zee aquarium van jan fokke


ik gewoon ventilator er op werkt ook wel redelijk
 
nee niet heel erg super op een gegeven moment liep de temperatuur toch op . Maar denk dat dat met een andere ventilator die alleen lucht verplaatst het zelfde gebeurd.
 
Koelen van je bak , ik koel hem tot op heden met gemak met net zo een ventilator als de jouwe .
Dus die kan jou bakje zeker gigantisch koelen .
Je zet hem er voor ?? Dat heeft geen nut . Je moet die over je water laten blazen .
Ik heb er ook zo eentje over mijn sump laten blazen , die koelt 1700 liter met een halve graad op een uur .
Tijdens de warme dagen niet boven de 26,7 geweest met 1000W HQI stralers ! In een kot met 28-30 graden .
 
Bij mijn aquarium in de woonkamer (250l) heb ik een deel van de kap open en als het in huis warm wordt zet ik er een grote ventilator op waardoor de temperatuur tot nu toe onder de 26 graden blijft. Bij de stekkenbak (150l) heb ik in de kap een kleine PC ventilator (8cm 24V) ingebouwd welke ik aanstuur met de controller van de verlichting, deze houd de temperatuur zonder problemen rond de 25 graden en dan draait hij nog maar op 50%.
 
Ventilatoren zijn leuk maar hebben een groot nadeel. Je verdampt vaak heel wat meer water. Op zich is dat niet erg als je een topoff systeem hebt, maar hoe kleiner de bak des te meer zout veranderingen je krijgt. Bij grote bakken zijn ze snel minder nuttig omdat je er te veel moet plaatsen.

Ventilatoren werken verder prima. Als je een beetje oplet met verdampen dan is het een oplossing. Er kunnen echter dagen bij zitten dat het echt warm word in Nederland. Afhankelijk van je huis temperatuur is er een punt dat zelf die ventilator niet genoeg is.

Dus ja, inzetten die dingen.. maar toch liever een koeler.
 
Bij de oude bak haf ik geen topoff system en moest daar dagelijks dan wel osmose bijvullen inderdaad.
 
20180608_162958.jpg
 
Bekende garnaal:D:D. Flap lijkt minder Jan.
 
Ging meer om het zee sterretje die er sinds gister in zit ;)
 
Ging meer om het zee sterretje die er sinds gister in zit ;)

Haha we zijn niet zo goed in gokken blijkbaar :daisy:

Maar die gaat je mooi 24/7 helpen om je bodem schoner te houden, mooie aanwinst.
 
Haha we zijn niet zo goed in gokken blijkbaar :daisy:

Maar die gaat je mooi 24/7 helpen om je bodem schoner te houden, mooie aanwinst.
Ja klopt, nu alleen nog een paar leuke visjes er in alleen denk dat ik daar nog paar weken mee moet wachten voor dat lfs weer wat leuks heeft
 
Ik ben erg benieuwd hoe het gaat worden. Ik wacht nog even tot het klaar is voordat ik ga kijken, het is toch 100km rijden voor me.
Er komt nu ook een groot deel zoetwater bij heb ik gelezen.
 
Ik ben erg benieuwd hoe het gaat worden. Ik wacht nog even tot het klaar is voordat ik ga kijken, het is toch 100km rijden voor me.
Er komt nu ook een groot deel zoetwater bij heb ik gelezen.
Ja klopt komt ook zoet nog bij. Ja voor mij is het maar 3 straten verder op was eerst 15 minuten rijden en nu iets van 5 als verkeer mee zit.
 
Ja klopt komt ook zoet nog bij. Ja voor mij is het maar 3 straten verder op was eerst 15 minuten rijden en nu iets van 5 als verkeer mee zit.
wow dat zou ik echt super vinden, dan kun je af en toe even binnen lopen om gewoon te kijken of een praatje te maken. Voor mij is de dichtstbijzijnde zoutwater LFS 40min. rijden en dat is er dan 1 met beperkt assortiment en kennis. Ik werk wel op 2km afstand van Aquasan Corals maar helaas is die maar enkele dagen per week open en dat zijn meestal niet de dagen dat ik op kantoor ben (ik ben meestal bij klanten).
 
O jee, die had ik helemaal niet gezien. Hoe groot wordt die en heeft die wel voldoende voeding in de bodem?
Welke soort is dit eigenlijk?
 
Ja het is ook wel super makkelijk soms ook te makkelijk, binnen kort nog even informeren wat een doseer apparaat kost om de vloeistoffen automatisch te doseren en eens kijken naar ander onderhouds manier om alle waarden wat stabieler te houden en niet te veel te laten fluctueren.
 
O jee, die had ik helemaal niet gezien. Hoe groot wordt die en heeft die wel voldoende voeding in de bodem?
Welke soort is dit eigenlijk?
Denk dat die iets groter wordt, soort heeft die wel gezegt maar dat weet ik niet meer. en van voeding lijkt me wel bak draait nu bijna een jaar. En ze zijden bij lfs dat je af en toe met pipet wat voer in de bodem kan doen zodat die wel voldoende voer heeft na verloop van tijd.
 
Ok, leuk beestje in elk geval. Dus die iets makkelijker dan een Slangenster zeg maar.
 
ja klopt en stuk kleiner.
 
Ik heb 1 slangenster en 2 zandzevende zeesterren en naar mijn idee zijn ze heel gemakkelijk te houden. Alle 3 de dieren heb ik geplaatst toen de bak ongeveer 4 maanden draaiden, en ze doen het nu al meer dan 1,5 jaar heel goed. Ik heb ze nog nooit gericht gevoerd.

De slangenster zie ik bijna nooit meer dan 1 a 2 cm van een tentakel (voeren wordt dus ook erg lastig) en de zandzevende sterren bewegen constant over de boden. Zolang de bodem niet te schoon is zie ik geen enkel probleem.
 
Hmmm, mij werden ze nog afgeraden namelijk nu hij een half jaar draait. Ik heb echter niet heel veel zand rondom de stenen vrij en dat zal denk ik wat krap worden voor de zandzevende zeester. Hoe groot wordt de zevende zeester ongeveer?
 
Ik weet niet hoe groot ze kunnen worden maar ze groeien heel langzaam. Bij mij zijn ze in 1,5 jaar maar heel weinig gegroeid.
Ze hebben natuurlijk wel wat open bodem nodig om te kunnen bewegen en om eten te kunnen vinden.
 
Las op internet een 12 tot 15 cm kunnen ze worden
 
Ik denk dat ik niet echt voldoende open bodem heb dus waag de gok maar niet dan.
 
Hmmm, ja maar ik heb ongeveer een bodem van dik 1 cm dus dat is niet erg veel en overdag zitten ze veel ingegraven lees ik net. Als je in mn fotoalbum kijkt dan zie je ook dat ik weinig bodemoppervlak echt vrij heb dus dat zal hij minder prettig vinden denk ik. Ik overweeg nog wel een jonge Orca te nemen maar ben daar nog niet echt uit:juggle:
 
ik heb ook een tijdje een jonge orca gehad maar alweer snel weggedaan, je wordt echt gek van de springen de hele dag en dat gespetter. Je blijft dweilen rond de bak. :stars:
 
Ja maar ja je moet hem ook door een hoepel leren springen natuurlijk:D:D
 

Terug
Bovenaan