zee aquarium van jan fokke


20180225_101841.jpg
20180225_101850.jpg
20180225_101902.jpg
 
nee mitrax crab moet ik nog halen. Dat rode is ben ik bang flap nog van het te hoog aan fosfaat. En denk dat ik er een extra stromings pompje bij moet plaatsen want daar is wat weinig stroming
 
nee mitrax crab moet ik nog halen. Dat rode is ben ik bang flap nog van het te hoog aan fosfaat. En denk dat ik er een extra stromings pompje bij moet plaatsen want daar is wat weinig stroming

Lijkt inderdaad op flap, dit laat zich vaak als eerst zien op plekken met (te) weinig stroming.
Je zou kunnen proberen om je bestaande stromingspomp iets van richting te veranderen zodat op die plek meer stroming krijgt, misschien is het niet nodig om er 1 extra te plaatsen en is het voldoende om de bestaande stroming iets aan te passen.
 
Ja ga eerst wel eens wat prutsen. Maar op de steen boven op zit ook wat flap. en heb maar 2 pompjes van 1000 l/uur er op dus dit is wel wat matig dacht ik.

20180225_104852.jpg
 
In het begin van mijn bak heb ik een behoorlijke uitbraak van flap gehad welke na een maand vrijwel weg was door het aanpassen van de stroming, afzuigen van de flap (elke 2-3 dag) en toevoegen van bacteriën.

In jouw geval zou ik nu zeker niet regelmatig de bodem en stenen gaan afzuigen, dit gaat natuurlijk weer extra stress veroorzaken voor je toch al zwakke gramma.
Aan de andere kant is er in de meeste mooie en grote showbakken wel een klein plekje flap te vinden, dit hoeft dus geen enkel probleem te zijn.
 
Stroming heb ik al wat verandert en straks met onderhoud zuig ik het wel even weg. Heb hier ook nog biodigist liggen kan ik ook nog wel een ampul van toevoegen en volgende week ook nog weer een om bacterien weer wat beter te krijgen
 
De bak is toch 85l?
Met totaal 2000 l/uur zit je dan op 23x de totale inhoud van de bak per uur, dat zit nog binnen de norm van tussen de 20 tot 40x wat overal aanbevolen wordt (al is het natuurlijk wel aan de ondergrens).

Ik zou het eerst zo bekijken je kunt altijd nog 1 van de pompjes vervangen voor een 2000l/uur exemplaar.
 
nee is geen 85 liter
is 100 liter maar dan gaat inhoud van stenen en zand er nog af en dan zit je wel op de rond 85 liter
 
Ben ik blij dat ik er maar 1 heb zover ik weet. Ik heb hem 10 maanden niet gezien tot vorige maand dacht ik. Dus het zijn hele goede verstoppers tussen en onder de stenen.
 
Grapjas! Die hoef ik helemaal niet. Ik bleef net zo lang naast de bak zitten tot ik ze eruit had!
 
Pas op daarmee want als ze breken dan vallen ze terug en dan heb je er 2 ipv 1. Zou het eerder met een val proberen die je wel op Youtube kan vinden

 
Als je er slechts 1 kan vinden in de bak dan kun je er zeker van zijn dat er nog wel 10 (of meer) aanwezig zijn :stars:
Als je ze echt kwijt wil dan is volgens mij de enige optie om dieren te plaatsen die ze eten zoals een kappersgarnaal en ik geloof dat er ook lipvissen zijn die ze eten.

Het beste kun je jezelf er niet al te druk om maken het is gewoon een dier dat in zoutwater leeft en heel nuttig is voor het opruimen van detritus en eventueel dode dieren. Ik heb nog nooit gezien of ergens gelezen dat een borstelworm (kleiner dan 30cm) schade aanbrengt. gewoon met een pincet de grote eruit halen op het moment dat je ze zie en de rest lekker hun werk laten doen.
 
Nou hier heeft dat monster flinke stukken uit de Duivelskoraal genomen jammer genoeg. Ik las dat ze wel af en toe zachte koralen kunnen eten en deze stond op de bodem vlakvoor de plek waar hij steeds verstopt zat.
 
mm ik was al op zoek naar info hierover. Mijn duivelsklauw heeft sinds enige tijd ook vreemde plekjes dus ik vermoed dat ik er ook last van heb. Eerder dacht ik aan slakjes maar die heb ik nooit ergens kunnen vinden op het stuk koraal.

Weer iets bijgeleerd en misschien moet ik ze toch iets actiever vangen. :stom:
 
Ik zag bij het begin van de vingers zeg maar dat hij werd aangetast en dan stierf dat vingertje af van het koraal. Ik dacht ook eerst aan iets anders want in het begin had ik de worm nog niet opgemerkt. Toen ik hem zag en de plek waar hij zat ging me er een lampje branden. Nadat ik hem in de nieuwe bak heb gezet is hij helemaal weer hersteld.
 
ik zie het wel aan en als ik ze kan pakken dan ga ik dat ook doen. Ja visje weet ik niet vanmorgen zag die er beter uit dan op de foto.
 

Terug
Bovenaan