Wat is er nieuw

Steenkruipers / hill stream loach ziek?

mjgroep

Well-known member
Lid geworden
17 november 2020
Leeftijd
58
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over mijn Steenkruipers.
Vandaag was ik bezig om wat planten te verplaatsen en zag 1 van mijn 3 steenkruipers zichzelf in een hoekje willen kruipen. Bij nader bekijken zten er een 5 a 6 tal jarponica garnalen boven op en het arme dier schudde af en toe even om ze er af te krijgen.
Uit ervaring weet ik dat wanneer een vis schimmels heeft of ziek is of stervende is de garnalen er al naar toe getrokken worden. Ik heb dit vaker gezien bij andere vissen.

Het arme diertje zat ook stil op der bodem en kon hem bijna met mijn hand er uit halen. Ik kon hem een beetje het netje in duwen.
Ik heb hem nu in mijn quarentien bak gezet zodat hij ( wanneer hij de nacht niet gaat halen) niet al de garnalen op zijn rug heeft voordat hij dood is

MAARRRRR

ik hoop het beestje weer op kracht te laten komen.
Nu dat ik hem appart in de quarentine bak heb heeft hij zijn rug vin ook weer omhoog en zijn achter vin is ook weer uitgevouwen.
Ik zie niet iets vreemds aan hem/haar, zit alleen maar te zitten ( liggen)
Heb er al wat erten bij gedaan maar geen beweging.

Ik heb de waterwaarden net bekeken en die zien er ook gewoon goed uit

De andere 2 liggen er verscholen bij maar geen garnalen die ze lastig vallen
Alles ( vinnen) zijn wel plat en opgevouwen, alleen als ze zwemmen gaat het "aan"

enig idee wat er kan zijn?
Vriendelijke groeten
Marc

Heb je misschien ook een foto? 🙂

Helaas, vanmorgen (net) gekeken, arme dier overleden. Ach in ieder geval met rust in zijn donder.
Nu alleen de vraag ga ik hem/haar vervangen.
De overgebleven steenkruipers zitten ook maar te zitten ( inactief)

Ah, dat is sneu 🙁

Hillstream loaches houden van flink wat stroming en veel zuurstof in het water. Soms willen ze in een gezelschap aquarium wel verpieteren of verhongeren, zeker als er niet voldoende eten voor ze is. Wat voer je ze? In wat voor aquarium zitten ze?

Weet je welke soort het is? Heb je een foto?

Ah, dat is sneu 🙁

Hillstream loaches houden van flink wat stroming en veel zuurstof in het water. Soms willen ze in een gezelschap aquarium wel verpieteren of verhongeren, zeker als er niet voldoende eten voor ze is. Wat voer je ze? In wat voor aquarium zitten ze?

Weet je welke soort het is? Heb je een foto?
Hallo Anke
Ik heb/had Borneo Hillstream Loach.
In een tijdsbestek van 3 maanden heb ik nu van de 4 waarschijnlijk nog 1 over :-(

In het begin ging het ook erg goed, vaak zag ik er 2 ravotten
De water waarden zijn goed, het water is helder alleen de stroming zou meer kunnen maar had al op verschillende sites en youtube gezien dat er zelfs mensen waren die ze konden kweken in nagoenoeg stilstaand water.

Het kunnen in mijn ogen dus maar 2 dingen zijn, te veel CO2 maar mijn ph zit heel netjes zo rond de 6,5, wat ik heb opgezocht is dat goed. of toch de stroming.
Het rare is wel dat ze nooit hebben gezeten waar de stroming het sterkste is.

Ik voer van alles, vlokken, tabletjes substraat wat naar de bodem zakt 1 keer in de week een schijfje courgette, kort gekookt.

Het is jammer van het geld, maar vooral jammer dat de beestjes het op 1 of andere manier toch nier redden in mijn bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan