zee aquarium van jan fokke


ja begint langzaam steeds mooier worden
nog even gaan kijken wat voor koralen ik er allemaal nog bij wil hebben.
zowiezo wil ik er nog een vinger koraal er bij hebben voor boven in.
 
20171022_131819.jpg
wordt steeds mooier, vandaag de toorts op steen vast gemaakt. Alleen toen heeft een van mijn kardinaal baarsjes wel het leven gelaten :(
 
weet ik niet mischien wat zakker en gescrokken en voor inlaat van filter gekomen en daar niet weg kunnen komen. Zat al sinds begin boven in hoekje van aquarium maar niks vreemds kunnen zien.
 
Iemand een idee wat dit is gister het voor een deel afgehevelt maar vandaag is het allemaal weer terug :(
 
oke ja dan zal ik het allemaal dagelijks proberen af te hevelen, en van het weekend even water meten en een fosfaat verweideraar halen en extra bacterien
 
Zover ik weet komt het meer voor in nitraatarme bakken en waar de bacteriecultuur niet goed is nog. Jij hebt natuurlijk nu een aantal vissen erin geplaatst en daar moet de bacteriecultuur zich weer bij aanpassen. Beetje met blauwalg te vergelijken denk ik bij zoetwater.
 
ja heb al gelezen is cyano bacterien dus zelfde als blauwalg, nu alleen nog even goed bedenken hoe ik het beste het kan afhevelen want natuurlijk geen reserve zout water op voorraad
 
gafzak in grote emmer, daar slang in en in je aqua. Emmer vangt de cyano op en je schone water kieper je terug de bak in.
Is echt cyano ja dit. Zorg voor evenwicht, vissen en koraal en houd je bacteriepopulatie op peil door met regelmaat bacterieen toe te voegen, stroming aanpassen wil ook helpen maar vooral afhevelen en geduld hebben.
 
oke ik kijk morgen wel even hoe ik het kan opvangen en anders gebruik ik een theedoek denk ik
 
Theedoek laat niet genoeg water door, je zal overstroming krijgen :)
Witte watten in vergiet werkt ook.
 
Lijkt inderdaad heel veel op flap, hier heeft vrijwel elk zee-aquarium wel een keer last van. Valt goed te verhelpen met regelmatig afzuigen, extra bacteriën (ik gebruikte 2 verschillende soorten/merken) en zorg dat er voldoende stroming is op de plek waar de flap aanwezig is. Maar deze middelen zijn al genoemd :).

Probeer vooral geen chemische middeltjes, dat is nergens voor nodig, met geduld en de eerder genoemde acties komt het helemaal in orde.
 
Voegen jullie na de opstart ook nog bacterien toe? Ik heb dat enkel de eerste 2 maanden gedaan namelijk.
 
Zover ik altijd begrepen heb zullen de aanwezige bacteriën naar verloop van tijd minder worden.
Wat veel mensen doen is zo u en dan een nieuw verst stuk levend steen plaatsen waarmee de populatie hersteld wordt, anderen voegen regelmatig bacteriën toe en weer anderen voeden de aanwezige bacteriën met een koolstof bron om ervoor te zorgen dat de populatie op pijl blijft (zoals suiker, azijn, wodka, ethanol, etc.).
In het begin voegde ik regelmatig bacteriën toe en tegenwoordig doseer ik dagelijks een mengsel van azijn en suiker en voeg ik nog ongeveer 1x per 2 maanden bacteriën toe. Het toevoegen van een koolstof bron heeft ook als voordeel dat de No3 waarde onder controle blijft.
 
dan haal ik extra bacterien op en in wat voor verhouding mix je de azijn en suiker en hoeveel voeg je toe
 
Duidelijk, alleen had ik ergens gelezen dat de populatie bacterien die in het steen zit na pas enkele jaren aangevuld of vervangen moet worden en niet al na enkele maanden.
Maar dat neemt niet weg dat ik ook af en toe maar wat bacterien zal gaan toevoegen.
 
Ik meng 1 liter witte natuurazijn (€0,50) met 15 suikerklontjes en ik doseer hiervan 16ml per dag (totale inhoud van mijn bak is 250l). Ik verdeel de 16ml over 4 momenten op de dag en daarmee houd ik de No3 stabiel op 4 zonder waterwissels. Zo doe ik 2 maanden met 1 fles azijn, voor de kosten hoef je het dus niet te laten.

Als je hiermee wilt starten moet je vooral rustig aan beginnen met een lage dosering net als met alle andere koolstofbronnen heb je kans op bacteriebloei bij een te hoge dosering. Dus rustig aan starten de No3 in de gaten houden en dan rustig verhogen totdat de No3 op het gewenste niveau is (bijvoorbeeld starten met 1ml per 100l aquarium inhoud per dag).
 
vandaag alles weer weg gezogen zal morgen even een bacterie preperaat halen en suiker klontjes. Maar voeg je met het voeren van granulaat ook niet al een koolstof bron toe
 
nou zat meer te denken in voer zitten ook organische stoffen en die zijn meestal opgebouwd uit koolstof
 

Terug
Bovenaan