Wat is er nieuw

Starten met toevoegen osmosewater

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jpauliss85
  • Startdatum Startdatum
J

Jpauliss85

Guest
Ik heb een vraag over het verlagen van de KH door middel van osmose water. Mijn KH is op dit moment 6 maar wil deze wat omlaag gaan brengen eerst naar 5. De reden hiervan is dat de vissen die ik heb allemaal Zuid Amerikaans zijn en ik ook graag mijn pH wat lager willen gaan brengen wat mijn vissen vast op prijs zullen stellen. En het is misschien niet perse nodig maar wil de boel een beetje gaan fine tunen. Nu heb ik al uitgerekend wat ik aan osmose water toe moet gaan voegen om aan deze waarde te komen, maar hoe kan ik dit het beste doen? In een keer? Dus een waterwissel met meer osmose als kraanwater, of is dit beter om in stappen te gaan doen, dus eerste week 10liter bij een waterwissel en de 2 de week 20 liter bijvoorbeeld om de vissen langzaam aan te laten wennen?

Ik weet dat het ook mogelijk is om over turf te gaan filteren om dit te behalen maar ben de opties aan het afwegen.

Het is een heel verhaal geworden wat hopelijk een beetje duidelijk is.

Mengen met osmosewater zal natuurlijk niet alleen invloed op je kH hebben. Ook de pH en gH zullen hierdoor gaan wijzigen. Je kunt dus direct je pH ook gaan sturen naar de gewenste waarde. Wat zijn je start pH waardes en waar wil je naar toe?

De waarden zijn op dit moment:
KH 6
pH 7,3 (pH van het kraanwater is 7,5)
Gh 7
Ik voeg op dit moment CO2 toe, nog niet voldoende maar ben dit terug aan het opstarten, normaal gezien kom ik met de juiste hoeveelheid CO2 dus een mooi groene dropchecker op een pH van 7

Ik wil eigenlijk om te beginnen de KH naar 5 en de pH naar 6,8

Om even een aanvulling te geven.... Een stabiele pH en KH is beter voor je vissen dan een wisselende. Wat ik wil zeggen is dat als je een waterwissel gaat doen en je daarna weer alles naar de gewenste waarde gaat brengen je vissen daar minder blij mee zullen zijn dan wanneer je de waardes stabiel houdt. Dus wellicht denk je goed te doen als je het op deze manier wilt doen, maar uiteindelijk zal met minder werk je vissen beter af zijn.
Neemt niet weg dat als je een continu waterwissel hebt het natuurlijk heel goed kan wat je wilt.

KH van 6 vind ik niet verkeerd voor de meeste ZA vissen hoor.
Behalve wanneer je met bijvoorbeeld wildvang discus wil gaan kweken zou ik onder de KH 4 gaan zitten.

KH is ook inderdaad niet veel te hoog, maar had ook in me achterhoofd dat als mijn KH lager is ik ook mijn CO2 verbruik wat verminder (correct me if i'am wrong).
Wat betreft het op peil krijgen van de waarden, als ik tijdens het vullen met kraanwater tevens de juiste benodigde aantal liters osmose toevoeg zal het schommelen van de waarden toch wel meevallen naar mijn idee?

KH is ook inderdaad niet veel te hoog, maar had ook in me achterhoofd dat als mijn KH lager is ik ook mijn CO2 verbruik wat verminder (correct me if i'am wrong).
Wat betreft het op peil krijgen van de waarden, als ik tijdens het vullen met kraanwater tevens de juiste benodigde aantal liters osmose toevoeg zal het schommelen van de waarden toch wel meevallen naar mijn idee?
Dan zal dat inderdaad meevallen. Wel uittesten wat dan de goede verhouding is

https://aquaforum.nl/threads/ph-verlagen-met-osmose-water.3533/

Dit onderwerp was ik inderdaad al eens tegen gekomen, heb hier de formule vandaan gehaald om te bepalen hoeveel ik nodig zou hebben om naar de gewenste KH waarde te gaan

Als ik het zo lees gebruik je je Co2 verkeerd. (of heb je de intentie om die verkeerd te gebruiken)

Eens je Kh lager is zal je nog steeds evenveel Co2 moeten toevoegen om een groene dropchecker te krijgen. Echter zal je ph daar iets lager door zijn.
Maar de benodigde hoeveelheid Co2 veranderd niet door Kh te verminderen, dat is een vaste minimum-maximum waarde.

Ik dacht ook dat je bij een lage kh minder co2 hoeft toe te voegen om een bepaalde ph te krijgen dan bij een hogere kh. De buffer is met een lage kh minder en dan zou je minder co2 nodig zijn was mijn gedachte.

Ik dacht ook dat je bij een lage kh minder co2 hoeft toe te voegen om een bepaalde ph te krijgen dan bij een hogere kh. De buffer is met een lage kh minder en dan zou je minder co2 nodig zijn was mijn gedachte.
Ja dat wel. Maar een dropchecker reageerd op een bepaalde hoeveelheid Co2, niet op een bepaalde Ph.
Dus om een dropchecker groen te krijgen (houden) heb je bij gelijk welke Kh (ongeveer) evenveel Co2 nodig.
Kijk maar eens op zo'n Ph-Kh-Co2 tabel.

Als ik het zo lees gebruik je je Co2 verkeerd. (of heb je de intentie om die verkeerd te gebruiken)

Eens je Kh lager is zal je nog steeds evenveel Co2 moeten toevoegen om een groene dropchecker te krijgen. Echter zal je ph daar iets lager door zijn.
Maar de benodigde hoeveelheid Co2 veranderd niet door Kh te verminderen, dat is een vaste minimum-maximum waarde.

Niet helemaal.

De KH geeft ook de mate van buffer werking weer.
En de pH bepaalt in welke vorm de toegevoegde co2 is het water zit.

Bij een hoge kh, zit er relatief veel carbonaat in het water. Jou toegevoegde co2 zal daar dan eerst mee reageren tot HCO3 en vervolgens als dat in evenwicht is, blijft er vrij co2 over.

Dat vrije co2 is wat de dropchecker meet. En wat de planten willen gebruiken.

Bij een pH van ca 6,5 zit er evenveel co2 als hco3 in het water.Bij lagere pH meer co2.
Bij hogere pH meer HCO3.
Dus je wilt sneller een lagere pH. Zodat je sneller meer vrij CO2 hebt.

Zie dit artikel en de grafiek.
https://www.aquainfo.nl/de-co2-formule/

Niet helemaal.

De KH geeft ook de mate van buffer werking weer.
En de pH bepaalt in welke vorm de toegevoegde co2 is het water zit.

Bij een hoge kh, zit er relatief veel carbonaat in het water. Jou toegevoegde co2 zal daar dan eerst mee reageren tot HCO3 en vervolgens als dat in evenwicht is, blijft er vrij co2 over.

Dat vrije co2 is wat de dropchecker meet. En wat de planten willen gebruiken.

Bij een pH van ca 6,5 zit er evenveel co2 als hco3 in het water.Bij lagere pH meer co2.
Bij hogere pH meer HCO3.
Dus je wilt sneller een lagere pH. Zodat je sneller meer vrij CO2 hebt.

Zie dit artikel en de grafiek.
https://www.aquainfo.nl/de-co2-formule/
Je hebt gelijk.
Er zat een fout in m'n redenering.
De gemeten Co2 (door de dropchecker) is niet hetzelfde als de toegevoegde Co2.
En nu staat enkel de eerste in de ph-kh tabel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan