Steen in aquarium

  • Onderwerp starter guppy ronald
  • Startdatum

G

guppy ronald

Guest
Ik krijg volgende week mijn nieuwe aquarium binnen het gaat hier om een eheim 125l
Nu komt daar grind in maar ook wat steen
Ik wil de glasplaat beschermen om de druk te verdelen. Niet dat de plaat gaat scheuren.
Nu zie ik vaak dat daar tempex piepschuim voor wordt gebruikt.

Mijn vraag is
Moet ik dit vastzetten met kit zo ja rondom voor
Eventueel er mischien een stukje grind onder komt en dus gaat drukken??

Of plaat tempex er in steen of stenen er op en dan grind er over tussen??

Neem aan dat er niks onder de tempex plaat mag zitten een klein korreltje grind of iets.

Gaat dat tempex niet rotten.

Het wordt een gezelschap bak zonder bodem bewoners.
 
dus als ik het goed begrijp ga je de stenen op het grind leggen? dan is er namelijk niks aan de hand.

alleen als je de stenen direct op de glasplaat legt is er kans op scheuren, maar gebeurt eigenlijk ook heel vaak zonder enige vorm van bescherming (zeker in de zeewater wereld).
 
Dacht eers ook om de stenen op het grind te leggen maar als er nou net een korrel grind op de bodem plaat flink gaat drukken gaat het dan niet mega fout.
Vandaar dat ik dacht aan wat ik dus gezien heb de tempex plaat op de bodem. Maar als daar dan weer wat onder komt drukt dat ook weer natuurlijk.
 
Met de stenen moet een terras gemaakt worden van links naar rechts in het midden van de bak achter hoog grind voor laag
 
Over wat voor grind heb je het?
Normaal aquarium grind zal geen problemen geven.
 
Nee want dan verdeel je de druk over al die grindkorrels, gebeurd echt niks met je bodemplaat als je de stenen gewoon op je substraat stapelt.

Ik heb dat wel anders, want ik heb de stenen wel vanaf de glasplaat opgestapeld, kijk maar in mijn 160x50x55 Malawi fotoalbum (link staat in mijn handtekening)
 
Ooh ja idd ziet er goed uit mooi hoor.

Als ik nou van links naar rechts voor de zekerheid toch iets er onder doe van tempex is wel éxtra veiligheid voor de bodem dus. Steen komt wel diep in het substraat denk ik.

Zit te denken kan ik dan tempex niet beter vervangen voor filterschuim dat blauwe spul.
 
Normaal grind 2\3 millimeter
 
Ik heb in de zeewaterbak 18 kilo staan en dat staat ook op de glasplaat. Als je oppast dat er geen rare uitstekende stukken op de bodem druk geven dan kan dat best hoor.
Als je echt flink gaat stapelen dan zou je wel even moeten opletten of bv een rooster gebruiken.
 
Ooh ja idd ziet er goed uit mooi hoor.

Als ik nou van links naar rechts voor de zekerheid toch iets er onder doe van tempex is wel éxtra veiligheid voor de bodem dus. Steen komt wel diep in het substraat denk ik.

Zit te denken kan ik dan tempex niet beter vervangen voor filterschuim dat blauwe spul.

Lijkt me echt niet nodig maar je moet het uiteraard zelf weten!

Persoonlijk denk ik het niet, denk dat daar toch veel vuil in blijft hangen of gaat verstikken met rot tot gevolg.
piepschuim is een dicht materiaal waar niks "in" gaat zitten.

kijk anders ook even in het fotoalbum van @tuinkabouter, die heeft ipv tempex een grindrooster als bescherming.
 
Dat grindrooster dan alleen op de plaats van de stenen plaatsen dus.

Waar is dat grindrooster te koop tuincentrum?

Ik ga er idd nog wel even over na denken of het idd wel nodig is het gaat om max 15 kilo verdeeld over de bodem van links naar rechts in het midden zal een stuk of 7 stenen zijn voor het terras
 
Ik ben er uit ik ga voor een grindrooster
Bedankt voor de tip
 
Ligt ook aan de bewoners. Heb je niks wat graaft zou het op de bodem kunnen, maar zoals bijvoorbeeld Malawi, of wat ik hier merk met mijn L104, moet je ervoor oppassen dat ze het grind niet onder de stenen ofzo weggraven. Dat niet alles je ineens inzakt of op de bodem knalt, als je begrijpt wat ik bedoel
 
Dat grindrooster dan alleen op de plaats van de stenen plaatsen dus.

Waar is dat grindrooster te koop tuincentrum?

Ik ga er idd nog wel even over na denken of het idd wel nodig is het gaat om max 15 kilo verdeeld over de bodem van links naar rechts in het midden zal een stuk of 7 stenen zijn voor het terras


Ik had witte kalk brokken van 27 kg per stuk. in Malawi. en er stonden er 7 in, op 1 m/. DAT was zwaar.
 
Zolang er geen scherpe uitstekende punten aanzitten gaat het wel goed. Anders komt er teveel druk op 1 punt.
 
Neem electrapijp stop vol zand, dop ze af, leg ze neer.
vul aan met grint.
Zet daar je stenen op.
 
Zolang er geen scherpe uitstekende punten aanzitten gaat het wel goed. Anders komt er teveel druk op 1 punt.

Dat viel wel mee, moet je wel een kastje nemen, waar de achterkant goed vast zit.

Ging doorzakken, weet je nog? om 3 uur s,nachts, plassen. ja ook, ook op de gang.
Werd gelijk nachtwerk. tot 5 uur.
DSC_0037.jpg
 
In de handel hebben ze onderleggers voor aquariums te koop, 7 mm dik en in diverse maten. Rot vrij e.d.
 
Nou nou. . Dit kost niets. en als hij slim is, maakt hij er gelijk bodemafzuiging van.

Kan je niet met een onderlegger.
 
Dat viel wel mee, moet je wel een kastje nemen, waar de achterkant goed vast zit.

Ging doorzakken, weet je nog? om 3 uur s,nachts, plassen. ja ook, ook op de gang.
Werd gelijk nachtwerk. tot 5 uur.
Bekijk bijlage 273151
Gezien Bertus leeftijd zou je zeggen oeps foutje toilet was net te ver :sorry::D:D
Maar de oorzaak van de lekkage bij hem had niets met de stenen te maken maar door een slechte constructie kast
Hoogstens dat het gewicht van de stenen de boel versneld hebben
 
Gezien Bertus leeftijd zou je zeggen oeps foutje toilet was net te ver :sorry::D:D
Maar de oorzaak van de lekkage bij hem had niets met de stenen te maken maar door een slechte constructie kast
Hoogstens dat het gewicht van de stenen de boel versneld hebben
Zelfs in zijn toilet zit een Nano aquarium :)
 
Heeft er wel 5 jaar over gedaan. naadje was nog geen mm, het fijne mm grint remde het af tot druppelen.
WAt ook hard kan gaan.

Lading handdoeken op de vloer , andere lege bakken erbij. water over laten lopen in die bakken. en stenen eruit. in grote wasteil.
vissen over, bak leeg. pompen erop. .
lek.jpg
 
Ah waar heb je de vissen ingestopt dan?
 
Tja waar steen ligt kan geen water principe altijd handig voor water besparing:D
 
Effect ervan is minimaal.
Zo'n steen trekt vol na verloop van tijd.
 
Uitgaande van een waterkuubsprijs van 54 cent denk ik dat je op jaarbasis toch gauw een bedrag van 1 á 2 cent zult besparen.:thumbs:

Al een vakantie uitgezocht?:D
 
Dubbelhard gebakken steen, trekt niet vol.

Gewone baksteen ook, mar die droogt weer op de wind.
Ga maar overnieuw rekenen.:D Zal he 3 cent zijn. en 30 ct per dag.

Alle beetjes helpen.

Ja zal weer Egypte worden. Varen op de Nijl.
 
Hahaha!
We zijn binnen, Bertus!
Dikke winst.


De Nijl?
Dat is niet verkeerd.
 
DE laatste dan.

harder varen ze niet, om de kant te beschermen???
 
Aalscholvers, koeien, ezels...
Mooi geen nijlpaard te zien, hè?:D
 

Terug
Bovenaan