Startproblemen

myuktrains

Active member
Lid geworden
9 oktober 2017
Berichten
25
Leeftijd
43
Sinds 7 oktober hebben we een Juwel Lido 120 aquarium. Nu hebben we een zweefalg en bruinalg probleem en weten eigenlijk niet wat we moeten doen om die algen te verwijderen uit het aquarium. We hebben ook 2x pillen bactozym van tetra toegevoegd op de eerste dag in het filter.

In de eerste week hadden we wat wit melk achtig water gehad en dat verdween redelijk snel. In de tweede week kwam er wat draadalg in het aquarium maar dat kwam omdat we de verlichting al vanaf het begin van 08:00 tot 22:00 lieten branden. Dit hebben we snel terug gebracht van 10:00 tot 18:00 en die alg is voor een deel verdwenen.

Ook hebben we vorige week nog 50% van de water ververst en een nieuwe pil van bactozym toegevoegd.

Vorige week zijn we begonnen met het toevoegen van Co2 het behulp van easycarbo en planten voeding van easyprofito.
We hadden begin vorige week ook een zuurstofpomp in het aquarium gezet maar die hebben we gisteren maar uitgezet omdat we denken dat het toevoegen van zuurstof al het Co2 verdrijft en dus die easycarbo voor niets wordt toegevoegd.

De methode om co2 te testen vonden we ook niet zo betrouwbaar (de Ph en Kh methode), we hebben een jbl druppeltest combiset gekocht om alle waarden te testen. Om co2 beter te kunnen testen heb ik een co2 indicator van planted-box.com gekocht en die vandaag in het aquarium gedaan. Omdat het verlichting op dit moment niet brand kan ik ook niet zien wat de kleur hierin momenteel is.

Dit zijn de laatste metingen van 26-10-2017:

Kh 6
Ph 7
Nh 0,05
Nitriet 0,1
Nitraat 1,0
Co2 18

Wat is het beste wat we kunnen doen om al die algen te laten verdwijnen en de planten beter te laten groeien?

Is het zinvol als we al het water uit het aquarium halen en vervangen door nieuw water en de slechtste planten er uit halen (of alle planten)?

Of moeten we easycarbo blijven gebruiken en zo afwachten totdat de alg verdwenen is (zonder zuurstof pomp natuurlijk)?

Graag advies van wat we moeten doen om ons aquarium weer algenvrij te maken.

Ik heb wat foto's op mijn telefoon van het aquarium die ik kan plaatsen.

Groet,
Martijn
 
Niets bij kopen, verversen of wat ook, de bak is nog aan het indraaien, dus nog wat droogvoer verkruimelen en wachten tot de waarden goed zijn, mogelijk heb je te veel aan de bak willen doen welke juist een averechts effect hadden.

En ja, graag de foto's plaatsen, dan kunnen we even mee kijken.
 
Easy carbo en profito is helemaal goed maar je plantjes willen ook nitraat, kalium en fosfaat.
 
Hierbij de foto's van vandaag:
20171027_193355.jpg

20171027_193407.jpg

20171027_193419.jpg

20171027_193427.jpg

20171027_193441.jpg

20171027_193454.jpg


Het aquarium in het begin:
20171007_171005.jpg

20171007_171020.jpg


Vergeten te melden, we hadden ook een stuk hout in het aquarium maar dat hebben we eruit gehaald omdat we dachten dat dat hout die kleur aan het water gaf.

Groet,
Martijn
 
Die plant rechts voor zou ik in de groenbak gooien.
Die gaat het in het aquarium niet doen.

Verder zou ik zeggen dat je moet zorgen voor minimaal 20 ppm nitraat en 1 ppm fosfaat.
 
Volgens de verpakking zit dit er dus niet in. Ik heb visvoer van sera vipan. Wat moet ik dan hebben om hier nitraat en fosfaat er in te krijgen?
 
Oke ik snap best dat de planten dit nodig hebben maar is dit nu echt noodzakelijk als ik alleen mijn algen uit het aquarium wil krijgen? Plantenvoeding heb ik al.
 
Wat voor planten voeding?
 
Als je de plantenvoeding op orde hebt en de doorstroming, verdwijnen de algen.
 
Is een concurentie kwestie.
Als je planten goed groeien concureren ze de alg de bak uit.
 
Daar zit geen nitraat en fosfaat in en maar een heel klein beetje kalium.
 
Ik zou er ook wat echt goede waterplanten inzetten zoals belgisch groen.
 
ik heb er Hyprophila sp. 'Araguaja' er in zitten. Is dat ook belgisch groen?
 
Zoek eens op Algea Scrubber....simpel zelf te maken.
 
Zoek eens op Algea Scrubber....simpel zelf te maken.
Dat geeft in dit geval geen oplossing, de bedoeling is dat de algen worden weg geconcurreerd door gezonde planten.
 
Nee Belgisch groen is Hygrophila polysperma
 
Even een stap terug nemen.

Normaal begin je met makkelijk snelgroeiende planten die de strijd makkelijk aan kunnen met de alg en weinig voeding nodig zijn. Waterpest en vallisneria bijvoorbeeld.

Dan blijf je 2 tot 3 weken van je aqaurium af en laat je het licht rustig 8 uur branden en laat je het filter met rust.om de 3 dagen een beetje droogvoer om de bacteriële groei te stimuleren.

Ik denk dat je nu teveel hebt gerommeld in de bak zodat nu alles eeen beetje tegenwerkt.

En dit werkt natuurlijk demotiverend voor je als hobbyist.

Haal de bealgde planten uit de bak en voeg wat waterpest toe. Doe rustig aan met plantenvoeding. De planten hebben ook 2 weken nodig om te wennen en de algen niet dus die groeien al lekker.

De dosis plantenvoeding moet ook worden opgebouwd omdat ze hier ook aan moeten wennen.
En planten gaan eerst energy steken in het wortelen en daarna past echt groeien. Dus de bladeren rotten soms eerst weg voordat ze weer mooie bladeren maken.

Er zijn heel veel goede toppics hier die je helpen bij de opstart van je bak.

Succes en toi toi toi.
 
Vorige week zijn we begonnen met het toevoegen van Co2 het behulp van easycarbo en planten voeding van easyprofito.
We hadden begin vorige week ook een zuurstofpomp in het aquarium gezet maar die hebben we gisteren maar uitgezet omdat we denken dat het toevoegen van zuurstof al het Co2 verdrijft en dus die easycarbo voor niets wordt toegevoegd.

De methode om co2 te testen vonden we ook niet zo betrouwbaar (de Ph en Kh methode), we hebben een jbl druppeltest combiset gekocht om alle waarden te testen. Om co2 beter te kunnen testen heb ik een co2 indicator van planted-box.com gekocht en die vandaag in het aquarium gedaan. Omdat het verlichting op dit moment niet brand kan ik ook niet zien wat de kleur hierin momenteel is.

Groet,
Martijn

Volgens mij heb je hier ook een denkfout te pakken. Vloeibaar Co2 is geen echt Co2 en dus geen gas dat zich uit je bak laat borrelen. Je zuurstofpomp mag je gewoon laten hangen als jij dat wil.

Easycarbo levert je plant koolstof anders dan door werkelijk Co2. Jouw Co2 indicator rekent volgens mij de beschikbare koolstof uit carbo ook niet mee.
 
Die plant rechts voor zou ik in de groenbak gooien.
Die gaat het in het aquarium niet doen.

Verder zou ik zeggen dat je moet zorgen voor minimaal 20 ppm nitraat en 1 ppm fosfaat.
Volgens mij zie ik zweefalg! Je moet misschien het advies van Ton opvolgen en nog even wachten met het toevoegen van allerlei zaken. Verder kun je denken aan het gebruik van een UV-C lamp.
Kijk in ieder geval hier eens naar:
https://www.aquascaping-blog.com/groen-water
 
Terug
Bovenaan