Startknop E901 JBL muurvast


F

FCG

Guest
Hallo,

Ik heb vandaag mijn 2ehands filter E901 greenline ge�nstalleerd maar ik krijg deze niet aan de praat, de startknop is ingedrukt er is geen beweging in te krijgen.
Ik heb het filter ook al gevuld met water maar dan gebeurt er ook niks er komt alleen een behoorlijk ratel geluid uit het filter.

Heeft iemand een oplossing?
 
twee stappen die mogelijk helpen:

1. even checken om de 'in' en 'out' slang van het filter goed om zitten
(nee, van dee klunzigheid verdenken we je niet meteen, maar je zou je in goed gezelschap bevinden die in een vlaag van verstandsverbijstering de slangen heeft verwisseld (onderstaanden woehahaha!))

2. (als slangen goed zitten) bij de e701 (kleine broertje van...) heeft het met de mond aanzuigen aan het pijpje die het aquarium in gaat het filter wel eens aan de praat gekregen.
 
Haha, klinkt zeker erg dom, maar ook ik kwam er een keer achter met het installeren van een nieuwe :stom:

De startknop gaat wel eens meer stroef terug, een beetje heen en weer drukken helpt meestal wel, als hij een beetje is gekomen kan je hem wel pakken en omhoog trekken, dan wel de knop aan de buitenkant wat bevochtigen om hem weer soepel te laten werken.

Het geratel komt doordat er lucht in de kop zit, als je het filter schuin houd, met de slangen naar boven, gaat dit makkelijker weg.
 
Geef een lichte tik tegen de filterkop aan, heb dit probleem een keer gehad met mijn eheim. Hij bleef schijnbaar hangen en schoot hierdoor los. Probleem overigs ook nooit meer gehad.
 
Als het goed is kan je de top van de grijze knop afhalen.
Hieronder zit een schroef deze losdraaien , let op er zit ook een veer achter dus wel goed vasthouden. Als de schroef los is kun je het geheel eruit lichten en schoonmaken. Klein beetje vet erop en hij loopt weeer als nieuw. ( Dit was bij de 701 maar verwacht 901 hetzelfde principe )

Voor de volledigheid dit alles wel doen met afgekoppeld filter

mvg
Kees
 
Smeren met WD40. En dan proberen de knop voorzichtig in te drukken.
Zo heb ik mijn stroeflopende knop weer soepel gekregen.
 
Bedankt voor de tips
Ik ga ermee aan de slag
 
Als de tips niet helpen, kan je altijd het filter volledig vullen met water, dan opnieuw aansluiten en starten, soms helpt dit om hem aan de praat te krijgen.
 
Even de uit slang los, en even zuigen, loopt hij ook vol.
 
Het smeren van de startknop heeft geholpen.. Het filter draait als een zonnetje..
Dank voor de reacties
 
Het filter draait nu niet meer als een zonnetje :(
Al 2 dagen blaast het filter om de paar minuten belletjes het aquarium dit gaat gepaard met veel lawaai.
Ik heb het filter al heen en weer geschud, ook heb ik alle slangen gecontroleerd maar het probleem blijft.

Wat kan ik nog meer doen?
 
Ik had dit ook en hier trok hij iets lucht daar waar de slang van de uitlaatpijp de slang opkwam. Dat draai je met een moer vast zeg maar en die liet lucht door. Ik heb hem door een Eheim buis vervangen en klaar was het probleem.
 
jessicapilon zei:
Ik had dit ook en hier trok hij iets lucht daar waar de slang van de uitlaatpijp de slang opkwam. Dat draai je met een moer vast zeg maar en die liet lucht door. Ik heb hem door een Eheim buis vervangen en klaar was het probleem.

Bedoel je dat buisje waar bijvoorbeeld de sproeibuis opkomt?
 
Door te strak aandraaien van de moer kreeg ik juist lucht via de slang omdat hij denk ik was doorgedraaid.
Vast is vast dus en niet te strak aandraaien ;).
 
Ik ga vanmiddag een nieuwe invoer en uitstroom buis kopen
Deze die er nu opzitten zijn gebruikt..

Hoop dat het probleem dan is opgelost
 
OP de moer zit schroefdraad, wat je dan In de slang ook draait.
daardoor schiet hij niet los.
 
