zee aquarium van jan fokke


20180301_091332.jpg
20180301_091345.jpg
 
ja klopt die is volgens mij wel weer opgeknapt
maar zie het de komende tijd nog wel een beetje aan
 
Ja klopt we gaan het zien anders stop ik een bol knoflook in mijn aquarium (gelezen dat dit helpt)
 
Bij de lfs vertelde ze me ook dat honing helpt tegen de flap.

Inderdaad, op 1 van de facebook groupen voor DSR gebruikers wordt door een steeds groter wordende groep mensen getest met honing. Velen merken dat hierdoor flap zeer snel verdwijnt en dat tegelijkertijd de po4 en no3 waarden dalen. Dat laatste is natuurlijk goed te verklaren omdat in honing veel suikers zitten die als koolstofbron dienen en daarmee de bacterien voeden (zelfde effect als DSR carbon en suiker/azijn/wodka dosering).
 
ik denk dat een theelepel te veel is doe nu gewoon eerst een druppel.
 
Elke morgen dus een theelepel honing toevoegen;)

nou een theelepel voor een bak van 100l is wel erg veel, dit zal dan snel voor bacteriebloei gaan zorgen. De meeste lossen een paar theelepels op in osmosewater en doseren dan enkele ml's per dag. Rustig opvoeren en kijken en meten of het effect heeft.

Ze gebruiken wel honing direct van de imker of biologische honing zodat de kans op extra toevoegingen er niet is.
 
Ja het zal dan vast wel werken maar hoe dat kan weet ik ook niet. Door extra koolstof zal de bacteriecultuur toenemen denk ik maar ja niet zo snel dat het al in 1 dag merkbaar is zou ik denken. Dus wat dan dit effect teweeg brengt is mij ook een raadsel.
 
oke dus even opzoek naar een imker of honing van een imker. en het dan bij mij carbon voegen.
 
Ja het zal dan vast wel werken maar hoe dat kan weet ik ook niet. Door extra koolstof zal de bacteriecultuur toenemen denk ik maar ja niet zo snel dat het al in 1 dag merkbaar is zou ik denken. Dus wat dan dit effect teweeg brengt is mij ook een raadsel.
honing werkt als een antibioticum.
 
Ik vraag me af waarom het dan niet al veel vaker binnen onze hobby op die manier wordt toegepast.
 
Ik vraag me af waarom het dan niet al veel vaker binnen onze hobby op die manier wordt toegepast.
ik denk dat het relatief nieuwe onderzoeken zijn die dit zeggen en ook dat ze bij het oude en vertrouwde willen blijven. Want met een groot (zee) aquarium ga je niet experimenteren.
 
Ja het zal dan vast wel werken maar hoe dat kan weet ik ook niet. Door extra koolstof zal de bacteriecultuur toenemen denk ik maar ja niet zo snel dat het al in 1 dag merkbaar is zou ik denken. Dus wat dan dit effect teweeg brengt is mij ook een raadsel.

Jawel , dat kan zeer snel werken .
Ik gebruik zelf gewoon witte suiker in een hele lage dosis , 1 heel klein theelepeltje op 1600 liter .
in combi met NO3 of PO4 (ligt maar net wat er moet dalen) is dit zeer snel merkbaar .
Als het niet snel werkt zit er ergens anders wat scheef .
 
Als je honing wilt eten, neem dan biologische honing. Biologische honing komt uit gebieden waar binnen een straal van 5-7 kilometer geen industrie, niet-biologische landbouw of snelwegen voorkomen. Ook halen de bijen de nectar uit natuurgebieden en van niet-genetisch gemanipuleerde planten. De bijen overwinteren natuurlijk, dus niet op water met geraffineerde suiker, maar op eigen honing. Doordat biologisch gehouden bijen niet zijn bijgevoed met suikerwater en de honing koud verwerkt wordt, is biologische honing veel uitgesprokener van smaak. Door de eisen aan de omgeving kunnen steeds minder biologische imkers hun werk doen.

https://www.natuurwinkel-maastricht.nl/alles-over-honing/
 
Mooi platje Jan en merk je al dat de krab de Valonia eet?
nee merk het nog niet echt, wat ik wel gemerk heb sinds de krab er in zit gaat het als heel erg snel verdwijnen.

Haha ja klopt die eet lekker door .
Gramma gaat ook goed soms komt de stip weer terug jammer genoeg, maar meerendeel is het gewoon weg of niet te zien.
Zal morgen kijken of ik nog wat foto's kan maken.
 

Terug
Bovenaan