zee aquarium van jan fokke


ja klopt het is zeker handig en zoiets zou voor zoetwater ook wel makkelijk zijn.
 
Ja dat is zeker zo al meet ik met de EI zelf de waterwaarden eigenlijk nooit in de zoetwater bakken. Maar bij zout hoor je nogal eens dat bepaalde testen een afwijking hebben en zo kun je dat makkelijk vaststellen. Al is dat ook een indicatie want 5 ml of 5,2 ml zal alweer een afwijking geven natuurlijk;)
 
ja klopt dan moet je al met een 5ml pipet gaan werken die speciaal voor zee water is.
GL-A1-100%20Pipette%20Volumetric.jpg
 
Ok, die kende ik niet maar ja er zijn ook testen met 2 ml water dus dan moet je daar weer een aparte pipet voor hebben. Ach, in de regel kun je redelijk goed met een spuitje 5 en 2 ml afmeten dus de afwijking zal nooit erg groot zijn.
 
Zijn ook pipetten ie worden gebruikt in laboratorium. maar denk dat ze die afwijking wel hebben mee genomen in de test dus moet goed komen
 
zo flesje referance gehaald zo eens controleren hoeveel mijn testen afwijken
 
ik gebruik het ook altijd bij een nieuwe test die ik koop en ook om de refractometer af te stellen.
 
ik heb ze nu bijna allemaal gedaan
 
20180428_132105.jpg


colombo kh = -0.4
colombo ca = +55
salifert Mg = -45
colombo no3 = on leesbaar
salifert no3 = 0.0
red sea po4 = 0.00
colombo po4 = -0.02
 
oja uitkijken met 2de flesjes van de red sea test :(

20180426_195759.jpg
 
Laatst bewerkt:
bij mij wijken de salifert no3 en red sea pro po4 ook helemaal niet af.
 
ja echt wel oeps, wordt er uit schuren en hele tafel opnieuw lakken :(
 
Vindt de afwijking in de calcium wel groot met 55 want als je rond de 400 zit dan is dat best veel. Ik meet rond de 420 hier meetsal en daar moet dan nog 55 af dus.
Toevallig heb ik een tijdje geleden een Salifert no3 gekocht zie ik en ik zal deze eens gaan testen de komende tijd.

En nu snel de tafel schuren Jan:sorry:
 
Ja het tipje mist bij mij bij de calcium test dus dan is de druppel ook wat groter zal hem anders morgen nog eens meten met tipje van mg of andere test.
 
po4 is nog niet gestegen is nog steeds 0,01 na dat ik eregister de helft van de rowa er uit heb gehaald. Denk dat ik een week wacht en kijk hoe het er dan voor staat met de po4.
No3 is 1,0
 
Ja beiden zijn lag in vergelijking met hier. heb net met Salifert de no3 getest en zit rond de 7 denk ik en de fosfaat ligt rond de 0,04.
 
hier zal het vanzelf wel gaan stijgen als er straks weer wat meer vis in zit en er meer gevoerd gaat worden.

Vanmiddag bij het waterwisselen mijn xenia ook maar eens vlink uitdunnen
 
Zolang de no3 en po4 nog steeds meetbaar zijn zou ik nu even rustig aan doen en afwachten, anders gaan de waardes alleen maar jojo-en . Opletten dat de waardes niet 0,00 worden en opletten dat de koralen goed op kleur blijven (waarschijnlijk zie je het het eerste aan de xenia als de waardes echt te laag worden.).

Erg mooi dat de waardes nu onder controle lijken te zijn :thumbs:
 
Ik zou het zo niet weten Jan en ben ook wel benieuwd.
 
oke ja ik laat hem eerst nog wel even daar rustig wat door groeien dan zie ik het vanzelf wel. Hij is nu ook nog maar 1,5 cm groot
 
Net weer even no3 en po4 gemeten. No3 is 2,5 en po4 is nog steeds 0,01.
 
Nette no3 in elk geval zo en ik zou de po4 wel in de pieling houden.
 
Ja doe ik ook vorige week al helft van de rowa er uit gehaald.
 
O ja dat snoept een deel weg natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan