Wat is er nieuw

Starten met mengen osmose en leidingwater. Wat is handig?

• Onderwerp starter Onderwerp starter AD2020
  • Startdatum Startdatum
A

AD2020

Guest
Vandaag ontvang ik een osmose apparaat zodat ik kan beginnen met het mengen van leidingwater en osmose om -voor mijn doel: het toevoegen van Caridina garnalen aan mijn aquarium- geschiktere waterwaardes te creëren. Momenteel zien deze er als volgt uit:

Kraanwater
pH: 7.5
KH: 14
GH: 7

Aquariumwater
pH: Tussen de 7.0 en 7.5 ('s ochtends vroeg, na een nacht zonder CO2)
KH: 9
GH: 3

Ik heb een aantal Seiryu stenen in het aquarium die de hardheid van het water beïnvloeden. Dit wordt echter weer (deels) gecompenseerd door mijn bodem (ADA aquasoil). Verder wordt er overdag (zolang de lamp aanstaat (8 uren)) CO2 toegevoegd.

De GH ga ik verhogen middels Bee Shrimp Mineral GH+. Ik zit eraan te denken om de KH te verlagen naar 2 a 3 of 3 a 4, dit dus middels Osmose. Als ik het goed begrijp zal de PH door het toevoegen van CO2 ook sneller zakken als de KH lager is.

Zit ik met bovenstaande in de goede richting? Zo ja, wat is voor mij nu de volgende stap? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

De GH ga ik verhogen middels Bee Shrimp Mineral GH+. Ik zit eraan te denken om de KH te verlagen naar 2 a 3 of 3 a 4, dit dus middels Osmose. Als ik het goed begrijp zal de PH door het toevoegen van CO2 ook sneller zakken als de KH lager is.

Nee bij een lagere KH is de pH lager, maar zal niet sneller dalen.

ik zou gewoon een paar 50% verversingen doen met je nieuwe water. 20% kraanwater, 80% osmose en wat mineralen.

Bij CO2 toevoeging doet de bufferwerking van je KH er niet toe, het is scheikundig een totaal ander proces, de pH is het resultaat van de verhouding tussen CO2 en bicarbonaat (HCO3), en bicarbonaat is het belangrijkste onderdeel van je KH. Hoe hoger de hoeveelheid CO2 ten opzichte van de hoeveelheid HCO3 hoe lager de pH. Daarom is bij een hoge KH de pH ook altijd hoger; er is in verhouding meer HCO3 ten opzichte van CO2.

Als je je CO2 verhoogt tot ongeveer 30 ppm dan daalt je pH ongeveer 1.5 punt, (ergens tussen 1.2 en 1.8) ongeacht wat je KH is. CO2 toevoegen maakt de KH ook niet lager ( zelfs een ietsie pietsie hoger) dus je kunt net zo veilig co2 toevoegen bij een lage KH als bij een hoge.

Andere zuren of zuurbronnen lossen wel je buffer op, en als je hele buffer weg is( KH 0) dan kun je scherpe daling van de pH krijgen. De gevreesde maar redelijk hypothetische zuurval. zolang je geen sterke zuren in je bak gooit hoef je je daar niet druk om te maken.

Zover ik weet zal de bodem de kh die je met het kraanwater toevoegt teniet doen. Door kraanwater te gebruiken zal deze bodem eerder op zijn.
Andere zuren of zuurbronnen lossen wel je buffer op, en als je hele buffer weg is( KH 0) dan kun je scherpe daling van de pH krijgen. De gevreesde maar redelijk hypothetische zuurval. zolang je geen sterke zuren in je bak gooit hoef je je daar niet druk om te maken.

Stel je hebt een kh van 1 of 2 en je voegt co2 toe en op de een of andere manier werkt de controller niet meer en die blijft 24 uur toevoegen. Dan is de ph daling toch groter dan wanneer je een hogere kh, dus meer buffer, hebt dan bij een lage kh?

Nee. Bufferwerking en co2 hebben helemaal niks met elkaar te maken. complete misvatting in de hobby.

Kijk maar eens naar een CO2 tabel bijv deze van Aquainfo: klik

stel we hebben een co2 gehalte van 4,8 mg/l
Bij een KH van 10 is de pH dan 7,8.
Bij een KH van 1 is de pH dan 6,8.

nou verhogen we de co2 naar 18.7 mg/l
Bij een KH van 10 daalt de PH naar 7,2
Bij een KH van 1 daalt de PH naar 6,2.

Beide keren daalt de pH dus precies evenveel namelijk 0,6 punt.
Het effect van CO2 verhogen is dus precies hetzelfde wat je KH ook is.

Ja je hebt gelijk en er staat me iets van bij dat oud lid Backplay dit ook al eens had benoemd.

Je gebruikt nu verschillende manieren van het beïnvloeden van je waterwaardes door elkaar heen, stenen, soil, Co2, osmose.....hoe meer je rommelt met je waterwaardes...hoe moeilijker het wordt om eea stabiel te houden.

Nee. Bufferwerking en co2 hebben helemaal niks met elkaar te maken. complete misvatting in de hobby.
Wel raar dat er dan hele tabellen gemaakt worden over de beïnvloeding van CO2 op de PH in combinatie met de KH.

De carbonaathardheid bepaald de buffering van het water. Een lage KH betekend onstabieler water.
Laat maar eens één druppel zuur in een liter water vallen en meet dan eens de Ph. Doet dat nog een keer met osmose of demiwater en je zal zien dat de Ph nog veel verder onderuit schiet. Dat water heeft namelijk geen buffer.
En Co2 is eigenlijk een zuur “koolzuurgas”, en heeft de zelfde werking. Daarom komen boven in de tabel de waardes steeds dichter bij elkaar te liggen. Omdat het effect van een zuur in ongebufferd water steeds groter Is.

stel we hebben een co2 gehalte van 4,8 mg/l
Bij een KH van 10 is de pH dan 7,8.
Bij een KH van 1 is de pH dan 6,8.

nou verhogen we de co2 naar 18.7 mg/l
Bij een KH van 10 daalt de PH naar 7,2
Bij een KH van 1 daalt de PH naar 6,2.

Hier staat een rekenvoorbeeld van Akwarium 😉

Hier staat een rekenvoorbeeld van Akwarium 😉
Ja die heb ik ook zien staan. Maar als als alles evenredig zou verlopen zou er geen kromming in de tabel te zien zijn. Als je nog een 3e waarde ter vergelijking er bij zou pakken klopt het rekenvoorbeeld niet meer.

Bedankt voor de reacties! Interessant om de discussie omtrent CO2/KH/PH te lezen :thumbs:

ik zou gewoon een paar 50% verversingen doen met je nieuwe water. 20% kraanwater, 80% osmose en wat mineralen.

Thanks! Ga er morgen mee aan de slag. Wat is je advies omtrent het toevoegen van Mineral GH+? Doe ik dit gelijk met de verversing of voeg ik dit later direct aan het aquariumwater toe nadat ik de GH opnieuw gemeten heb?

Zover ik weet zal de bodem de kh die je met het kraanwater toevoegt teniet doen. Door kraanwater te gebruiken zal deze bodem eerder op zijn.

Het verlaagt de KH, maar niet volledig: "Omdat het Aqua Soil de pH, GH en KH sterk verlaagt, is het erg belangrijk om tijdens de opstartfase te verversen met (ietwat harder) leidingwater te verversen. Het Aqua Soil fungeert hierbij als kat-ionenwisselaar en bindt carbonaten, calcium, magnesium en vele andere kationen in het substraat. Deze werking neemt naar verloop van tijd af, omdat het Aqua Soil verzadigt raakt met deze voedingsstoffen. Geschikt water heeft een KH van 3-4 en een GH van 6-8. Water met een grotere hardheid gaat ook, maar men moet zich er bewust van zijn, dat de verlagende eigenschappen van het Soil niet permanent zo sterk van invloed zal zijn op de water chemie. Bij gebruik van hard water zal het Aqua Soil niet in staat zijn om de KH en GH permanent te verlagen. Daarom is het gebruik van een osmose apparaat aan te raden om het water door middel van waterverversingen naar de optimale waardes brengen. (KH van 3-4, GH van 6-8"

Door het gebruik van kraanwater is de bodem inderdaad eerder 'op', maar daarom ga ik ook -zoals geadviseerd- met osmose de waardes optimaliseren.

Je gebruikt nu verschillende manieren van het beïnvloeden van je waterwaardes door elkaar heen, stenen, soil, Co2, osmose.....hoe meer je rommelt met je waterwaardes...hoe moeilijker het wordt om eea stabiel te houden.

Eens dat ik het mezelf niet makkelijk maak, maar ik zie de combinatie aquasoil, CO2 en osmose relatief vaak voorbij komen. Met name de Seiryu stenen maken het er niet makkelijker op, maar ook daaromtrent heb ik meerdere ervaringen gelezen van aquarianen waarbij het allemaal prima verloopt. Of heb jij andere ervaringen?

Wel raar dat er dan hele tabellen gemaakt worden over de beïnvloeding van CO2 op de PH in combinatie met de KH.

De carbonaathardheid bepaald de buffering van het water. Een lage KH betekend onstabieler water.
Laat maar eens één druppel zuur in een liter water vallen en meet dan eens de Ph. Doet dat nog een keer met osmose of demiwater en je zal zien dat de Ph nog veel verder onderuit schiet. Dat water heeft namelijk geen buffer.

Dat klopt, al heb ik niet de gewoonte om zuur in aquaria te druppelen. en helemaal geen sterke zuren. Zwakke organische zuren verlagen de pH niet zo sterk en bovendien hebben zwakke zuren sterke geconjugeerde basen. Maw ze creeëren ook een weer een zuurbufferend vermogen.

En Co2 is eigenlijk een zuur “koolzuurgas”, en heeft de zelfde werking. Daarom komen boven in de tabel de waardes steeds dichter bij elkaar te liggen. Omdat het effect van een zuur in ongebufferd water steeds groter Is.

In dat klopt dan weer niet:
CO2 is geen zuur, zuur is een H- ion. en in CO2 zit helemaal geen H ionen. CO2 verlaagt de pH door eerst wat koolzuur te vormen door te reageren met water H2).
H20 + CO2 = H2CO3 en dat is koolzuur. Nou is koolzuur niet stabiel en het grootste deel valt weer uiteen in CO2 en H20. Een klein deel valt uit elkaar in HCO3 en H+.
Daar komt dus de H+ vandaan die de pH laat dalen. Maar ook HCO3 bicarbonaat dus. en dus stijgt ook de KH (een heel klein beetje weliswaar)

Als je zuur in water druppelt bijv zoutzuur HCl. dan valt dit sterke zuur vrijwel geheel uiteen in Cl en H+. de pH daalt dus. Als er nou zuurbufferend vermogen is, bijvoorbeeld in de vorm van HCO3. dan reageert de H+ met de HCO3 tot H2CO3, dat valt dan weer grotendeels uitéén in CO2 en H20. Doordat de H+ met HCO3 reageert daalt de pH minder maar neemt ook het zuurbufferend vermogen af.

Scheikundig zijn deze twee processen totaal anders. het zuurbufferend vermogen is relavant voor de toevoeging van zuren, maar niet voor de toevoeging van CO2.

De kroming in de tabel wordt grotendeels veroorzaakt door de schaalverdeling.

Eens dat ik het mezelf niet makkelijk maak, maar ik zie de combinatie aquasoil, CO2 en osmose relatief vaak voorbij komen. Met name de Seiryu stenen maken het er niet makkelijker op, maar ook daaromtrent heb ik meerdere ervaringen gelezen van aquarianen waarbij het allemaal prima verloopt. Of heb jij andere ervaringen?

Mijn ervaring is dat als er teveel wordt gerommeld waarbij het ontbreekt aan kennis het uiteindelijk een keer fout gaat. Te complex en teveel punten waar iets fout kan gaan maken zaken nou eenmaal ingewikkeld.... Als je daarbij ook nog eens afhankelijk bent van een zeer strikt verversingsregime omdat de waardes anders teveel gaan afwijken dan moet je wel heel veel discipline hebben om te blijven meten en bijsturen.

Mijn ervaring is dat als er teveel wordt gerommeld waarbij het ontbreekt aan kennis het uiteindelijk een keer fout gaat. Te complex en teveel punten waar iets fout kan gaan maken zaken nou eenmaal ingewikkeld.... Als je daarbij ook nog eens afhankelijk bent van een zeer strikt verversingsregime omdat de waardes anders teveel gaan afwijken dan moet je wel heel veel discipline hebben om te blijven meten en bijsturen.

Soil verlaagt de GH door calcium en magnesium op te nemen en (vooral in het begin) in ruil daarvoor H+ af te staan. Dat vervolgens de pH en KH verlaagt. Naar verloop van tijd is de hoeveelheid calcium en magnesium in de bodem in relatief evenwicht met het water en neemt dit proces af.
tweede effect is dat het organische zuren bevat die de pH en KH iets kunnen verlagen, maar vooral ook een bufferend effect op de pH hebben.

de stenen bevatten calciumcarbonaat dat veelal oplost als calciumbicarbonaat. dat verhoogt dus de KH en GH, en door de hogere KH ook de PH. in zacht water, zuur water en water met co2 lossen de stenen sneller op.

Het goede en slechte nieuws is dat dit idd tegengestelde processen zijn. als ze dezelfde kan op zouden werken zou de uitkomst veel extremer zijn. ze heffen elkaar op en dus is de uitkomst niet zo extreem dat het riskant of gevaarlijk is.

Als de KH gedurende een week een paar graden stijgt of daalt scheelt dat op de pH een paar tienden. Die schommelingen zitten ruim binnen het tolerantie bereik van de dieren.
zolang je geen pH gestuurde CO2 dosering hebt, dus niet zo snel een probleem. Dat is het goede nieuws.

slecht nieuws omdat je stenen de pogingen om pH en KH laag te houden met soil en osmose nogal lopen te frustreren. Ik vind het niet riskant om kalkhoudende stenen in je bak te leggen. maar ook zeker niet erg handig.

Gelukkig kan ik wel stellen dat ik over een flinke portie discipline beschik en een uitdaging niet snel uit de weg ga :thumbs: Ik voorzie hierin dus geen problemen wat dat betreft.

Soil verlaagt de GH door calcium en magnesium op te nemen en (vooral in het begin) in ruil daarvoor H+ af te staan. Dat vervolgens de pH en KH verlaagt. Naar verloop van tijd is de hoeveelheid calcium en magnesium in de bodem in relatief evenwicht met het water en neemt dit proces af.
tweede effect is dat het organische zuren bevat die de pH en KH iets kunnen verlagen, maar vooral ook een bufferend effect op de pH hebben.

de stenen bevatten calciumcarbonaat dat veelal oplost als calciumbicarbonaat. dat verhoogt dus de KH en GH, en door de hogere KH ook de PH. in zacht water, zuur water en water met co2 lossen de stenen sneller op.

Het goede en slechte nieuws is dat dit idd tegengestelde processen zijn. als ze dezelfde kan op zouden werken zou de uitkomst veel extremer zijn. ze heffen elkaar op en dus is de uitkomst niet zo extreem dat het riskant of gevaarlijk is.

Als de KH gedurende een week een paar graden stijgt of daalt scheelt dat op de pH een paar tienden. Die schommelingen zitten ruim binnen het tolerantie bereik van de dieren.
zolang je geen pH gestuurde CO2 dosering hebt, dus niet zo snel een probleem. Dat is het goede nieuws.

slecht nieuws omdat je stenen de pogingen om pH en KH laag te houden met soil en osmose nogal lopen te frustreren. Ik vind het niet riskant om kalkhoudende stenen in je bak te leggen. maar ook zeker niet erg handig.

Dank voor de heldere uitleg en uiteenzetting! Fijn om te lezen dat er weinig risico's zijn. Wat die stenen betreft, wijze les voor een volgende keer 😉

Inmiddels heb ik mijn pH op 6.8, de KH op 4 en de GH op 6. Nu even kijken hoe het zich ontwikkeld de komende dagen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan