Wat is er nieuw

Starter vraag (witte waas in aquarium)

• Onderwerp starter Onderwerp starter RickR
  • Startdatum Startdatum
R

RickR

Guest
Hallo,

2 weken geleden een juwel 60 starterscursussen gekocht. Bij aanschaf meteen bodemvoeding gekocht en daaroverheen steentjes geplaatst met 8 plantjes (puur op het oog gekozen)... temperatuur ingesteld op 24 graden op advies van verkoper... bij opstarten aquarium start en safe start voor het water gebruikt... helaas al na een paar dagen een witte waas in het aquarium gekregen, dit heb ik opgezocht en gevonden dat dit vaak bij startende aquariums voorkomt, vandaar er niks aangedaan... helaas is dit alleen maar erger geworden en de planten doen het momenteel ook niet echt goed, daarnaast begint het water ook wat te ruiken. Wat kan ik hier het beste tegen doen? Water verversen? Filter schoonmaken? Planten momenteel verwijderen? of gewoon afwachten?? eerste Nitriet explosie is nog niet geweest, vandaar ook nog geen vissen erin.. help! Mijn zoontje van 1,5 jaar kan niet wachten totdat er visjes in komen!

Bijlagen

• 9095B7ED-E1A3-4EDB-9C1E-8323C74294C0.jpeg
    9095B7ED-E1A3-4EDB-9C1E-8323C74294C0.jpeg
    21.9 KB · Weergaven: 100
  • 80B6B09F-0647-448E-A8DA-872D37EE2EE7.jpeg
    80B6B09F-0647-448E-A8DA-872D37EE2EE7.jpeg
    29.2 KB · Weergaven: 102
  • C48B752B-5C04-44B9-A839-1911B61E8C7E.jpeg
    C48B752B-5C04-44B9-A839-1911B61E8C7E.jpeg
    23.5 KB · Weergaven: 93
  • 9F1366E8-DCEE-42B5-A8E4-75B69AC80600.jpeg
    9F1366E8-DCEE-42B5-A8E4-75B69AC80600.jpeg
    21.1 KB · Weergaven: 82
Dit lijkt mij eerder een witte waas van het substraat dan een bacteriën bloom. Heb je die steentjes eerst gewassen alvorens in het aquarium te doen? Wat voor filter en inhoud gebruik je momenteel? Met wat fijne filterwatten in het filter kun je die waas er denk ik wel uit filteren.

dank voor de snelle reactie! De steentjes heb ik vantevoren niet gewassen... wist niet dat dit ook nog moest gebeuren. Qua filter heb ik de standaard filter die bij het starterspakket zat, maar zal deze eens schoonmaken en dan een fijnere filterwat erin doen.. planten dan gewoon laten zitten en het water niet verversen?

In substraat zit vaak nog een hoop stof, eigenlijk hoor je dat spul eerst in een emmer te doen en vol te laten lopen met water. Goed omgooien, water afgieten en dit herhalen tot het water wat je afgiet helemaal helder is. Daarmee voorkom je het probleem wat je nu hebt. Ik denk dat fijne filterwatten toevoegen aan je filter een goed idee is verder je filter niet schoonmaken. Die is juist bezig met de opstart en wil je eigenlijk zo min mogelijk verstoren. Daarnaast kun je ook het water even helemaal verversen zodat je van het meeste vuil af bent. Denk wel om water met de juiste temperatuur toe te voegen.. de 10 graden die nu uit de kraan komt is wellicht te koud voor je planten.

Er zal de komende tijd nog wel wat stof uit die bodem komen dus die fijne filterwatten is sowieso een goed plan!

Heb je verder al nagedacht aan plantenvoeding? Dat is ook wel goed om sinds de start al toe te voegen.

Op de bodem heb je voedingsbodem en daarbovenop de witte stenen?
Persoonlijk zou ik de bak leeg laten lopen, zo veel mogelijk van de witte stenen eruit halen en wassen.
Daarna weer terug doen en zolang als nodig waterwisselen tot het water helder is.
Door het stof hebben de planten het nu ook moeilijk.
Ik snap dat je zoontje momenteel staat te trappelen om vissen erin te doen (hebben niet enkel kinderen bij een nieuw aquarium 🙄 ).
Toch zou ik eerst de waas eruit zien te krijgen (super snel is de bak leeg halen en opnieuw starten).
Wellicht kan je je zoontje blij maken met wekelijks een leuk ornamentje/plantje voor in het aquarium, als een soort advent kalender.

Over je filter zou ik me niet te druk maken mbt bacterie verlies, deze zijn er nu nog niet/nauwelijks.

Succes!

De bak draait nu enkele weken en ik vraag me af wat voor verlichting erboven zit en om wat voor bak het gaat. Voeg je iets toe qua voeding en weet je de waterwaarden?
De planten staan er niet best bij en veel rottend blad kan ook teveel organische belasting geven en dus bacteriebloei. Wat meer info over de bak zou dan wel mooi zijn.

Edit: zie net dat het een 60cm is. Dan ben ik benieuwd welke verlichting deze bak heeft en hoelang dat elke dag brandt.

Dank voor alle reacties! Er zit een led lamp (Zat standaard bij de kit, 8w) in die per dag 8 uurtjes aan is. eerste 3 dagen heeft ie langer aangestaan totdat ik me had ingelezen.

extra voeding voor de planten voeg ik momenteel nog niet toe. Waardes heb ik net getest en kwam dit uit:
Nitraat: 10
Nitriet: 0
Gh: >14
Kh: 10
Ph: 7.2
Chloor: 0

ben vandaag van plan om de stenen te gaan wassen, moet ik het filter ook schoonmaken of maar met rust laten? Ikzelf vind het wel gek dat het pas een paar dagen duurde voordat het water troebel werd...

Bij een nieuwe bak inderdaad het filter met rust laten en de bodem ook. Alleen als de uitstroom zichtbaar minder wordt dan de filter licht uitspoelen.

Gewoon wat afwachten, en de filter laten rijpen. Komt goed.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan