zee aquarium van jan fokke


ja hij was ook bijna niet meer te herkenen, was helemaal verslijmd. Ik denk dat ik er een mooie steenkoraal of lobo koraal er neer zet maar ben er nog niet echt uit.
 
wow, het is bijna knap dat het gelukt is om een kenia boom dood te krijgen.

Dat is exact de reden waarom ik denk dat de temperatuur niet de oorzaak is. Dat het wat warmer was zal echt niet helpen, maar er moet iets anders uit balans zijn. Een Kenia gaat soms juist meer splitsen als het water bv niet goed is.
Heeft je Kenia wel eens afsplitsingen los gelaten? Van die ballonnen?
 
Dat is exact de reden waarom ik denk dat de temperatuur niet de oorzaak is. Dat het wat warmer was zal echt niet helpen, maar er moet iets anders uit balans zijn. Een Kenia gaat soms juist meer splitsen als het water bv niet goed is.
Heeft je Kenia wel eens afsplitsingen los gelaten? Van die ballonnen?

Het lijkt mij ook sterk dat het alleen door de temperatuur komt, dan zouden de steenkoralen veel sneller dood moeten gaan, ik hou het op een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
 
Lobophyllia is mooi!, ik hou alleen niet van die rare giftige kleurtjes, maar dat is smaak. Dat verpest vaak heel het natuurlijk aanzicht in je bak.

Als je een half uur naar zo een koraal kijkt dan zie je hoe de stroming in je bak werkt op het vlees van zulke koralen. Ik kon altijd uren kijken naar hoe dat wapperde. Je kunt precies zien wanneer hij niet lekker in de stroming staat.

(ik voerde hem trouwens niet gericht. Meningen verschillen hier maar bij mij at hij wat er toevallig langs kwam.)

Dit was de mijne:
DSC_2370.jpg
 
Bij mij beginnen er ook hier en daar plekjes met flap te ontstaan, ik heb er vanmiddag uit voorzorg een extra stromingspomp bijgeplaatst om er voor te zorgen dat een tekort aan stroming zeker niet de oorzaak kan zijn.
Bij veel bakken zie je in de zomer flap ontstaan het wordt vast versterkt door de hogere temperatuur of luchtdruk ofzoiets.
 
oke nou gister de ramen ook schoongemaakt en nu al weer zo vies en dat groene op grind is ook in een dag gevormd, ja dat van de flap weet ik
 
Ok, in een dag is wel erg snel. Het lijkt ook wel bruine aanslag te zijn op het glas, wat zijn je po4 en no3 waarden nu?
 
Ik had dat na 2 dagen ook maar heb toen de bodem even goed gedaan en nu is het zo goed als over. Na een dag of 4 zie ik nog wat maar ja dat is niet noemenswaardig.
 
afgelopen zondag po4 0,03 en no3 2 dus dat is wel mooie waarden
Maar heb nu afschuimer uit elkaar gehaald die had ook wat kuren kwam ik achter
 
Dat zijn inderdaad prima waarden die zeker niet voor problemen zullen zorgen.
Een niet optimaal functionerende afschuimer helpt nooit.
 
Nadeel was dat die in de bak moet hangen en mooi is anders wat. Ik vindt zelf onderin in de sump dus mooier maar ja bij de kleinere bakjes is dat vaak niet zo.
 
Dat is eigenlijk wel goed nieuws dan. Hoeveel troep kwam er nog uit je afschuimer? Was dat echt nog een dikke bruine drab of werd het waterig? Je afschuimer is cruciaal.

EDIT: ik ben overigens ook benieuwd waarom er een waterpomptang en ijzerzaag bij ligt :D
 
nou er zat een stuk kalk in het luchtslangetje dus daarom deed die niks meer. Zo heel erg veel drap zat er niet echt in was een beetje. Waterig was het de hele tijd best wel. Beetje licht bruin en waterig en niet bijna koffie wat ik soms ook wel voorbij zie komen.
 
Hier was het met de 9001 ook altijd licht en waterig hoor. Ik vond dat je weinig kan afstellen met die Tunze 9001.
 
Dat is eigenlijk wel goed nieuws dan. Hoeveel troep kwam er nog uit je afschuimer? Was dat echt nog een dikke bruine drab of werd het waterig? Je afschuimer is cruciaal.

EDIT: ik ben overigens ook benieuwd waarom er een waterpomptang en ijzerzaag bij ligt :D
die lag er nog toen ik de foto maakte niet dat die er wat mee te maken hebben. Had ik er voor gebuikt bij mijn vaatwasser.
 
Ik vind dit bv op het randje. Het moet niet veel lichter worden, en ik zou zelf al gaan aanpassen als het zo is als op deze foto

skimmer-foam.jpg


Dit lijkt er meer op:

orca-pro-needle-wheel-protein-skimmer-myreef-creation-0.jpg
 

Terug
Bovenaan