Wat is er nieuw

Status van waterwaardes

Bart.Kh

Well-known member
Lid geworden
30 november 2021
Berichten
135
Leeftijd
23
Beste forumleden,

vandaag heb ik de waterwaardes van mijn bak geanalyseerd (zie foto). Uit deze waardes kan ik zien (volgens mij) dat GH, SiO2 veel te hoog zijn en dat ijzer veel te weinig is (=0). Ook nitraat en fosfor zijn veel te hoog (is dat een nadeel???) Mijn co2 is ook aan de lage kant (=16 afgeleid vaan kh ph tabel). Voor co2 gebruik ik een reactor (van aquamedic 1000) en eheim professional 4 350 (aan een spraybar). Mijn dropchecker is nog altijd donkergroen. Ik heb ook al een tijdje last van baardalgen.

Concreet is mijn vraag of jullie een idee hebben hoe dat ik mijn co2 pijl hoger kan krijgen, hoe dat ik die baardalgen kan bestrijden en of mijn waterwaardes beter kunnen. Mijn planten doen het eigenlijk ook niet zo goed. Mijn amazonekikkerbeet verdwijnt stilletjes (zie foto) en de groei van mijn planten neemt ook af.

Hier zijn de bijlages

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen

Alvast bedankt

groetjes Bart
 

Bijlagen

  • Tabel.jpg
    Tabel.jpg
    175.5 KB · Weergaven: 70
  • Amazone kikkerbeet.jpg
    Amazone kikkerbeet.jpg
    190.1 KB · Weergaven: 77
  • aq.jpg
    aq.jpg
    217.5 KB · Weergaven: 73
Zijn deze waarden gemeten met een JBL scan? Die staan niet te boek als echt betrouwbaar. Doen de planten het niet goed of zijn er andere zaken die niet goedgaan?
Als je co2 toevoegt zou ik gaan werken met een co2 dropchecker want die zijn betrouwbaar.
 
Zijn deze waarden gemeten met een JBL scan? Die staan niet te boek als echt betrouwbaar. Doen de planten het niet goed of zijn er andere zaken die niet goedgaan?
Als je co2 toevoegt zou ik gaan werken met een co2 dropchecker want die zijn betrouwbaar.

De waardes zijn gemeten met een jbl testkoffer (druppels). Het is gewoon zo dat ik echt last heb van baardalg (zit overal: op hout, steen, planten...) Ook krijg ik mijn co2 niet op pijl. Had speciaal een reactor gekocht omdat ik zag dat deze aangeraden werd door de forumleden. Ook mijn kikkerbeet sukkelt, in het begin deed ie heel goed, maar nu raak ik ze kwijt. Mijn andere planten zijn ook gestopt met groeien.
 
Hoeveel beweegt je water oppervlak? Bij teveel je uitstroom iets omlaag brengen.
Als in filter uitstroom naar benedenwindse de bak richten. Je kan ook of meer co2 toevoegen (bellen) of eerder laten starten (15-30 minuten bijvoorbeeld).

Verder baardalg inspuiten met easy Carbo als je filter uitstaat, even laten intrekken en dan water wissel. Binnen een paar dagen wordt de behandelde plek rood en sterft af.
 
Ik denk dat de te hoge nitraat en fosfaat waardes zeker een rol kunnen spelen bij het groeien van je planten.
Tenopzichte van je licht en co2 is het teveel waardoor je planten tekorten krijgen en daardoor trager zullen groeien. Ik zou is proberen wat vaker water te wisselen en kijken of dat helpt. Daar heb je geen testkit of middeltje voor nodig. Voor mij werkte het goed tegen de algen in iedergeval.
 
Hoeveel beweegt je water oppervlak? Bij teveel je uitstroom iets omlaag brengen.
Als in filter uitstroom naar benedenwindse de bak richten. Je kan ook of meer co2 toevoegen (bellen) of eerder laten starten (15-30 minuten bijvoorbeeld).

Verder baardalg inspuiten met easy Carbo als je filter uitstaat, even laten intrekken en dan water wissel. Binnen een paar dagen wordt de behandelde plek rood en sterft af.

Waterbeweging is niet zo sterk (zie video), ik kan het wel wat zachter zetten. ik heb ook een video van aantal druppels per minuut gemaakt. ik kan indd met easy carbo proberen, maar wil ook graag de oorzaak van baardalg vinden.

hier de video's
 

Bijlagen

  • 20230208_193253.mp4
    23.9 MB
  • 20230208_194311.mp4
    19.1 MB
Om je CO2 tekort op te lossen zou eerst een een draai geven aan je drukventiel, en het aantal bellen maar eens verdubbelen.
En vervolgens een waterwissel van 50%. Want 60ppm NO3 is een beetje teveel van het goede.
 
Om je CO2 tekort op te lossen zou eerst een een draai geven aan je drukventiel, en het aantal bellen maar eens verdubbelen.
En vervolgens een waterwissel van 50%. Want 60ppm NO3 is een beetje teveel van het goede.

Zal ik doen, maar is het dan normaal dat ik zoveel Co2 moet toevoegen aan een 160l bruto bak? En hoe ontstaat eigenlijk nitraat?? Want veel vissen hebben niet hoor.
 
Veel, wat is veel, Als je een donkergroene dropchecker hebt voeg je te weinig toe. Zo eenvoudig is dat.
Ik zit, als voorbeeld, op mijn 25 liter al op 50 bellen per minuut om genoeg CO2 erin te krijgen.

De vorming van Nitraat is een onderdeel van de nitrificatiecyclus. Hoe beter de bacteriecultuur zich ontwikkeld hoe sneller de waarden gaan oplopen.
 
Veel, wat is veel, Als je een donkergroene dropchecker hebt voeg je te weinig toe. Zo eenvoudig is dat.
Ik zit, als voorbeeld, op mijn 25 liter al op 50 bellen per minuut om genoeg CO2 erin te krijgen.

De vorming van Nitraat is een onderdeel van de nitrificatiecyclus. Hoe beter de bacteriecultuur zich ontwikkeld hoe sneller de waarden gaan oplopen.
Wat is "genoeg" ? Welk gehalte hanteer je ?
 
Wat is "genoeg" ?
'Genoeg' heeft nogal wat 'haken en ogen'. Zo word er altijd gezegd dat een donkergroene dropchecker te weinig is , dat is in mijn optiek de halve waarheid.

Als voorbeeld mijn mosbakje. Mosjes hebben gemiddeld genomen niet zoveel licht en/of CO2 nodig om goed te kunnen groeien.
Dus hebben ze theoretisch genoeg aan 4 tot 10ppm CO2. Ik meet (zover we dat kunnen met onze testkitjes) een KH van 7 en een pH van 7.3 Dus zou ik met een CO2 van 10ppm voldoende hebben.
En desondanks mijn blauwgroene dropchecker (wat men vaak ziet als 'te weinig') doen de mosjes het prima en heb geen last van alg of andere problemen.
Dus dat is 'genoeg' om mooie en gezonde mosjes op te kweken.

Maar als ik de CO2 verhoog naar 15ppm zie ik toch een duidelijke verbetering in kwaliteit en kleur. Dan kun je wel afgaan van het advies dat ze het goed doen bij 4 tot 10ppm CO2. Bij 15ppm doen ze het toch beter.
Dus met 4 tot 10ppm CO2 doen ze het prima en is in principe 'genoeg. Maar ik wil gewoon betere kleur en kwaliteit, dus doseer ik meer dan 'genoeg'. En dat is voor mij 'genoeg' om de kwaliteit te verkrijgen die ik wil.
(maar daar moet je wellicht niet te veel aan storen, ik ben eenmaal een vakidioot om het uiterste van mijn planten te eisen :chef:)
Welk gehalte hanteer je ?
Ik hanteer een strakke 30ppm in mijn High-light bakje. Met nadruk op strakke, omdat ik mijn CO2 gedurende de gehele belichtingsperiode stabiel heb zonder fluctuaties.
 
Je hebt last van een te kort aan voedingsstoffen. Daardoor hopen nitraten en fosfaten op. Doseer je ook nog vloeibare plantenvoeding en/of heb je voeding via de bodem?
 
'Genoeg' heeft nogal wat 'haken en ogen'. Zo word er altijd gezegd dat een donkergroene dropchecker te weinig is , dat is in mijn optiek de halve waarheid.

Als voorbeeld mijn mosbakje. Mosjes hebben gemiddeld genomen niet zoveel licht en/of CO2 nodig om goed te kunnen groeien.
Dus hebben ze theoretisch genoeg aan 4 tot 10ppm CO2. Ik meet (zover we dat kunnen met onze testkitjes) een KH van 7 en een pH van 7.3 Dus zou ik met een CO2 van 10ppm voldoende hebben.
En desondanks mijn blauwgroene dropchecker (wat men vaak ziet als 'te weinig') doen de mosjes het prima en heb geen last van alg of andere problemen.
Dus dat is 'genoeg' om mooie en gezonde mosjes op te kweken.

Maar als ik de CO2 verhoog naar 15ppm zie ik toch een duidelijke verbetering in kwaliteit en kleur. Dan kun je wel afgaan van het advies dat ze het goed doen bij 4 tot 10ppm CO2. Bij 15ppm doen ze het toch beter.
Dus met 4 tot 10ppm CO2 doen ze het prima en is in principe 'genoeg. Maar ik wil gewoon betere kleur en kwaliteit, dus doseer ik meer dan 'genoeg'. En dat is voor mij 'genoeg' om de kwaliteit te verkrijgen die ik wil.
(maar daar moet je wellicht niet te veel aan storen, ik ben eenmaal een vakidioot om het uiterste van mijn planten te eisen :chef:)

Ik hanteer een strakke 30ppm in mijn High-light bakje. Met nadruk op strakke, omdat ik mijn CO2 gedurende de gehele belichtingsperiode stabiel heb zonder fluctuaties.
Duidelijk , danku .

Maar 1 ding snap ik niet . Ik heb ook een kH van +-7 en ik doseer misschien 2 a 3 bellen per seconde (bijlange niet heel de dag) op 1100-1200 liter (zonder volledige co2 oplossing)
Dat is dus 15x minder .
En dan heb ik een pH van 7,0 . Ik hoef daar niet echt veel moeite voor te doen qua co2 dosering .
Ik lees vaak dat er zoveel co2 gepompt wordt voor zeer kleine watervolumes , waar zit dat verschil in tov bij mij ?? rara
 
De vorming van Nitraat is een onderdeel van de nitrificatiecyclus. Hoe beter de bacteriecultuur zich ontwikkeld hoe sneller de waarden gaan oplopen.
Dit is niet helemaal waar. Op het moment dat je nitrificatie volledig is, wordt meteen alle ammonium omgezet (via nitriet) naar nitraat. Dat betekent dat alle ammonium die de vissen achterlaten in het water, nitraten worden.
M.a.w., de visbelasting in je bak bepaald hoeveel nitraat er in je water zit en niet de mate waarin de bacteriecultuur zich ontwikkeld heeft (vanuitgaande dat nitrificatie volledig is natuurlijk).

@Bart.Kh In de ideale wereld zorg je ervoor dat het nitraatverbruik van je planten (dit gebeurt door groei) ongeveer gelijk is aan hoeveelheid nitraat dat ontstaat via nitrificatie.
Voor de plantengroei heb je een aantal knoppen waar je aan kan (en moet) draaien:
- Nitraat dus
- Fosfaat
- Je hebt nog een aantal andere belangrijke sporenelementen (zoals ijzer, mangaan, etc).
- CO2
- Verlichting.
(vergeet ik nog wat?)

Dat moet allemaal op elkaar afgestemd zijn, degene die limiterend is, bepaald de groeisnelheid.

Duidelijk , danku .

Maar 1 ding snap ik niet . Ik heb ook een kH van +-7 en ik doseer misschien 2 a 3 bellen per seconde (bijlange niet heel de dag) op 1100-1200 liter (zonder volledige co2 oplossing)
Dat is dus 15x minder .
En dan heb ik een pH van 7,0 . Ik hoef daar niet echt veel moeite voor te doen qua co2 dosering .
Ik lees vaak dat er zoveel co2 gepompt wordt voor zeer kleine watervolumes , waar zit dat verschil in tov bij mij ?? rara
Het verschilt heel sterk per bak hoeveel CO2 je moet doseren. Ik heb wel eens 60 bpm gelezen per 100l als stelregel, voor een concentratie van ongeveer 25 - 30 mg/l (optimaal). Dit zijn natuurlijk alleen maar waarden om een indicatie te geven. In het echt is het van veel factoren afhankelijk waardoor het inderdaad van bak tot bak verschilt.
Wat o.a. van belang is is de hoeveel CO2 verbruik dat er in je bak zit (hoeveel planten en hoe snel groeien ze), maar bijvoorbeeld ook hoe goed je belletjes oplossen (effectief oppervlak).

Onderschat ook niet het effect van de mate van turbulentie in je water. Turbulentie is goed voor de opname van zuurstof, opname van zuurstof loopt door tot verzadingingsniveau. Maar CO2 zit liever in de luchtfase en zou bij turbulentie dus uit je water in het lucht boven je bak komen.
Dus: Heb je weinig turbulentie, blijft CO2 beter in je bak. Maar maak het ook niet te weinig vanwege zuurstofopname...

CO2 gaat liever in lucht, en met name 'verse' lucht neemt veel CO2 op.
Dus: Heb je een kap boven je bak, dan vervliegt het CO2 minder snel dan wanneer je een open bak hebt.

Blijkbaar heb jij gewoon de perfecte omstandigheden voor CO2 opname en het vasthouden van CO2 🙂
 
Duidelijk , danku .

Maar 1 ding snap ik niet . Ik heb ook een kH van +-7 en ik doseer misschien 2 a 3 bellen per seconde (bijlange niet heel de dag) op 1100-1200 liter (zonder volledige co2 oplossing)
Dat is dus 15x minder .
En dan heb ik een pH van 7,0 . Ik hoef daar niet echt veel moeite voor te doen qua co2 dosering .
Ik lees vaak dat er zoveel co2 gepompt wordt voor zeer kleine watervolumes , waar zit dat verschil in tov bij mij ?? rara
Dat heeft meerdere oorzaken, maar de belangrijkste is de diepte van de bak.
Hoe ondieper de bak, zoals een nano, hoe sneller de CO2 de oppervlakte heeft bereikt. En als je daarbij een sterke stroming hebt word het CO2 verlies nog eens extra versneld.

Daarom is het CO2 verhaal bij bv een 'Shallow Tank' (een open bak met lage hoogte zoals 60 lang, 30 diep en 18 hoog) ook erg lastig te realiseren
 
Je hebt last van een te kort aan voedingsstoffen. Daardoor hopen nitraten en fosfaten op. Doseer je ook nog vloeibare plantenvoeding en/of heb je voeding via de bodem?
In dit geval zou ik eerder zeggen een tekort aan CO2. Ik ga dan ook niet uit van een dropchecker. Dat is idd wat Corné al aangeeft niet meer dan een richtlijn van wat je wilt bereiken in jou aquarium.

Nitraten en fosfaten hopen zich op omdat ze niet tot nauwelijks verbruikt worden door je planten ivm slechte groei en mogelijk ook niet genoeg water gewisseld met een standaard onderhoud voor een x periode.

Duidelijk , danku .

Maar 1 ding snap ik niet . Ik heb ook een kH van +-7 en ik doseer misschien 2 a 3 bellen per seconde (bijlange niet heel de dag) op 1100-1200 liter (zonder volledige co2 oplossing)
Dat is dus 15x minder .
En dan heb ik een pH van 7,0 . Ik hoef daar niet echt veel moeite voor te doen qua co2 dosering .
Ik lees vaak dat er zoveel co2 gepompt wordt voor zeer kleine watervolumes , waar zit dat verschil in tov bij mij ?? rara
Jou water is dan waarschijnlijk standaard al zachter door je waterleverancier. In jou geval zou ik niet zozeer gaan sturen op je pH, want dit geeft een verkeerd CO2 beeld. Je planten (en ook algen) vertellen namelijk wat anders.

Ik zou voor nu ook je CO2 gaan opvoeren en kijken wat je dropchecker na 1 dag aangeeft. Ook een 50% ww is zeker aan te raden.

Gr. Ed
 
Hoe ondieper de bak, zoals een nano, hoe sneller de CO2 de oppervlakte heeft bereikt
Bij het toevoegen van co2 lost de co2 zover ik weet op in water maar vervliegt het ook als opgeloste co2 dan en stijgt dat dan ook op terwijl het is opgelost?
 
Dat heeft meerdere oorzaken, maar de belangrijkste is de diepte van de bak.
Hoe ondieper de bak, zoals een nano, hoe sneller de CO2 de oppervlakte heeft bereikt. En als je daarbij een sterke stroming hebt word het CO2 verlies nog eens extra versneld.

Daarom is het CO2 verhaal bij bv een 'Shallow Tank' (een open bak met lage hoogte zoals 60 lang, 30 diep en 18 hoog) ook erg lastig te realiseren

De diepte idd zal bij mij de doorslag geven als ik vergelijk met het vorige bakje (was ook slechts 30cm water) , daar moest verhoudingsgewijs idd meer co2 in .
Nu is dat 60cm+ .
 
Bij het toevoegen van co2 lost de co2 zover ik weet op in water maar vervliegt het ook als opgeloste co2 dan en stijgt dat dan ook op terwijl het is opgelost?
Realiseer dat 90% van alle CO2 direct uit het water ontsnapt.
Die 10% die overblijft moeten eerst de carbonaten verzadigen en de 'vrije CO2' die overblijft is beschikbaar voor de planten.En ook daarvan vervliegt er nog een gedeelte uit het water.
 
Ok dus ook de opgeloste co2 vervliegt alsnog naast dat planten het opnemen. Altijd lastige materie al die chemie.
 

Je hebt last van een te kort aan voedingsstoffen. Daardoor hopen nitraten en fosfaten op. Doseer je ook nog vloeibare plantenvoeding en/of heb je voeding via de bodem?

Omdat ik zag dat mijn planten slecht deden, ben ik begonnen met Profito, fosfor en nitro. Na 2 weken had ik geen verschil gezien en zag ook dat mijn kikkerbeet nog slechter deed. Dan ben ik gestopt met het doseren. Af en toe stop ik een kleitablet tussen de wortels.
 
Oké, dus wat ik uit jullie discussie kon uithalen is dat ik meer co2 moet toevoegen. (heb dat gisteren al gedaan, maar zie nog altijd geen verschil in kleur). Is het dan nodig dat ik mijn kh verlaag (is namelijk 10)?
 
Oké, dus wat ik uit jullie discussie kon uithalen is dat ik meer co2 moet toevoegen. (heb dat gisteren al gedaan, maar zie nog altijd geen verschil in kleur). Is het dan nodig dat ik mijn kh verlaag (is namelijk 10)?
Kh van 10 heb ik ook en je moet dan meer co2 toevoegen maar dat is verder geen verkeerde waarde. Als je co2 toevoegt, of meer, dan moet je dat wel blijven doen want anders zakt de co2 snel weer.
 
M.a.w., de visbelasting in je bak bepaald hoeveel nitraat er in je water zit en niet de mate waarin de bacteriecultuur zich ontwikkeld heeft (vanuitgaande dat nitrificatie volledig is natuurlijk).
Even een kleine toevoeging. Je bacteriecultuur is een afgeleide van je hoeveelheid vissen. Vergeet daarbij ook zeker je planten niet, deze produceren ook afvalstoffen die van invloed kunnen zijn op dit proces.
 
Oké, dus wat ik uit jullie discussie kon uithalen is dat ik meer co2 moet toevoegen. (heb dat gisteren al gedaan, maar zie nog altijd geen verschil in kleur). Is het dan nodig dat ik mijn kh verlaag (is namelijk 10)?
Ik ben van mening dat je het met alleen CO2 dus niet red.

- CO2 -> probeer dosering zodat waarde ergens tussen 15 - 30 mg/l, bouw dit langzaam op, je wil zeker niet meer dan 30 in je water hebben.
- CO2 alleen doseren als de lampen aanstaan.
- Goede lampen boven je bak, voldoende belichtingsuren (wat voor lampen heb je).
- Toevoegen van sporen (profito), geen nitraten of fosfaten toevoegen dus! Tenzij je in de toekomst wel een tekort hebt.
- Goed water verversen.

Gun de planten wat tijd. Na 2 a 3 weken moet je wel verschil gaan zien.

KH is niet relevant als je stuurt op vrije CO2 (meten dus). Kan wel zijn dat je door KH meer moet doseren.
 
licht: 08:30-11:40
19:30-23:30
CO2: 06:30-10:30
18:00-21:30

Nee ik bedoel dat ik gisterenavond het ventiel meer heb opengedraaid; zie video
 

Bijlagen

  • 20230209_094756.mp4
    13.1 MB
En wat voor lampen heb je? LED? TL? Hoe oud zijn ze?
 
Ik ben van mening dat je het met alleen CO2 dus niet red.

- CO2 -> probeer dosering zodat waarde ergens tussen 15 - 30 mg/l, bouw dit langzaam op, je wil zeker niet meer dan 30 in je water hebben.
- CO2 alleen doseren als de lampen aanstaan.
- Goede lampen boven je bak, voldoende belichtingsuren (wat voor lampen heb je).
- Toevoegen van sporen (profito), geen nitraten of fosfaten toevoegen dus! Tenzij je in de toekomst wel een tekort hebt.
- Goed water verversen.

Gun de planten wat tijd. Na 2 a 3 weken moet je wel verschil gaan zien.

KH is niet relevant als je stuurt op vrije CO2 (meten dus). Kan wel zijn dat je door KH meer moet doseren.

Ik zal dan terug opnieuw beginnen met profito.

hier zijn de lampen: van juwel
 

Bijlagen

  • lamp 2.jpg
    lamp 2.jpg
    73 KB · Weergaven: 47
  • lamp 1.jpg
    lamp 1.jpg
    86.8 KB · Weergaven: 48
Dat zijn prima lampen.
Ik denk dat je met de combinatie meer CO2 en doseren van profito een heel eind moet komen.
 
Even een kleine toevoeging. Je bacteriecultuur is een afgeleide van je hoeveelheid vissen. Vergeet daarbij ook zeker je planten niet, deze produceren ook afvalstoffen die van invloed kunnen zijn op dit proces.

Maar het probleem is dat ik echt ni veel vissen heb: 4 cory's, 10 neontetra en 3 kersenbuikjes. Voor een bak van 160l en een externe filter. Dan moet ik toch ni zoo veel afvalstoffen hebben?? of heb ik het mis?
 
Dat zijn prima lampen.
Ik denk dat je met de combinatie meer CO2 en doseren van profito een heel eind moet komen.

Oké zal ik doen, maar wat ik wel raar vind, is dat ik meer co2 moet verbruiken met een reactor dan met een bazooka die ik eerder had... :/
 
Hoe stroomt je water vanuit je filter naar de bak? Heb je de uitlaat van je filter onderwater? Gebruik je zo'n spuitstukje met meerdere gaten?
Je hebt in het water na je filter een zware oververzadiging van CO2, als je vervolgens dat oververzadigde water met veel geweld in je bak plonst, dan blaas je bijna al het CO2 uit.
Als je veel turbulentie hebt kan je beter CO2 in een grote bak water doseren dan geconcentreerd in een kleine waterstroom.

Of je past de uitstroom aan...
 
Hoe stroomt je water vanuit je filter naar de bak? Heb je de uitlaat van je filter onderwater? Gebruik je zo'n spuitstukje met meerdere gaten?
Je hebt in het water na je filter een zware oververzadiging van CO2, als je vervolgens dat oververzadigde water met veel geweld in je bak plonst, dan blaas je bijna al het CO2 uit.
Als je veel turbulentie hebt kan je beter CO2 in een grote bak water doseren dan geconcentreerd in een kleine waterstroom.

Of je past de uitstroom aan...

Ik gebruik hiervoor een spraybar: 2mm gaatjes met telkens 6cm afstand ongeveer 90cm lang. Mijn spraybar is bijna volledig onder water en gericht naar beneden. Al mijn planten "dansen" mee met het water. Qua opp.beweging heb ik een video geplaatste boven de topic.
 
Maar het probleem is dat ik echt ni veel vissen heb: 4 cory's, 10 neontetra en 3 kersenbuikjes. Voor een bak van 160l en een externe filter. Dan moet ik toch ni zoo veel afvalstoffen hebben?? of heb ik het mis?
Hangt ook af van je watervervingsbeleid. Op zich geen grote bezetting idd, maar als je niet genoeg water ververst dan blijft het zich ophopen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan