Stefte Rasbora Brigittae


McBeerman

Active member
Lid geworden
26 mei 2020
Berichten
35
Leeftijd
34
Goedemiddag allen,
Vol goede moed heb ik vorige week 9 Rasbora Brigittae gehaald en deze met zorg overgezet in mijn Superfish 50. In 4 dagen tijd hebben ze helaas allemaal het loodje gelegd.
Nu is mijn vraag natuurlijk, heb ik iets verkeerd gedaan of is dit pech/ziekte geweest?
Bak draait sinds eind mei, verder bewoond door een (goedlopende) kolonie Rili Red's. Mijn waardes zijn;
PH: 7.5
KH: 9
GH: 8
NH3: 0
NO2: 0
NO3: 10
PO4: 1
Temperatuur: 22,5 nacht - 25 max overdag.
Uiteraard heb ik een grote waterwissel uitgevoerd in het weekend, maar het mocht niet baten. Aan de vissen zelf was weinig te zien, hoewel dit bij vis van 2 cm wat lastig te zien is. Hebben gewoon gegeten ook wat rond gezwommen. Wel zaten ze een groot deel van de tijd wat schuw in de hoek van het aquarium achter een steen, tussen de planten.

Hoewel ik het leuke visjes vind sta ik een beetje in dubio. Nogmaals proberen? Andere soort? Help?
20200712_091809.jpg
 
Je waardes zijn niet echt geschikt voor deze soort, de pH, KH en GH zijn te hoog. Of dat de reden is weet ik niet, normaal zouden ze op deze waardes niet zo snel doodgaan.
 
ik heb 21 B. Brigittae in een 110L ( rekord 800)
eerst 11 3 maanden geleden, nu sinds 2 weken 10 erbij
Ph 6.8 Kh6 Gh 7 NO2/NH4 0 NO3 10

temp 23C constant heb tot op heden geen uitval

enige wat ik zie is je witte kiezelbodem, bij mijn dondere zand bodem en veel planten zodat licht niet fel is
lijkt me gewoon pech...?
van welke winkel ( evt in pb)
 
Mijn PH is misschien wat hoog, maar volgens mij niet extreem voor deze soort. Zou in ieder geval niet voor massale uitval moeten zorgen in mijn ogen.
ik heb 21 B. Brigittae in een 110L ( rekord 800)
eerst 11 3 maanden geleden, nu sinds 2 weken 10 erbij
Ph 6.8 Kh6 Gh 7 NO2/NH4 0 NO3 10

temp 23C constant heb tot op heden geen uitval

enige wat ik zie is je witte kiezelbodem, bij mijn dondere zand bodem en veel planten zodat licht niet fel is
lijkt me gewoon pech...?
van welke winkel ( evt in pb)

Klopt dat ik een witte bodem heb, achteraf gezien niet de meest ideale keuze, maar ik heb de originele Superfish lamp. Die is niet erg fel en ook best wat hoge planten.
Ik heb ze 'gewoon' bij de Intratuin gehaald. Daar komt het aquarium ook vandaan.
 
Als ze ergens in een hoekje zaten en als ik de vis op de foto bekijk, denk ik aan stress. Misschien is de overstap toch te groot geweest.
 
Als ze ergens in een hoekje zaten en als ik de vis op de foto bekijk, denk ik aan stress. Misschien is de overstap toch te groot geweest.
ze zagen er inderdaad erg bleekjes uit
 
Al weer bij de intratuin geweest? En aangegeven dat alles zo snel is overleden? Wellicht al wat zwakker daar en dat idd de reis naar huis de vissen heeft doen overlijden? Mocht een aqariumzaam in de buurt ze niet hebben, dan zijn ze eigenlijk bijna altijd wel te bestellen voor je.
 
Ik heb een 3 jaar oud schooltje waar ik gisteren 20 stuks heb toegevoegd. De oudere zijn knalrood, de nieuwe even bleek als op jou foto.
Het hoeft niet abnormaal te zijn dat nieuwe en vooral nog er jonge visjes nog niet op kleur zijn.

Wat voerde je ze? Het is belangrijk om er voor te zorgen dat het voer klein genoeg is, veel voertjes zijn gewoon net te groot voor ze, zeker wanneer ze nog jong zijn.
Ik merk hier dat ze een dichte beplanting en drijfplanten sterk waarderen, dan zijn ze een stuk minder schuw. Ik heb ze op een kh van 3, gh van 6 en een ph van rond de 6,3.
 
Al weer bij de intratuin geweest? En aangegeven dat alles zo snel is overleden? Wellicht al wat zwakker daar en dat idd de reis naar huis de vissen heeft doen overlijden? Mocht een aqariumzaam in de buurt ze niet hebben, dan zijn ze eigenlijk bijna altijd wel te bestellen voor je.
Bij een normale LFS zou ik waarschijnlijk teruggegaan zijn. Bij de Intratuin heeft dat waarschijnlijk weinig zin. Het zijn natuurlijk ook geen hele dure vissen.
Er zit hier in de buurt ook een goede LFS, denk dat ik daar binnenkort even binnen wandel voor visjes. Vorige keer dat ik er was heb ik daar sowieso Brigittae zien zitten. Wel zal ik proberen om de Ph wat te verlagen.

Ik heb een 3 jaar oud schooltje waar ik gisteren 20 stuks heb toegevoegd. De oudere zijn knalrood, de nieuwe even bleek als op jou foto.
Het hoeft niet abnormaal te zijn dat nieuwe en vooral nog er jonge visjes nog niet op kleur zijn.

Wat voerde je ze? Het is belangrijk om er voor te zorgen dat het voer klein genoeg is, veel voertjes zijn gewoon net te groot voor ze, zeker wanneer ze nog jong zijn.
Ik merk hier dat ze een dichte beplanting en drijfplanten sterk waarderen, dan zijn ze een stuk minder schuw. Ik heb ze op een kh van 3, gh van 6 en een ph van rond de 6,3.
Ik verkruimelde wat vlokvoer van Sera tot kleine deeltjes. Hier hebben ze ook zeker van gegeten. Wat geef jij ze als ik vragen mag?
Op zich heb ik wel wat snelgroeiers. Mijn waterpest moet ik geregeld snoeien, dus daarin voorzie ik niet zo'n probleem.

Ik denk dat het toch pech/stress is geweest. Mogelijk in combinatie met een wat hoge Ph, Kh en Gh. Deze zal ik proberen te verlagen en toch bij de lokale LFS een nieuw schooltje uitzoeken.
Ga voor de zekerheid nog wel 1 of 2 waterwissels wachten.

Bedankt voor de hulp en het advies iedereen!
 
Het blijven inderdaad die natuurlijk niet zo veel kunnen hebben omdat ze zo klein zijn, stress kan dan al snel een grote invloed hebben.
De dichte beplanting gaat vooral over het hebben van schuilplekken, in een heel open bak met weinig planten zijn ze meestal niet zo op hun gemak.
Ik verkruimelde wat vlokvoer van Sera tot kleine deeltjes. Hier hebben ze ook zeker van gegeten. Wat geef jij ze als ik vragen mag?
Verkruimeld vlokvoer geef ik ook regelmatig, daarnaast ook nog fijn granulaat en diepvries cyclops.
Ik geef ze vooral dr bassleer, garlic maatje m, en ook de regular maatje m. Die laatste is voor de nieuwe exemplaren nog net te groot merk ik.
Dennerle nano grann en aquatic nature excel maatje s heb ik vroeger ook nog gebruikt voor hen.
 
Ik wil iedereen bedanken voor de tips. Inmiddels heb ik nu 2 weken een nieuw schooltje Brigittae van de LFS zonder uitval. Deze waren vanaf dag 1 al mooier van kleur en veel actiever.
Qua voeding houd ik de tips van Matts aan en dat gaat er goed in.
 

Terug
Bovenaan