zee aquarium van jan fokke


Waarmee heb je die po4 gemeten?
0.20 kan ik niet geloven
 
Dat zou erg hoog zijn terwijl je steeds 0 had gemeten toch?
 
colombo po4 test miscien keren er voor niet krachtig genoeg geschud dat het goed is opgelost het reagens
 
ja die 2de toevoegig is ik en lost lastig op als je niet goed schud
 
Ja eerst 10 nummer 1 en dan 2 nummer 2 maar ik merk niet dat het niet goed oplost hier.
 
oke ik meet het van het weekend nog wel eens na want om het nu nog te doen lijkt me niet echt verstandig bij niet heel erg veel licht
 
20180208_161657.jpg
20180208_161712.jpg
 
nee klopt alleen de algen ook niet :( morgen maar eens bij de lfs kijken voor nog wat nieuws en leuks er in. denk zowiezo nieuwe heremiet kreeft.
 
Zee egel is ook leuk en die eet zo je algen weg.
 
Neem een Hanna phosphorus checker , (phosphorus en niet de fosfaat) en waarom niet meten bij weinig licht?
Aan je algen te zien geloof ik meteen dat je nitraat en fosfaat uit balans is.
Nitraat met salifert meten en fosfaat zou ik met een hanna checker doen dus. Colombo wijkt gigantisch af met fosfaat.
 
Oke ik ga wel nitraat test halen van salifert en ook kijken voor phosphorus checker.
Omdat ik bang ben dat ik bij weinig licht de kleuren niet goed kan onderscheiden.
 
nitraat na gemeten met salifert test vandaag en die is 0.2 hanna checker nog niet gehaald. Maar vandaag met colombo fosfaat gemeten en die was 0.06
 
Hmmm, dan geeft de Colombo dus aanzienlijk meer aan. Ik neem aan dat je 0,02 bedoeld zeker?
 
nee nitraat is 0.2 (salifert test)
nitraat vanmorgen colombo was 0.0 of geen verkleuring
en fosfaat is 0.06 (colombo test)
 
Zitten beide dus nu wel meetbaar in je waterkolom.
 
ja klopt nu wel. Alleen ook wat last van een soort sneeuw in het aquarium.

20180209_100123.jpg
 
Nee de Gramma. De eerste was na 4 dagen dood en de 2e op dag 2 al. Toen ik ze kocht hadden ze ook apart gezeten volgens Frits bij de Jong omdat ze daar niet wilden eten. Pas toen dat op orde was zijn ze geleverd maar ja beiden hebben het niet overleefd. Verder had ik geen problemen met de andere bewoners dus ze zijn me denk ik niet echt gezond verkocht.
De tweede kreeg ik wel gratis natuurlijk als compensatie maar ja wat heb je aan die ellende.
Ugh, dit gebeurde bij mij dus ook. Ik kocht een gramma bij Frits voor mijn 60l (ik weet het, niet geschikt, wist ik ook wel, maar mijn moeder wilde die en ze zeiden daar dat het prima kon... dus heeft zij die gekocht), die was ook na een dag dood, met stip.
 
Ugh, dit gebeurde bij mij dus ook. Ik kocht een gramma bij Frits voor mijn 60l (ik weet het, niet geschikt, wist ik ook wel, maar mijn moeder wilde die en ze zeiden daar dat het prima kon... dus heeft zij die gekocht), die was ook na een dag dood, met stip.

Nou, ik was gister ff bij Frits en weer zat daar een Gramma halfdood op de bodem tegen een filter aangedrukt. Zijn dit moeilijke visjes dan want ik lees meer problemen met deze vis hier:S.
 
Hier leeft die nog steeds. Het sneeuwt alleen een beetje in de bak en al geprobeerd met een stuk filterwat voor de inlaat maar dit werk ook niet want dan stroomt de sump half leeg en als ik hem er dan weer af haal het wat dan is het sneeuw ook veel erger.

 
Wat is dat dan Jan? Kan het niet heel erg goed zien op de video maar herken het zo niet.
 
wat het presies is weet ik niet, maar zijn niet oplosbare iets wat door het water wordt rond gepompt en waar het vandaan komt weet ik niet. Mischien dat het bezinkt in de sump of zo. ga deze morgen wel even uitzuigen met water wissel mischien helpt dit.
 
Ik heb in de oude bak ook veel wit/gelige troep liggen maar dat blijft op de plaats en komt niet in de bak via de opvoerpomp.
 
Ik had ook ergens gelezen dat je de bodem af en toe er uit moet halen om te reinigen
 
Ik zuig wel af en toe de sump uit. Moet zeggen dat ik op het andere forum wel heb gelezen dat mensen soms de hele bodem vervangen en dat met voldoende levendsteen dit geen probleem. zal zijn. Maar ervaring heb ik er niet mee.
 
Ik gooi af en toe de bodem ook wel eens om .
Met een pipet met een pvc pijpje en dan zegmaar de bodem efkens "lichten" , als er een goeie stofwolk afkomt , volgende plekje , enz.
 
hoe nauwkeurig is de mg test van salifert want ik krijg hier een waarde uit dat mijn mg consentratie 60ppm is. Of heb te lang door gepipeteerd denk ik
 
Laatst bewerkt:
voor de 4de keer gemeten en hou het nu op 1260 dus nog iets verhogen al vertrouw ik het niet helemaal
 
Ik zie wel valonia en daar ga je niet vrolijk van worden. De Mitraxkrab heeft hier alles weggevreten en de bak is er helemaal vrij van.
 
ja dat weet ik dat ik daar last van heb wou al zoon krab halen maar ging mij meer om dat rode pliepje op de steen.
 

Terug
Bovenaan