Wat is er nieuw

Starten met malawi aquarium

NSJL-Lennard

New member
Lid geworden
2 januari 2026
Leeftijd
35
Hoi allemaal
Ik heb een oase highline 400 liter aquarium.

In verre verleden veel Zuid-Amerika aquariums gehad.

Nu wil ik eens wat anders en mij lijkt het interessant om met een malawi aquarium te starten.

Graag hoor ik hoe ik hier het beste aan start en wat ik beter wel of juist niet kan doen.

Qua vissen heb ik ook nog niet echt een idee zie dat dit altijd met veel mooie kleuren is

Alvast bedankt voor jullie hulp

Ik zou je eerst eens gaan verdiepen in wat voor soort groep je wilt gaan houden.

-Mbuna's; Over het algemeen drukke grazers die behoorlijk wat stenen vereisen in een aquarium voor schuilmogelijkheden en als er alg op groeit om te grazen. Ook houdt deze groep best wel van wat stroming.
-Aulonocara's (Keizerbaarsen); Wat meer vrij zwemmers, maar waarderen zeker wat stenen in een aquarium.
Utaka's; Vrijzwemmende groep Malawi cichliden, vereisen doorgaan wel veel zwemruimte en dus automatisch een groot aquarium.

Als je weet welke richting je op wilt dan kunnen we ook wat gerichter advies gaan geven.

Gr. Ed

Hoi Ed, dankjewel voor je reactie
Ik heb jaren zuid Amerika bakken gedraaid en nu de overstap naar Afrika voelt een beetje als naar zoutwater over gaan. De namen die niet blijven hangen, groepen waar je uit moet kiezen enz enz…

Het is wel weer leuk om zo het onderzoek aan te gaan en te kijken wat bij mij en mijn aquarium past.

Alsnog de groepen die jij benoemd zie valt voor mij op het eerste zicht de Utaka’s af. Ook inverband met grote van het aquarium.

De Mbuna’s en de Aulonocara's lijken mij interessant.

De Mbuna’s denk ik qua formaat en gedrag iets meer mijn ding zijn (zover ik nu gekeken heb)

Verder ben ik eens gaan kijken welke vissen ik mooi vindt. Vindt vaak lastig te onderzoeken van welke groep een bepaalde vis is.

Dit is wat ik gevonden heb (ik zet er achter wat ik denk waar ze bijhoren):

Pseudotropheus flavus (Mbuna’s)
Melanochromis Auratus (Mbuna’s)
Placidochromis jalo reef (Mbuna’s)
Pseudotropheus Elongatus Mpanga (Mbuna’s)
labidochromis caeruleus Yellow (Mbuna’s)
Melanochromis Johannii (Mbuna’s)
Julidochromis Regani Zambia (Mbuna’s)
Pseudotropheus Flavus (Mbuna’s)

Pseudotropheus Demasoni (Aulonocara's)
Haplochromis nyererei (Aulonocara's) (erg mooi)
Rubescens M Keizerbaars Ruby Red (Aulonocara's)

Dit zijn een aantal wat ik gevonden heb en zoals ik het nu zie zou Mbuna’s bij mij het beste passen.

Nu alleen de vraag zijn de Mbuna’s ook zo actief en op de voorgrond of is deze groep vaak in de rotsen te vinden?

Ik ben niet Ed, maar ik weet er wel het e.e.a. van en wil mijn mening wel delen.

van je lijstje heb je helaas niet alles in de correcte groep zitten.

Pseudotropheus flavus (Mbuna’s) > klopt (Huidige naam is Chindongo flavus)
Melanochromis Auratus (Mbuna’s) >klopt
Placidochromis jalo reef (Mbuna’s) > (is een hap, zoals alle Placidochromis soorten)
Pseudotropheus Elongatus Mpanga (Mbuna’s) > klopt (huidige naam is Chindongo sp. elongatus mpanga)
labidochromis caeruleus Yellow (Mbuna’s) > klopt
Melanochromis Johannii (Mbuna’s) > klopt
Julidochromis Regani Zambia (Mbuna’s) > is een Tanganyika cichlide (zou ik persoonlijk niet met Malawi soorten houden)
Pseudotropheus Flavus (Mbuna’s) > deze staat ook bovenaan 🙂

Pseudotropheus Demasoni (Aulonocara's) >Huidige naam is Chindongo demasoni . DIt is een kleinere Mbuna, en een behoorlijke pittige, deze kun je het beste in een flinke groep houden om de agressie te verdelen.
Haplochromis nyererei (Aulonocara's) (erg mooi) > is een Victoria cichlide en zou ik persoonlijk niet bij Malawi zetten.
Rubescens M Keizerbaars Ruby Red (Aulonocara's) > klopt, dit is een kweekvorm Aulonacara, komt origineel niet voor in het meer.

Wat betreft mbuna's, die kunnen erg territoriaal zijn. Mijn ervaring is dat soorten die op elkaar lijken elkaar eerder lastig vallen (vechten) in 400 liter moet je echter zeker een mooi Mbuna bestand kunnen plaatsen.
bijvoorbeeld de vis in mijn avatar is een Chindongo Saulosi (blauw zwart gestreepte man, gele vrouw) zal een man die een vergelijkbaar blauw zwart kleurpatroon heeft het leven zeker moeilijker maken zoals b.v. de genoemde demasoni of een elongatus mpanga.
Het leuke van de mbuna groep is dat je altijd een levendige bak hebt (druk met foerageren, paren, elkaar uitdagen)

Wat dan zou kunnen uit je lijstje:
> Chindogno Flavus
> Melanochromis auratus OF Johanni
> Chindogono demasoni OF elongatus mpanga
> Labidochromis caeruleus

Aulonocara soorten zijn een stukje rustiger. Al kunnen de gevlekte kweekvormen wel agressiever zijn.

Ik ben niet Ed, maar ik weet er wel het e.e.a. van en wil mijn mening wel delen.

van je lijstje heb je helaas niet alles in de correcte groep zitten.

Pseudotropheus flavus (Mbuna’s) > klopt (Huidige naam is Chindongo flavus)
Melanochromis Auratus (Mbuna’s) >klopt
Placidochromis jalo reef (Mbuna’s) > (is een hap, zoals alle Placidochromis soorten)
Pseudotropheus Elongatus Mpanga (Mbuna’s) > klopt (huidige naam is Chindongo sp. elongatus mpanga)
labidochromis caeruleus Yellow (Mbuna’s) > klopt
Melanochromis Johannii (Mbuna’s) > klopt
Julidochromis Regani Zambia (Mbuna’s) > is een Tanganyika cichlide (zou ik persoonlijk niet met Malawi soorten houden)
Pseudotropheus Flavus (Mbuna’s) > deze staat ook bovenaan 🙂

Pseudotropheus Demasoni (Aulonocara's) >Huidige naam is Chindongo demasoni . DIt is een kleinere Mbuna, en een behoorlijke pittige, deze kun je het beste in een flinke groep houden om de agressie te verdelen.
Haplochromis nyererei (Aulonocara's) (erg mooi) > is een Victoria cichlide en zou ik persoonlijk niet bij Malawi zetten.
Rubescens M Keizerbaars Ruby Red (Aulonocara's) > klopt, dit is een kweekvorm Aulonacara, komt origineel niet voor in het meer.

Wat betreft mbuna's, die kunnen erg territoriaal zijn. Mijn ervaring is dat soorten die op elkaar lijken elkaar eerder lastig vallen (vechten) in 400 liter moet je echter zeker een mooi Mbuna bestand kunnen plaatsen.
bijvoorbeeld de vis in mijn avatar is een Chindongo Saulosi (blauw zwart gestreepte man, gele vrouw) zal een man die een vergelijkbaar blauw zwart kleurpatroon heeft het leven zeker moeilijker maken zoals b.v. de genoemde demasoni of een elongatus mpanga.
Het leuke van de mbuna groep is dat je altijd een levendige bak hebt (druk met foerageren, paren, elkaar uitdagen)

Wat dan zou kunnen uit je lijstje:
> Chindogno Flavus
> Melanochromis auratus OF Johanni
> Chindogono demasoni OF elongatus mpanga
> Labidochromis caeruleus

Aulonocara soorten zijn een stukje rustiger. Al kunnen de gevlekte kweekvormen wel agressiever zijn.
Leuk! Hier leer ik ook van, want heb geen benul van Malawisoorten combineren.

Hoi Chindongo,
Dankjewel voor je reactie. Iedereen mag natuurlijk reageren fijn om duidelijkheid te krijgen in het doolhof Malawi.

Als ik het goed begrijp is het niet handig om de Aulonocara te combineren met Mbuna’s.

Dus zal mijn aquarium een Mbuna’s aquarium worden.
Ik lees op het internet dat de Chindogono demasoni echt een dominant visje is en vaak voor problemen zorgt in deze aquariums.

Zijn de Chindongo Saulosi of de Chindongo elongates minder argresief dan de Chindogono demasoni?

Verder zag ik op het volgende visje wat mij wel interessant lijkt. Weet niet of iemand ervaring heeft met deze vis:
Pseudotropheus Hongi

Ik denk dan over het volgende vis bestand
Aantallen ben ik niet zeker hoor graag of de verhouding goed is:

> Chindogno Flavus. (2 man 3 vrouw)
> Melanochromis auratus (2 man 3 vrouw)
> Pseudotropheus Elongatus Mpanga (2 man 3 vrouw)
> Labidochromis caeruleus (2 man 3 vrouw)
> Pseudotropheus Hongi (2 man 3 vrouw)

Alvast heel erg bedankt

Weet iemand een goede grote aquarium zaak waar je veel hardscape kan krijgen.

De zoektocht naar de perfecte stenen is toch erg lastig met de krimp van de aquarium zaken in het land.

Ik heb ook lang een aquarium gehad en ik had er maaskeien in , deze zijn mooi rond en iets veiliger . Neem zeker geen lavastenen , dit vanwege de scherpe kanten en ook houden ze veel vuil vast. Succes verder

Hoi Chindongo,
Dankjewel voor je reactie. Iedereen mag natuurlijk reageren fijn om duidelijkheid te krijgen in het doolhof Malawi.

Als ik het goed begrijp is het niet handig om de Aulonocara te combineren met Mbuna’s.

Dus zal mijn aquarium een Mbuna’s aquarium worden.
Ik lees op het internet dat de Chindogono demasoni echt een dominant visje is en vaak voor problemen zorgt in deze aquariums.

Zijn de Chindongo Saulosi of de Chindongo elongates minder argresief dan de Chindogono demasoni?

Verder zag ik op het volgende visje wat mij wel interessant lijkt. Weet niet of iemand ervaring heeft met deze vis:
Pseudotropheus Hongi

Ik denk dan over het volgende vis bestand
Aantallen ben ik niet zeker hoor graag of de verhouding goed is:

> Chindogno Flavus. (2 man 3 vrouw)
> Melanochromis auratus (2 man 3 vrouw)
> Pseudotropheus Elongatus Mpanga (2 man 3 vrouw)
> Labidochromis caeruleus (2 man 3 vrouw)
> Pseudotropheus Hongi (2 man 3 vrouw)

Alvast heel erg bedankt

Weet iemand een goede grote aquarium zaak waar je veel hardscape kan krijgen.

De zoektocht naar de perfecte stenen is toch erg lastig met de krimp van de aquarium zaken in het land.

Mbuna en Aulonacara wordt wel samen gehouden, maar vind ik niet ideaal. Aulonacara stressen sneller door de drukke mbuna en kwijnen dan weg.

De hongi die je waarschijnlijk bedoelt is een Labidochromis hongi. Mijn ervaring hiermee is dat ze niet heel agressief zijn.

Beter is om niet 2 mannen van 1 soort bij elkaar te zetten, dan blijft er maar 1 over. Ik weet dat is vaak lastig omdat je wel veel kleur in je bak wil, en niet zoveel grijze of bruine dames.

Wat je dan b.v. zou kunnen doen, is een Mpanga weglaten, en daarvoor in de plaats een groepje Saulosi 5M/7V dan heb je ook blauw/zwarte mannen met gele dames. Saulosi zijn minder aggressief dan demasoni en doen het heel goed in een groep.
en dan van de andere soorten harempjes van 1M/2V.

Ja dat is zeker zo gelukkig zijn de dames bij de Mbuna’s kleurrijker dan die van de Aulonacara.

Nu denk ik met de tips die jullie gegeven hebben het volgende bestan:

>Chindogno Flavus. (1man 2vrouw)
> Melanochromis auratus (1man 2vrouw)
> Labidochromis caeruleus (1man 2vrouw)
> Pseudotropheus Hongi (1man 2vrouw)
> Chindongo Saulosi (5 man 7 vrouw)

Nu hebben alleen een vraag over het aantal vissen. Ik persoonlijk denk dat de groep hierboven al een stevig aantal is. Ik begrijp dat je voor agressie te verminderen aantallen hoger hebt dan normaal.

Maar nu krijg ik van diverse bronnen verschillende info.

Het aquarium is 140cm x 50cm x 50cm
In het aquarium 400Liter
Op moment 2 filters er op die samen 3000 liter neto per uur filtert.

Zo ben ik in aantal winkels in Nederland geweest en raden ze tussen de 20 en 30 vissen

Gister ben ik in Duitsland in een aquarium zaak geweest waar ik geslaagd ben voor mijn hardscape.🥳
Hier gaven ze aan beginnen met 25 en verhogen to 40 vissen! En meer als agressie blijft.
Mij lijkt dit wat veel maar kan zijn dat ik mij vergis.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan