weken te wachten met vis om zeker te zijn .

Inde tussentijd zou ik dagelijks ook gewoon voederen alsof er vis in zit en wekelijkse verversing van minimaal 50% .

Let wel op bij aanschaf van je nieuwe vissen dit rustig aan te doen en niet gelijk je volledige bestand aan je nieuwe bak toe te voegen , begin met een aantal algenetertjes en wacht minimaal 1 weekje af voor je weer wat kan toevoegen zodat je biocultuur kan volgen ...


Mvg
 
Hoi. Bij week 3 krijg je vaak je nitrietpiek, als die voorbij is en je gaat nitraat meten, zonder dat je nog nitriet en ammonia meet, kun je voorzichtig de eerste visjes toevoegen. Je hebt wel een klein intern filter, die zijn niet geschikt voor een bak vol vis, dus hou daar rekening mee.
Voor tests zou ik een koffertje van Colombo halen, die kost iets van 3 tientjes en zit alles in dat je nodig hebt.
Ik wil inderdaad de bak niet te vol doen.
Ik heb de test set van colombo gisteren binnen gekregen. Zeer uitgebreid.
Geachte ,

Als je alles goed doet hoor je inprincipe niet te testen , maar natuurlijk is meten weten .

Ik vermoed dat je wilt gaan testen om te kijken of je nitrificatieprocces ingang is zodat je vissen kan gaan toevoegen ?

Als bovenstaande inderdaad klopt zou ik je aanraden om nog een 2 tal weken te wachten met vis om zeker te zijn .

Inde tussentijd zou ik dagelijks ook gewoon voederen alsof er vis in zit en wekelijkse verversing van minimaal 50% .

Let wel op bij aanschaf van je nieuwe vissen dit rustig aan te doen en niet gelijk je volledige bestand aan je nieuwe bak toe te voegen , begin met een aantal algenetertjes en wacht minimaal 1 weekje af voor je weer wat kan toevoegen zodat je biocultuur kan volgen ...


Mvg
Ik wou alleen weten of meten na 2 weken al veel zin heeft. Of dat ik beter nog even kan wachten. Ik wist sowieso dat indraaien 3 a 4 weken zou duren.
De vissen wou ik niet tegelijk erin doen, maar per laag rustig opbouwen.

Ziet er mooi uit, en een beetje groene algen zijn normaal. Voeg je ammoniak toe op de een of andere manier ? Zo niet kun je al een paar vissen er in doen, beetje bij beetje opbouwen.
Uitgebreidere uitleg heb ik vanmiddag nog in een ander onderwerp gegeven: https://aquaforum.nl/threads/hoe-ho...er-grote-ph-schommelingen.173971/post-2288371
Ik voeg verder nog niks toe. 1 a 2 keer in de week een klein beetje vlokvoer verkruimelen. Ik ga jou uitleg vandaag even lezen. Bedank!
 
Na 2 weken kun je ammonia meten, als je daar al iets van meet, dan weet je dat de stikstofcyclus op gang komt. Als je soil gebruikt, is dat ook gelijk het enige dat zinnig is om te meten. Gebruik je zand/grind dan kun je ook je ph en zulks vast meten als je daar nieuwsgierig naar bent.
 
Ja ik heb een zandbodem, dus dan kan ik de rest dan ook gelijk meten inderdaad.
Ga ik morgen even doen.
 
Na 2 weken kun je ammonia meten, als je daar al iets van meet, dan weet je dat de stikstofcyclus op gang komt. Als je soil gebruikt, is dat ook gelijk het enige dat zinnig is om te meten. Gebruik je zand/grind dan kun je ook je ph en zulks vast meten als je daar nieuwsgierig naar bent.
Als ik dus na 2 weken nog niks meet, dan is het nog niet op gang gekomen.
Moet dat in die cyclus een bepaalde waarde hebben en gaat het daarna weer zakken?
 
Als ik dus na 2 weken nog niks meet, dan is het nog niet op gang gekomen.
Moet dat in die cyclus een bepaalde waarde hebben en gaat het daarna weer zakken?
Geachte ,

Ik ben zelf geen fanatieke tester dus ik zou hier niet op durven reageren , wat voor mij wel altyd werkt is gewoon 4 weken opstart met dagelijks voederen en wekelijkse 50% waterwissel minimum aanhouden (in mijn geval dagelijks door de soils...) en na 4 tal weken een groepje algeneters toevoegen of minder belastende vissen of groep .....
Gewoon geleidelijk opbouwen , je moet onthouden dat je een heel biosysteem aan het opbouwen bent , dit vraagt geduld.

Mvg
 
🤣 Waarom ik, er zijn meer mensen die hier misschien wel op willen antwoorden. Tag ik gewoon een ander! Muhaha

@janjdk
Hahah , mijn onderbewustzijn passeerde de bal naar diegene met de hoogste slaagkans in scoren 😉😂
 
De waarde hangt af van de concentraties in het water. Eerst krijg je een ammoniak piek, daarna een nitriet piek en daarna gaat nitraat zich opbouwen. Als ammoniak en nitriet 0 zijn en nitraat duidelijk meetbaar is, is de cyclus voltooid.
 
@jessicapilon
De waarde hangt af van de concentraties in het water. Eerst krijg je een ammoniak piek, daarna een nitriet piek en daarna gaat nitraat zich opbouwen. Als ammoniak en nitriet 0 zijn en nitraat duidelijk meetbaar is, is de cyclus voltooid.
Hey verbeek , meer een vraag voor mijzelf , weet niet of het oke is dat ik deze stel in dit topic ?

Heb jij toevallig enig idee tot hoe hoog een nitraat piek kan gaan na een opstart ? Ik weet in gevallen van extreem hoge nitraat waardes dat dit ook niet al te gezond is voor planten en vissen ... is het dan niet verstandig om ook af te wachten tot na de nitraatpiek of zijn de waarden in gevallen van opstart niet in het extreme ?


Mvg
 
Hoe hoog de nitraat wordt hangt af van hoeveel ammoniak er toegevoegd wordt. Maar als je teveel zou toevoegen en de nitraat te hoog zou zijn is er niet echt een probleem, want er waren toch nog geen vissen en je kunt dat gewoon met waterverversingen naar beneden brengen voor je die toevoegt.
 
Het water voor de 1e keer even getest.
 

Bijlagen

  • 20210522_172130.jpg
    20210522_172130.jpg
    76.5 KB · Weergaven: 111
Op zich prima waarden. Die no2 zal binnenkort naar 0 gaan. Hou ook je po4 in de gaten, fosfaat is een macrovoedingsstof voor planten en wil je dus geen 0 van hebben.
 
Iemand een idee wat dit bruine kan zijn op de planten en de bodem ook sommige stukjes bruin zand.
 

Bijlagen

  • 1633701321248783801933027657423.jpg
    1633701321248783801933027657423.jpg
    167.4 KB · Weergaven: 108
  • 16337013487963063715100404942817.jpg
    16337013487963063715100404942817.jpg
    179.9 KB · Weergaven: 114
  • 16337014041443771304877812143149.jpg
    16337014041443771304877812143149.jpg
    155 KB · Weergaven: 112
Even 2 dingen die ik hier zie:
- planten die tekorten hebben en aan het afsterven zijn. Tekorten kan zijn, lichtintensiteit/duur, CO2 en of andere voedinggerelateerde tekorten in Macro of mogelijk ook Micro elementen.
- Het bruine is bruin alg. Doorgaans onstaat dit bij net ingedraaide bakken of bij bakken waar het evenwicht van is verstoord.

Misschien dat de TS zijn waterwaardes kan doorgeven en andere punten zoals hierboven benoemd, dan kunnen wij hem gericht helpen.

Gr. Ed
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan