zee aquarium van jan fokke


Ja dat is ook erg warm Jan. Gebruik je geen coolingfan dan? Ik heb de goedkope van Aliexpres en die houden de bak netjes op 25 graden.
 
Nee die heb ik nog niet. Want vorige periode dat het warm was werd die niet heel erg super warm en bleef alles het mooi doen.
 
Gezien de temparaturen die in NL nu bereikt word toch wel het dringende advies om iets van een koelings methode toe te passen. Zelf heb ik gekozen voor een chiller daar de fans bij mij niets uithaalde. Sterkte en succes met de bak verder!
 
Je doorzettingsvermogen word wel op de proef gesteld hoor!

Ik ga er inderdaad vanuit dat de hoge temperatuur de oorzaak is, daar zijn vooral koralen gevoelig voor.

Sterkte maar weer, hopelijk is er nog iets te redden.
 
Ja heb nu al gezien dat er nog wel een aantal te redden zijn. Alleen mijn kenia boom is helemaal verslijmd en nog een paar zie ik al dat die het niet meer gaan doen.
 
20180731_225350.jpg
20180801_092808.jpg
 
Ik denk dat het effect van die op een dichte kap erg beperkt is. Ook de grote koelt niet het oppervlak dus al met al denk ik dat je niet de beste koeling hebt op deze wijze.
 
Balen man!

Heb je een foto van een leder die het aan het opgeven is?​
 
Nou opgeven niet maar
Dit foto van toen licht aan was vanmorgen

20180801_100938.jpg
 
Ja klopt zag ook paarse op de achterwand zitten.
Hij koelt hem zo nog best redelijk af temperatuur is nu 26 graden
 
ja klopt morgen water wissel doen heb 30 liter water klaar staan
 
Nou opgeven niet maar
Dit foto van toen licht aan was vanmorgen

Bekijk bijlage 255027

Is die rode alg zo gegroeid tijdens deze hitte? Je hebt het altijd al wel wat gehad, maar nu is het duidelijk iets meer.

Als ik het zo inschat, dan denk ik dat de bak het te zwaar heeft. Dus inderdaad te veel warmte, maar ook teveel voer en te weinig filtering. Het is ontzettend lastig om uit te leggen hoe weinig je kunt voeren, en hoe gericht en precies je dat moet doen. Normaal ziet een bodem er wat frisser uit dan bij jouw, en dan niet enkel de rode algen.

De warmte zal echt niet helpen, maar dan is dat meer iets wat de laatste druppel is dan de oorzaak. Ik vond je bodem altijd al een tikje vuil, en her en der was wat bloei te zien van algen.

Ik zou:
- 1x per week meer waterwisselen
- Minder voeren (normaal adviseer ik Vaker voeren met dezelfde hoevheid, maar ik denk dat je hier direct minder kunt gaan voeren zonder risico)
- Zorgen dat AL het voer word opgegeten.
- Wellicht proberen met een extra pompje (niet aan de rest komen), een heeeeel klein beetje stroming over de bodem te laten gaan.
- Bodem schoonmaken ---> MAAR <----
Je pakt zo een schoonmaak buis, die steek je 1x in een hoek van je bak in de grond tot op de bodem, dan laat je hem 5 seconden afzuigen en stop je. 1 week later doe je dat in een andere hoek.
Serieus doe niet meer tegelijk!
- Ander voer (wat gebruik je allemaal en hoe maak je dat schoon?)

Als je het op deze manier niet voor elkaar krijgt, dan ben ik bang dat je een grotere skimmer moet inzetten. Je zou trouwens ook voorlopig even over RowaPhos en actieve kool kunnen filteren. In een wervelbed is dat ideaal. Maar eigenlijk wil je dat niet omdat je moet testen wat er mis is, en als je over die dingen gaat filteren weet je helemaal niks meer.

De bak ziet er in mijn ogen wel gezond uit. Mensen schrikken altijd als een bak niet schoon is, maar in zeewater is dat heel anders. Hij heeft het veel te zwaar, dat klopt, maar ik zie geen signalen dat de hele boel gewoon niet goed is.

Komt goed Jan, maak je geen zorgen.

Ow en als je zeeegel doodgaat moet je je zorgen gaan maken.
 
Ow en als je zeeegel doodgaat moet je je zorgen gaan maken.


Zijn die dan juist zo sterk? Ik heb er ook een maar had begrepen dat ze niet heel erg sterk zijn namelijk. Maar wellicht heb ik dat verkeerd begrepen. Het was mn eerste bewoner en die hebben we al 1,5 jaar nu.
 
Ik gebruik diepvries voer en die blokjes heb ik in 8en gehakt en zoon klein blokje los ik in netje op in osmose water en dit doe ik dan in mij aquarium.
Maar ik moet dus niet meteen al het flap van de bodem weg halen of dit wel gewoon weg halen.
 
Zijn die dan juist zo sterk? Ik heb er ook een maar had begrepen dat ze niet heel erg sterk zijn namelijk. Maar wellicht heb ik dat verkeerd begrepen. Het was mn eerste bewoner en die hebben we al 1,5 jaar nu.

Nee precies. Zeeegels zijn niet heeel sterk, al is die Jan heeft wel een makkelijkere. Zolang die dus niet dood gaat valt het nog mee.

Ik gebruik diepvries voer en die blokjes heb ik in 8en gehakt en zoon klein blokje los ik in netje op in osmose water en dit doe ik dan in mij aquarium.
Maar ik moet dus niet meteen al het flap van de bodem weg halen of dit wel gewoon weg halen.

Die rode flap kun je rustig weghalen maar je moet niet ineens je hele zand omwoelen. Dus rode flap voorzichtig afzuigen zodat je alleen het bovenste laagje grind beweegt.
Diepvries ben ik geen fan van. Als je zo een blokje ontdooit en dan dat water meet schrik je je rot. Datzelfde water zit ook in de diertjes die je voert en komt dus in je bak.
Ik was het altijd uit in een panty, maar geef liever levend voer wat ik ook uitwas in een panty.
 
Doe je 1 blokje tegelijk? Is dat niet heel veel op een paar bewoners? Ik voer wat ze voor mn ogen opeten en niet meer. Gedurende een paar minuten geef ik dus telkens een beetje.
 
Dat er nu iets meer flap in de bak zit zou ik me niet heel veel zorgen over maken, in de zomer is in vrijwel elke bak wel een beetje flat te vinden. In jouw bak was voor de zomer al wat flap aanwezig waardoor er nu alleen maar meer zichtbaar zal zijn. Wat de oorzaak hier van is weet ik niet maar kijk maar eens op andere fora of facebook groepen, zelfs bakken met een koeler die altijd constant 25 graden blijven hebben in de zomer period hier en daar een plekje met flap.
Ik heb in mij bak nu ook een paar kleine plekjes met flap op de achterwand waar ik me totaal geen zorgen over maak, deze gaan straks als de zomer voorbij is vanzelf weer weg.

Ik ben het niet helemaal eens met WC over het voeren, in de oceaan zijn de gezonde dieren vaak veel dikker dan dat ze in ons aquarium zijn, dit komt doordat ze daar vrijwel de hele dag door eten. Het is voor de gezondheid van onze dieren belangrijk dat ze voldoende eten en het is niet de bedoeling om ze zo min mogelijk te eten te geven. Hierdoor hebben ze ook minder reserves en zal het snel over zijn als er een keer iets tegen zit in de bak (stress/stip/etc.). Een gezonde vis is in staat vrijwel elke ziekte zonder extra hulp te overwinnen.
Maar dat is mijn bescheiden mening ;)
 
Ik ben het niet helemaal eens met WC over het voeren, in de oceaan zijn de gezonde dieren vaak veel dikker dan dat ze in ons aquarium zijn, dit komt doordat ze daar vrijwel de hele dag door eten. Het is voor de gezondheid van onze dieren belangrijk dat ze voldoende eten en het is niet de bedoeling om ze zo min mogelijk te eten te geven. Hierdoor hebben ze ook minder reserves en zal het snel over zijn als er een keer iets tegen zit in de bak (stress/stip/etc.). Een gezonde vis is in staat vrijwel elke ziekte zonder extra hulp te overwinnen.
Maar dat is mijn bescheiden mening ;)

Ik kan me hier wel in vinden hoor :)
Alleen zit je met het probleem dat onze bakken te klein zijn en vaak ook nog eens overbezet. Dus ik zou in een bak die goed bezet is inderdaad jouw methode hanteren... maar eigenlijk ken ik amper mensen die op de juiste manier vis steken in rifbakken. En om eerlijk te zijn hoort in een zeebak onder de meter geen vis te zitten omdat dit dus al veel te weinig water is om de biomassa van 1 vis te verwerken. Dus in een Cube/nano moet je al haast wel gaan ondervoeren.
 
Elk detail van de bak is een onderdeel van het geheel, als er 1 niet in verhouding is zal dit direct invloed hebben op het eindresultaat. Dat maakt voor mij het houden van een zoutwateraquarium ook zo leuk.
 
En om eerlijk te zijn hoort in een zeebak onder de meter geen vis te zitten omdat dit dus al veel te weinig water is om de biomassa van 1 vis te verwerken. Dus in een Cube/nano moet je al haast wel gaan ondervoeren.

Dus beneden een meter zul je bij meerdere vissen en "normaal" voeren altijd een bepaald probleem hebben? Als je een flinke afschuimer hebt en voldoende goed levend steen dan moet dat toch kunnen?
 
Dus beneden een meter zul je bij meerdere vissen en "normaal" voeren altijd een bepaald probleem hebben? Als je een flinke afschuimer hebt en voldoende goed levend steen dan moet dat toch kunnen?

Dit is zeker mogelijk en hierbij geld exact hetzelfde al bij een bak van 10.000+ liter, balans!
Het is bij elke bak van belang dat alles in balans is dus:
- hoeveelheid steen
- hoeveelheid bodem (massa)
- hoeveelheid vervuiling: vissen en voeding die niet gegeten wordt (dus voeding voor de koralen en bacterien)
- hoeveel stroming (zorgt er mede voor dat de voedingsstoffen overal kunnen komen maar ook dat nog niet gegeten voedsel niet op de bodem of stenen blijft liggen)
- hoeveelheid koralen (dus verbruikers)
- verlichting
- filtering (afschuimer, wervelbed, wierenfilter, powerfilter, etc.)
- etc.
- etc.
- etc.

Pas als alles in balans is is de kans heel klein dat er problemen zullen optreden, daarom duurt het ook minimaal een jaar voordat de gemiddelde zoutwaterbak stabiel begint te worden.
Het voeren is hier natuurlijk een hele belangrijke factor, vooral omdat het lastig is om elke dag exact dezelfde hoeveelheid te voeren en ervoor te zorgen dat er ook elke dag dezelfde hoeveelheid niet gegeten wordt.

Bij een kleine bak is de balans vele malen lastiger als bij een grote bak maar de regels zijn natuurlijk exact hetzelfde.
Naar mijn idee is het vrijwel onmogelijk om succesvol een bak voor lange tijd te houden zonder dat hier vervuilers in zitten, zonder vervuilers is het namelijk niet mogelijk om bijvoorbeeld koralen gezond te houden. Dit heb ik zelf ondervonden bij mijn stekkenbak waar in 6 maanden lang zonder vissen gedraaid heb waarbij ik de grootste problemen had om de no3 en po4 waarden van de 0,00 af te houden. Nu met een aantal vissen is dit veel eenvoudiger en zie ik dat de koralen weer kleur krijgen en groeien.
 
Ja het duurt inderdaad vrij lang en dat heb ik bij de oude bak gemerkt met de nitraat. Dat zat telkens rond de 15mg en na 9-12 maanden ging dat richting de 5 mg.
Zo zie je maar dat elke bak verschilt want in beide bakken heb ik juist moeite moeten doen om de no3 naar beneden te krijgen en de po4 was eigenlijk altijd wel netjes rond de 0,03-0,04mg.
 
Dit is zeker mogelijk en hierbij geld exact hetzelfde al bij een bak van 10.000+ liter, balans!

Exact. En ik ben dan zelf van mening dat je dit niet te veel na moet streven met nano bakken. Je moet al snel overmatig water gaan wisselen om het bij te houden.

Eigenlijk moet je filtersysteem haast meegroeien met je vissen bij nano bakken.

Daarnaast is de balans van een bak die je opstart en vult iets heel anders dan een bak waar eenmaal volwassen Anemoonvissen inzitten. Die jonkies eten nog niet zo veel, maar die grote wel. En al die poep komt in je systeem.
Ik zou ook heel graag een balans willen in nano bakjes, maar heb dat opgegeven. Ik kon rustig testen over een aantal van die bakjes toen het in de mode was, en heb geleerd gewoon meer water te wisselen en een grotere skimmer neer te zetten. Er hoeft maar iets heel kleins te gebeuren en je word weer maanden achteruit gezet met je balans.

Dit betekend niet dat een nano bak niet te houden is, maar je moet het iets anders aanpakken dan met grote bakken. En ook grote bakken die overbevolkt zijn lopen tegen dit probleem aan. Het is wat Lbakker al zegt ... balans is balans.

Overigens moet je er niet vreemd van staan te kijken als 2 man een ander advies geven. Ik kan me helemaal vinden in wat Lbakker zegt, maar doe het denk ik net anders. Dit is niet goed of fout, maar gewoon anders.
 
Er zijn inderdaad vaak meerdere wegen die naar Rome leiden;). Veel mensen beginnen met een nano en dan is het denk ik vaak vallen en opstaan en leren van je fouten.

Ik heb wel het idee dat de bacteriecultuur in zout veel minder snel op orde komt dan in zoet.
 
Overigens moet je er niet vreemd van staan te kijken als 2 man een ander advies geven. Ik kan me helemaal vinden in wat Lbakker zegt, maar doe het denk ik net anders. Dit is niet goed of fout, maar gewoon anders.


Er zijn inderdaad vaak meerdere wegen die naar Rome leiden;).

Er zijn heel veel wegen die naar Rome leiden en daarnaast nog fietspaden, wandelpaden en vliegroutes en uiteindelijk allemaal met hetzelfde resultaat.
Gelukkig houden we allemaal van deze mooie hobby en kunnen we dat delen hier :thumbs:
 
Bak gaat langzaam weer wat beter totaal 2 koraaltjes verloren. Nu een tafel ventilator op het aquarium om te koelen. nog wel last van flap maar dat ook om de dag af aan het zuigen.
 
Gelukkig is de schade beperkt gebleven Jan. Welke hebben het niet gered?
 
kenia boom en nog andere die er naast stond aan rechter kant naam weet ik zo niet
 
Ok, nou is en blijft jammer maar het had erger gekund.
 
ja klopt en wou zoon hobby ventilator fan halen maar die zijn niet te krijgen
 

Terug
Bovenaan