Wat is er nieuw

Starten met een nano aquarium

DaveB86

Well-known member
Lid geworden
21 september 2012
Hallo allemaal,

We hebben thuis de wens om een tweede aquarium op te starten. We hebben een 350L in de woonkamer staan waar tegenwoordig vooral vissen in zitten. Vroeger zijn we daarin gestart met garnalen, maar we wilde door de jaren heen toch wat grotere blikvangers in dat aquarium. De garnalen missen we echter wel en ook de kids zitten inmiddels regelmatig hiernaar te vragen. Dus, hoe kan ik dan anders dan me daar weer eens in te gaan verdiepen 🙂 Ik heb in het verleden veel aan dit forum gehad dus daarom start ik nu ook weer hier.

We willen daarom een nano-aquarium in de woonkamer erbij plaatsen. We hebben een open kast (3 zijdes open) met afmetingen 40x45x41. De hoogte van 41cm kunnen we niet volledig benutten omdat ik er ook nog een beetje bij wil kunnen.

In het aquarium willen we garnalen en posthoornslakken toevoegen en als deze zich ook nog eens voortplanten is dat natuurlijk hartstikke leuk. De grootste volwassen posthoornslakken zouden we dan kunnen overzetten naar het grotere aquarium.

Idee is om in ieder geval waterverversingen te doen vanuit het grote aquarium.

Tot zover het plan.
Nu kan ik tips gebruiken, ik zeg er direct bij, ik heb zelf nog weinig online zoekwerk verricht, ik kom hier als eerste ervaringen en adviezen op doen.

- Welk nano aquarium met afmetingen die in onze kast passen hebben jullie goede ervaringen mee of zou je adviseren?
- Als het aquarium niet voorzien is van een filter, welk filter zouden jullie aanbevelen?
- Onze woonkamer is het hele jaar door 20-22 graden, het water uit het grote aquarium is 22-23 graden, is een verwarming dan nog nodig in het nano aquarium?

Algemene / andere tips over hoe ik dit succesvol kan krijgen zijn welkom, ik heb zelf nog geen echte ervaring met zo'n klein aquarium.

Dennerle heeft leuke en complete nano s te koop die mooi zijn afgewerkt.
Voor garnalen is 20-22 graden voldoende. Wekelijks zou ik 10% verversen met kraanwater. Heb je al een idee wat voor garnalen want je hebt ze ook die op een ph verlagende bodem moeten.

Ah goede toevoeging. Ons kraanwater heeft een PH van 7.8, In het grote aquarium verlaag ik dat met Co2 naar 7.4, veel lager krijg/wil ik het niet omdat ik dan veel te snel door mijn Co2 flessen ga. Dus Crystal Reds zijn daarmee wel uitgesloten, die hadden het in mijn grotere bak het eerste jaar fantastisch, maar naarmate de PH verlagende bodem uitgewerkt raakte hadden ze het steeds minder naar hun zin.

Ik wil het in het nano aquarium simpel houden dus waarschijnlijk zullen het wel gewoon vuurtjes of een ander kleurtje in die familie worden.
Ik dacht ook zelf aan een simpele inrichting met wat javavaren op hout bijvoorbeeld.

Er zijn wel caridina s die op een hogere ph kunnen en vaak de lagere gradaties. Je kan op MP informeren bij mensen op welke waarde ze die hebben gehouden/gekweekt. Ik heb ze ook lang op kraanwater gehad maar dat waren lage gradatie cr.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan