starten van aquarium


Caro03

Active member
Lid geworden
24 februari 2019
Berichten
28
Hallo allemaal,

Sinds gisteren ben ik lid op dit forum maar ik lees al een hele tijd mee omdat ik geïnteresseerd ben in het straten van een aquarium met platy's.
Zoals ik al zei wil ik binnenkort beginnen met een aquarium. Ik ben een echte beginner dus ik hoop dat jullie me goed advies kunnen geven :)
Hoe groot moet een bak zijn voor een groepje platy's? ik dacht aan een bak van zo'n 70 liter. Ik hoef er geen andere vissen bij en het liefst ook een groepje van hetzelfde geslacht omdat ik niet echt zit te wachten op een overvolle bak. Denken jullie dat dit een goed idee is?
Ik heb alles uitgezocht in boeken en op internet en ik kwam eigenlijk neer op platy's omdat ze mooie kleuren hebben, niet te moeilijk zijn voor een beginner en omdat ze in een groepje vrouwtjes/mannetjes gehouden kunnen worden. Alleen waarom zou je kiezen voor een platy en waarom voor een molly? wat zijn de grote verschillen qua verzorging en gedrag?
 
Het zijn levendbarenden dus hou er rekening mee dat je zo heel snel veel jongen krijgt die ook een nieuw onderkomen moeten hebben en dat is soms niet makkelijk.
 
Het zijn levendbarenden dus hou er rekening mee dat je zo heel snel veel jongen krijgt die ook een nieuw onderkomen moeten hebben en dat is soms niet makkelijk.

Dat klopt, daar had ik rekening mee gehouden. Wellicht dat ik het niet duidelijk had genoemd maar om die reden zou ik ook een groepje willen van alleen mannen of alleen vrouwen.
Ik had gelezen dat een groepje van het zelfde geslacht moest kunnen bij de platy's.
 
Daar is wat voor te zeggen, maar daarmee ontneem je hun natuurlijke gedrag en behoeften, hoe zou je het zelf vinden om met alleen vrouwen te leven?
 
Daar is wat voor te zeggen, maar daarmee ontneem je hun natuurlijke gedrag en behoeften, hoe zou je het zelf vinden om met alleen vrouwen te leven?
ja maar iedere x allemaal jonkies wegbrengen is dat niet zieliger? En honden, konijnen en katten castreer je ook is dat dan ook niet zielig?

Ik zie geen probleem in een groepje van 1 geslacht. Misschien ontneem je hun natuurlijke gedrag maar ja dat ontneem je alle vissen door ze in een aquarium te stoppen.
 
Ja nou ik wil er goed over nagedacht hebben van te voren en vandaar dat ik het nu eerst hier vraag :)
Wat voorop staat is dat ik goed wil zorgen voor de dieren die ik heb.
 
Platy vrouwen kun je prima alleen houden met vrouwen. Meerdere mannen, zijn in een bak met vrouwen al vrij territoriaal naar elkaar. Laat staan hoe ze zijn als er geen vrouwen aanwezig zijn.

Probleem is wel dat de meeste vrouwen al bevrucht zijn als je ze koopt. En ook doen ze aan voorraad bevruchting. Een vrouwtje kan daar door van één bevruchting wel 3-5x (soms vaker) werpen.

Geef ze wel een dieet wat bestaat uit vooral plantaardige voeding. Guppy voeders voldoen. Daarnaast moet je ze niet te warm houden. 20-22 graden is prima.

Maar nu een heel belangrijk punt. Veel Platy's die je tegenwoordig in de handel vind zijn heel erg slecht van kwaliteit . Toevallig zag ik laatst in een winkel, in Hoorn hele mooie kwaliteit rode Platy's. Maar dat is helaas een zeldzaamheid. Vooral de zgn "mixen" bevatten vaak veel slechte dieren. Ook zijn ze vaak niet gezond.

Een gewone Platy moet mooi hoog van bouw zijn, met mooie ronde vinnen. Ipv een tussen vorm van Xiphophorus maculatus x Xiphophorus variatus (het zit russen rond en torpedovormig in) met hoekige vinnen.

Succes!
 
Bedankt voor je reactie!
Ik woon in Limburg dus om de visjes in Hoorn te halen, lijkt me niet zo slim ;)
Welke andere visjes die in een bak vaan 70 liter kunnen, zouden jullie me adviseren?
 
ik las ook al wat over de kegelvlekbarbeel. Maar vgm is dit geen levendbarende
 
Moeten het perse levendbarenden zijn dan? Als je voor kleur wilt gaan zou je ook eens kunnen kijken naar een betta/kempvis. Mooi te combineren met een schooltje van het een of ander. Wel aan te raden om ze niet te koppelen met drukke vissen, dit gaan ze niet waarderen. En betta's zijn er in allerlei kleuren/variaties en bijbehorende prijzen

edit; leuke scholenvisjes voor dit formaat bak, met de namen als linkje naar een foto
- Paracheirodon simulans (valse of blauwe neon)

- rasbora kubotai

- rasbora hengeli of de espei Lijken enorm op elkaar en klopt. De hengeli heeft een oranje streep waarbij de espei`bijna volledig oranje is. Een van deze is beter dan de kegelvlekbarbeel, deze wordt eigenlijk te groot voor je bak.

- rasbora galaxy Vaak wel wat duurder

- Boraras brigittae, merah of maculatus Wel kans dat als je voor een betta wilt gaan, dat deze wat te klein zijn. Geldt eigenlijk ook bij de galaxy's.

- vuurzalm (hyphessobrycon amandae)
 
Nee hoor dat hoeft helemaal niet van mij! Ik wil gewoon graag een paar leuke visjes die het naar hun zin kunnen hebben in mijn aquarium
En welke soort het dan is, is niet het belangrijkste.
 
Heel een bedankt ook voor je uitgebreide antwoord!
Ondanks het formaat is er wel een mooie keuze te maken, aan jou om te kijken wat je mooi vind en waar je wat mee wilt gaan doen. Voor op de bodem is een schooltje corydoras altijd erg leuk, wensen wel heel graag een zandbodem vanwege de manier van eten. Goed at je al vragen stelt. Wellicht een idee om eens het forum langs te gaan en te kijken naar 60cm bakjes hier op het forum, wat hebben anderen er rondzwemmen en hoe hebben ze het ingericht. Je kunt zoeken in de topics, maar vele van ons hebben ook wel de bakken als linkje in de handtekening staan, niet altijd met de afmetingen maar ook uit grotere bakken kun je vaak wel inspiratie halen.
 
Ik ga morgen het aquarium kopen dat ik op het oog had! Op dit moment spreken de Rasbora Hengeli of Rasbora Espei me heel erg aan.
Dan ga ik het aquarium inrichten naar een van deze twee soorten. :)
Ik heb er heel veel zin in
 
Je zou ook kunnen denken aan wat Corydoras Panda op de bodem met een schooltje Espei s bijvoorbeeld.
 
Ik ga morgen het aquarium kopen dat ik op het oog had! Op dit moment spreken de Rasbora Hengeli of Rasbora Espei me heel erg aan.
Dan ga ik het aquarium inrichten naar een van deze twee soorten. :)
Ik heb er heel veel zin in
Als je een grotere bak kunt kopen dan zou ik voor groter gaan. Voor een bak van 80cm lengte heb je al veel meer viskeuze dan voor een 60cm.

Een 60cm bakje, is zowel voor de Trigonostigma hengeli als de Trigonostigma espei aan de krappe kant.

Vanaf 1997 is het Trigonostigma ipv Rasbora.
 
Als je een grotere bak kunt kopen dan zou ik voor groter gaan. Voor een bak van 80cm lengte heb je al veel meer viskeuze dan voor een 60cm.

Een 60cm bakje, is zowel voor de Trigonostigma hengeli als de Trigonostigma espei aan de krappe kant.

Vanaf 1997 is het Trigonostigma ipv Rasbora.

Oké ik zal eens kijken of dat in mijn kamer past
 
Das de ideale startersafmeting van een bak veel succes zou ik zeggen.
Ga je werken met echte plantjes ook ?
 

Terug
Bovenaan