Wat is er nieuw

Steeds meer algen door zon op het raam.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter BettaFish96
  • Startdatum Startdatum
B

BettaFish96

Guest
Het zit op het glas, grind, planten en beeldjes. Hoe krijg ik mijn bak weer helder en alg vrij?

+ bij het pompje zitten mini witte beestjes die als ze in het water vallen gaan springen en weer op de wanden zitten. Ik heb ze net allemaal weggehaald en de bak schoongemaakt maar de algen krijg ik niet weg.
 
Het is zo ie zo niet heel slim om een aquarium in zonlicht te plaatsen,
Dit veroorzaakt temperatuur schommelingen en algengroei.

Heb je CO2 bemesting?
Easycarbo van easy-life helpt denk ik wel. De meeste algen vinden het vreselijk.
Hoe lang heb je de lamp aan?
 
Heb je nu gelijk het bakje schoongemaakt?
Witte beestjes? oke. Die bijten niet ,he.

En alg krijg je met een sponsje weg.
 
Om welke alg gaat het hier. heb je ook een foto??
Ik neem aan de groene alg door een teveel aan licht maar wellicht dat je een foto hebt.
 
Luikskes voor het venster steken.

beste groet
Christa
 
Tja als de bak verplaatsen geen optie is dan zou dit ook kunnen nog.
 
bak staat op 1,50 m van het raam en heb een luxaflex die kapot is en niet dicht te draaien is.

Gordijnen moeten nog worden opgehangen

foto:
11139871_1031661130194527_1034798996_n.jpg
 
Hoeveel ververs je en wat voeg je aan voeding toe??
 
Gister 20 procent en voeg aquasafe toe
 
Misschien moet je iets tegen de wand van het aquarium plakken waar het licht op valt. Een aquairumposter of zo. Misschien helpt dat?
Verder helpt het misschien ook easycarbo tot te voegen. En de lamp minder lang aan te laten....
 
Tja carbo helpt vaak tegen de groene algen maar deze worden bij lang gebruik resistent voor de carbo.
Dat zal dan weinig uithalen.
Je moet denk ik toch proberen de lichtinval te beperken. Aangezien het niet op je planten zit geeft dat aan dat deze het wel goed doen en dus de alg geen kans geven. Echter de dode dingen in je bak concurreren niet met algen en die krijgen dan vaak snel de groene aanslag.
Aquasafe toevoegen is met ons leidingwater niet nodig hoor en dus zonde van het geld.
 
Half maart had ik mijn nieuwe 260 liter tank vlak voor het raam geplaatst. Het is de noordkant en de zon zit er dus nooit dus dacht ik dat het geen kwaad kon. Sinds begin april kreeg ik algengroei op de ramen en ook in de in en uitlaat van het externe filtersysteem. In de bak zitten er o.a. wel 2 appelslakken, 3 renslakken en een pleco die zich te goed deden aan de algen maar toch konden ze de explosie niet indijken.
Tot over een week kwam ik op het idee om es een donkere sprei over de achterkant van het aquarium te hangen zodat er een heel pak licht van buitenaf wordt tegengehouden.

Gevolg nu, de algengroei is gestabiliseert en aan het minderen, (doordat er een paar van eten)
Het aquarium wordt belicht met TL lampen van 12u 's middags tot 22u 's avonds.
Er staan ook tamelijk wat zuurstofplanten zoals Vallisneria, Cabomba en waterpest en die groeien als zot, vooral dan de vallisneria, die zie je zelfs groeien en krijgt enorm veel uitlopers.

Allemaal het gevolgd wsl van te veel licht.
 
Ja als er veel of lang licht aanwezig is dan krijg je al snel groene algen op bv de ramen en hout.
Enige oplossing is dan om het licht te beperken zoals je nu ook hebt gedaan.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan