Statische spanning op mijn ledlampen


hVeeren

Active member
Lid geworden
8 mei 2021
Berichten
31
Leeftijd
37
Ik heb een gloednieuw Eheim aquarium met 2 powerled+ en de powerled+ controller.

er zit nog geen water in, ik ben alles langzaam aan het verzamelen voor een start later dit jaar.

maar merk nu dat er op beide ledlampen een soort spanning staat, als je hem aanraakt en erover wrijft voel je dit duidelijk. Als je de stekker uitrekt is dit verdwenen.

is dit normaal? Of zelfs gevaarlijk, en hoe kan ik het oplossen…
 
Normaal zou ik het niet noemen.
Maar zit er een geaarde voeding bij en is die aangesloten op een geaard stopcontact?
 
Nee de controller heeft gewoon een dunne stekker als voeding. Die zit in een stekkerdoos die wel geaard is, heb met een verlengkabel een paar verschillende stopcontacten geprobeerd, maar de spanning ontstaat op alle stopcontacten….
 
Zou zeggen dat het gewoon een lekspanning is en ff contact opnemen met de verkoper
 
toch wel vreemd dat ze het allebei hebben, met of zonder controller tussen! Van Eheim verwacht je toch geen fabrikagefouten
 
Ik denk dat dit geen lek spanning is.
Wat het wel is weet ik ook niet maar ik herken wat je omschrijft. En dat is geen stroom wat er op staat. Als er een platte stekker (zonder aarding) aan het apparaat zit dan is het dubbel geïsoleerd en heeft het geen aarding nodig. Misschien wel handig om te controleren of het vocht bestendig is. De IP waarde van het apparaat!
 
Er staat op de beschrijving dat het waterbestendig is tegen spatten en opkomend vocht, maar niet tegen volledige onderdompeling.


Niemand die ook in het bezit is van een Eheim powerled systeem?
 
Ze hebben trouwens een Elektrische veiligheidsklasse van 3....
 
niet gevaarlijk, niet abnormaal.

Wat ik er van begrijp zit er bij schakelende voedingen vaak een y-klasse capacitator over de transformator om problemen met EMI te voorkomen. Hierdoor zweeft er een klein beetje wisselstroom, als je het circuit sluit door het aan te raken, dan kun je een klein stroompje voelen lopen, de ledjes lichten dan vaak ook een klein beetje op. Dit stroompje is zo klein dat het absoluut ongevaarlijk is.
 
Oke, bedankt voor deze reactie!
Het is mijn eerste grote aquarium met zulke ledbalken, ben nogal voorzichtig en wil blunders vermijden!
 
De Powerled balken werken op 24 Volt laagspanning en dit is geheel ongevaarlijk.
De spanning die u voelt zal door elektromagnetisch oplading ontstaan en is ook volledig ongevaarlijk


Antwoord van Eheim, ben nu wel gerustgesteld!
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup

Terug
Bovenaan