Die moer draaide door bij mij waardoor er toch denk ik lucht in kon komen. Nadat ik een Eheim heb gepakt was het opgelost.
 
Aha, ja. dan was hij versleten,ja.

en werkt nieuw weer beter.
 
Zou kunnen ja. In een topic vertelde men mij dat je dat soort moeren nooit te strak moet aandraaien omdat het kunststof is.
Ik ken mijn eigen kracht niet dus :D ;).
 
Kan het ook aan de slangen liggen, aangezien deze ook gebruikt zijn?
 
jessicapilon zei:
Zou kunnen ja. In een topic vertelde men mij dat je dat soort moeren nooit te strak moet aandraaien omdat het kunststof is.
Ik ken mijn eigen kracht niet dus :D ;).

Het zit voornamelijk in het woordje "te".
 
FCG zei:
Kan het ook aan de slangen liggen, aangezien deze ook gebruikt zijn?
Als de slangen niet hard of uitgedroogd zijn is het goed.
Anders voor de zekerheid er een 2 mm vanaf halen/snijden/knippen.
 
Ja.kunnen te hard zijn.
Even de aansluiting onder de warme kraan houden, dat hij zacht wordt, dan snel monteren.
Kan de moer nog in de slang indraaien.
 
TonHageraats zei:
jessicapilon zei:
Zou kunnen ja. In een topic vertelde men mij dat je dat soort moeren nooit te strak moet aandraaien omdat het kunststof is.
Ik ken mijn eigen kracht niet dus :D ;).

Het zit voornamelijk in het woordje "te".

Doe ik met de waterpomptang, slag bij geven.

Moer verrot, pak ik de volgende.
 
TonHageraats zei:
jessicapilon zei:
Zou kunnen ja. In een topic vertelde men mij dat je dat soort moeren nooit te strak moet aandraaien omdat het kunststof is.
Ik ken mijn eigen kracht niet dus :D ;).

Het zit voornamelijk in het woordje "te".

Klopt Ton en volgens mij was jij ook diegene die me er op wees ze niet TE hard aan te draaien :D .
Ik draaide de moeren bij de Eheim ook altijd nogal vast aan maar nu is vast ook vast en let ik er wel op.
 
Bertus zei:
TonHageraats zei:
jessicapilon zei:
Zou kunnen ja. In een topic vertelde men mij dat je dat soort moeren nooit te strak moet aandraaien omdat het kunststof is.
Ik ken mijn eigen kracht niet dus :D ;).

Het zit voornamelijk in het woordje "te".

Doe ik met de waterpomptang, slag bij geven.

Moer verrot, pak ik de volgende.

Ik heb geen moeren op voorraad liggen Bertus ;).
 
IK wel, hoor, bakjes vol.
maar ik ken mijn krachten wel, hoor. hihi.

Had het wel ,bij de dubbelle kraan, 16-22 .
Die begon te lekken, haarscheurtjes in de rubber ring.
Die heb ik niet,moet ik bestellen.
 
Een stukje van de slang knippen heeft waarschijnlijk effect gehad.
De middag en avond is het filter stil en trekt geen lucht aan :D
 
Smeren met WD40. En dan proberen de knop voorzichtig in te drukken.
Zo heb ik mijn stroeflopende knop weer soepel gekregen.
Ik heb mijn kap er af gehaald en gesmeerd met jawel WD40 en nu werkt ie weer als vanouds.
 
Ik heb mijn kap er af gehaald en gesmeerd met jawel WD40 en nu werkt ie weer als vanouds.
Nou ben ik benieuwd of hij het blijft doen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem niet meer gebruik. Als ik onderhoud doe aan het filter zet ik de kranen dicht (de twee kleine grijze hendeltjes) en als ik klaar ben weer open. Mocht ik tegelijk ook een waterwissel hebben gedaan dan staat er wel wat lucht in de slang maar het filter is bij mij dan krachtig genoeg om alles weer op gang te brengen mits ik de filterpot handmatig even vul.
 
Ik hou mijn hart vast als hij weer vast zou komen te zitten pffffff.
Niet paniekeren. Als deze niet goed werkt zul je er in de praktijk geen last van hebben vermoed ik. Ik trek de bak voor 50% leeg en zelfs dan heb ik geen startknop nodig.
 

Terug
Bovenaan