Ik ben niet Ed, maar ik weet er wel het e.e.a. van en wil mijn mening wel delen.
van je lijstje heb je helaas niet alles in de correcte groep zitten.
Pseudotropheus flavus (Mbuna’s) > klopt (Huidige naam is Chindongo flavus)
Melanochromis Auratus (Mbuna’s) >klopt
Placidochromis jalo reef (Mbuna’s) > (is een hap, zoals alle Placidochromis soorten)
Pseudotropheus Elongatus Mpanga (Mbuna’s) > klopt (huidige naam is Chindongo sp. elongatus mpanga)
labidochromis caeruleus Yellow (Mbuna’s) > klopt
Melanochromis Johannii (Mbuna’s) > klopt
Julidochromis Regani Zambia (Mbuna’s) > is een Tanganyika cichlide (zou ik persoonlijk niet met Malawi soorten houden)
Pseudotropheus Flavus (Mbuna’s) > deze staat ook bovenaan 🙂
Pseudotropheus Demasoni (Aulonocara's) >Huidige naam is Chindongo demasoni . DIt is een kleinere Mbuna, en een behoorlijke pittige, deze kun je het beste in een flinke groep houden om de agressie te verdelen.
Haplochromis nyererei (Aulonocara's) (erg mooi) > is een Victoria cichlide en zou ik persoonlijk niet bij Malawi zetten.
Rubescens M Keizerbaars Ruby Red (Aulonocara's) > klopt, dit is een kweekvorm Aulonacara, komt origineel niet voor in het meer.
Wat betreft mbuna's, die kunnen erg territoriaal zijn. Mijn ervaring is dat soorten die op elkaar lijken elkaar eerder lastig vallen (vechten) in 400 liter moet je echter zeker een mooi Mbuna bestand kunnen plaatsen.
bijvoorbeeld de vis in mijn avatar is een Chindongo Saulosi (blauw zwart gestreepte man, gele vrouw) zal een man die een vergelijkbaar blauw zwart kleurpatroon heeft het leven zeker moeilijker maken zoals b.v. de genoemde demasoni of een elongatus mpanga.
Het leuke van de mbuna groep is dat je altijd een levendige bak hebt (druk met foerageren, paren, elkaar uitdagen)
Wat dan zou kunnen uit je lijstje:
> Chindogno Flavus
> Melanochromis auratus OF Johanni
> Chindogono demasoni OF elongatus mpanga
> Labidochromis caeruleus
Aulonocara soorten zijn een stukje rustiger. Al kunnen de gevlekte kweekvormen wel agressiever zijn.