zee aquarium van jan fokke


jan fokke

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2011
Berichten
2,822
Leeftijd
41
Locatie
leeuwarden
Ik zit er al tijdje over te denken om een zee water aquarium op te starten.
Net eens wat info wezen vragen bij ocean art.
Daar de shin mao 85 even bekeken en die zij daar dat aquarium helemaal compleet met steen en zand en zout test setjes 400 euro kost .

Maar is dit duur voor een zee water aquarium of valt het mee.
 
Uitgaande van 9 kilo steen moet je rekenen op zo n 100 euro aan steen en zeg 20 euro aan zand
Dat is dan 120 euro ongeveer. Ik gebruik Colombo testen en die kosten rond de 10 euro. Belangrijk is kh, ph, ca. mg, no3, po4. Dat is zo n 60 euro wat samen rond de 180 euro wordt. Dan de bak van 120 erbij en je zit al op 300 euro. Zout kost ook snel 50 euro als je een emmer zou kopen dus dan ga je al naar de 400 euro toe en dat is dan best redelijk denk ik. Ik moet zeggen dat ik de afschuimer 3x niks vond en zelf de Tunze 9001 heb gekocht voor rond de 90 euro.
 
ja leven steen is daar wat goed koper 7 euro per kilo.
 
Vers levend steen voor 7 euro? houd rekening met bedragen tussen de 11 en 15 euro per kilo.
7 euro de kilo is niet vers.
 
Dat is geen vers levend steen. Hier kost dat 6,50 met de naam levend steen maar dat zit al weken in een bak en staat soms deels droog. Ik heb uiteindelijk voor goed levendsteen zo n 13 euro betaald.
 
oke ik zie het binnen kort wel als ik het ga halen
 
Ga je de bak van 85 liter daar kopen?
 
ja denk het wel is wel een leuke prijs, alleen nog even denken of ik er mee wacht tot na mijn vakantie of nu al ga halen, ga over 6 weken een week op vakantie
 
Indraaien kost wel even tijd dus dat zou je best al kunnen doen. Ik zou er wel een goede afschuimer bijkopen. Ik was er niet zo tevreden over en ik dacht Sterremos ook niet als ik me niet vergis. De originele is erg lomp en luidruchtig.
 
oke ja en ik kijk het dan eerst nog even aan met de afschuimer hoe het gaat kan altijd na verloop van tijd een andere halen
 
Zeer benieuwd wat je er van gaat maken Jan.:)
 
oke ja en ik kijk het dan eerst nog even aan met de afschuimer hoe het gaat kan altijd na verloop van tijd een andere halen


Kijk wel of er een lichtbak met nachtled bij zit want anders zou ik die zeker vragen. De oudere versie heeft het hier 2x snel begeven namelijk.
 
oke ja zal ik doen, hadden daar ook een d-d aquarium met led verlichting maar 2de hands. Maar was volgens mij iets groter +/- 100 liter.
 
Ok, nou ja iets groter is alleen maar beter denk ik .
 
20170810_141600.jpg
 
De buitenkant is al goedgekeurd door de poes zie ik,nu nog de binnenkant waar we benieuwd naar zijn.
 
ja nu alle techniek aan sluiten
 
Ik ben benieuwd wat er bijzit want ik ken dit bakje niet.
 
zal zo wel een aantal foto's maken van alles wat er bij zit.
 
die spatel had ik gebruikt om het wat door te roeren om zout sneller op te lossen
 
Ziet er compleet uit, veel plezier en succes met het opstarten.
 
Wat zijn de afmetingen van dat mooie bakje ? Hoeveel liter ?
 
het is een 100 liter bakje afmetingen weet ik zo niet uit het hoofd.
Nu nog een beetje aan het prutsen met de lucht pomp voor de afschuimer
 
Het afstellen van een afschuimer is erg lastig in een nieuwe bak, dit komt doordat je de schuimer goed schoon gemaakt hebt en omdat er nog geen vuil in het water aanwezig is. Hij zal nu dus de eerste dagen nog niet veel schuim produceren. Na verloop van tijd wordt dit meer en moet je hem bijstellen.
 
oke ik hou het wel in de gaten hoe het gaat
 
het is een 100 liter bakje afmetingen weet ik zo niet uit het hoofd.
Nu nog een beetje aan het prutsen met de lucht pomp voor de afschuimer
Ik denk dat ik ongeveer hetzelfde bakje als jou heb namelijk een Superfish aqua60 en dit zijn de afmetingen bij mij:
Lengte 48cm.
Diepte of breedte 44cm.
Hoogte 44cm.
is +- 93 liter.
 
oke ik meet het straks wel eens na
 

Terug
Bovenaan