Wat is er nieuw

Stekker van de heater eruit bij deze hitte?

Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Leeftijd
25
Zou het voor de koeling etc. van het aquarium nog extra nut hebben om de stekker van de heater er helemaal uit te halen? Dat die niet als het wel een keer onder de gewenste temperatuur komt die niet gelijk weer veel te warm word?

Ik weet bijna zeker dat dit echt geen nut heeft vooral omdat de heater aanslaat wanneer je onder de aangegeven temperatuur komt. Dit lijkt me bijna onmogelijk met deze temperatuur

De mijne begint al algaanslag te krijgen, dus aanslaan doet hij niet.

Ik trek die altijd uit ja .
In principe hoeft het niet , want het slaat toch niet aan , echter ben ik van mening dat een elektrisch apparaat dat geen nut heeft op die moment ook niet verbonden moet zijn met het elektriciteitsnet .

Heb een innox stekkerdoos en bij mij staan ze uit ja maar zoals het al aangegeven wordt verwarming slaat alleen aan als het onder de aangegeven temperatuur komt en afkoelen onder de 23 graden gebeurd toch niet heel snel.

Mijn heater staat rond de 24/25 graden normaal gesproken maar het is momenteel 27 graden 😛 dit vinden de garnaaltjes waarschijnlijk iets minder fijn maar de betta’s zullen er geen last van hebben, die kunnen wel wat warmen hebben.

hier gaat de stekker er nooit uit, want de controller regelt de temperatuur, dus het is in mijn persoonlijke optiek echt volslagen zinloos om de stekker eruit te halen met het risico dat je kan vergeten hem er terug in te doen, met alle gevolgen van dien.....

Je bedoelt het kapotte verwarmingselement?
Hier tot mijn grote schrik ook al een keer gehad.

Ja ik zie dat de link niet helemaal lekker verwijst maar dat ja.

een heater die op hol slaat, verwarmt een bak eindeloos maar nooit meer dan het wattage aankan.

is de kamertemperatuur 20 graden en je heater slaat op hol dan zul je globaal op +/- op 30-33 graden uitkomen bij de doorsnee wattage & bak grootte.
Is de kamertemperatuur zoals bij veel mensen nu 25-30 graden en de heater slaat dan op hol dan kom je nog veel hoger uit.
gevolg is veel meer schade, die 30-33 graden overleven vissen wel, alles hoger niet :))

Even afgezien van de huidige kamertemperatuur is het dus ook altijd verstandig om nooit een overkill heater te nemen, tenzij je een betere beveiliging hebt. (dubbele controle, schakelunit met alarm ect).

En ja hoe groot is de kans... zeg het maar.
Verhaal van op hol geslagen heaters komt vaker voor, maar incidenteel.

Laatst bewerkt:
Ik doe het wel want in de nacht komt hij bij mij wel net onder de ingestelde temperatuur van 25 graden. Mogelijk vanaf vandaag niet meer trouwens, het huis is nu wel opgewarmd..

Maar aangezien dit vanzelf in de loop van de dag wel weer opgewarmd wordt vind ik het zonde van de stroom ?

Een STC 1000 kan de oplossing zijn tegen op hol slaande heaters 🙂

hier gaat de stekker er nooit uit, want de controller regelt de temperatuur, dus het is in mijn persoonlijke optiek echt volslagen zinloos om de stekker eruit te halen met het risico dat je kan vergeten hem er terug in te doen, met alle gevolgen van dien.....
+1 Precies dit.

Ieder die wel adviseert om de stekker eruit te halen begrijpt niet goed hoe een heater werkt. Ik zie het hier wel vaker voorgesteld worden en het is echt volslagen kolder.

Wel is het handig om de heater op een stekkerblok met schakelaar te hebben zodat je deze tijdelijk kan uitschakelen als je in het aquarium zelf bezig bent, gewoon voor de veiligheid mocht je hem met een stuk steen die per ongeluk verschuift kapot maken of iets dergelijks.

Ja hier zit die ook het hele jaar in de muur want met dit weer slaat hij toch niet aan en zo kan ik niet vergeten om hem weer aan te doen.

Apparaten die niet aan gaan gewoon de stekker er uit halen behalve als via een externe regelaar geschakeld zijn
Zet maar eens een energie meter tussen de niet aanstaande verwarming en het stopcontact en verbaas u.

Een staafverwarming heeft geen trafo of spoel (nou ja een soort spoel misschien wel dat is het verwarmingselement maar die staat dus uit) dus het verbruik is echt nul. Ik begrijp echt niet waarom er personen zijn die dat ding uit willen hebben als het warm is. Gewoonte? Enige wat ik kan bedenken.

Voeding van een telefoonlader, tv decoder, bluray speler en al die andere meuk waar een transformer in zitten gebruiken wel een paar watt als die standby staan ja. Maar simpel spul als een staafverwarmer gelukkig niet.

Heel misschien dat als je een digitaal displaytje hebt dat die nog een paar microwatt verbruikt?
Of werkt dat op een batterijtje?

Zuinigheid is een deugd voor mensen die zuinig zijn. zelf ben ik meer het verkwistende type.

Zuinigheid is een deugd voor mensen die zuinig zijn. zelf ben ik meer het verkwistende type.
Als je zuinig bent ga je geen verwarmd aquarium nemen die je het jaar rond op minstens 25 graden wilt houden

• Leuk
Waarderingen: Joff
jawel. Dan zet je hem consequent op 24⁰
En heb je toch weer wat uitgespaard😄

Sommige mensen trekken ook al hun kabels uit de muur bij onweer. 🤭

Hah nu is daar wel weer wat voor te zeggen! Al is het in het pikke donker op de bank zitten staren naar een zwarte tv ook niet alles natuurlijk.

Ja , die zijn er (ikke) , aquarium niet , maar bij zwaar onweer gaat zowieso de modem eruit , wasmachines enzo .
Als je de schade al eens gezien hebt bij een ander (alle kabels uit de muur geklapt) , is dat een kleine moeite .
Die konden vanaf 0 terug beginnen , nieuwe kabels , muren herstellen , alle elektrische apparaten nieuw kopen .... ellende

+1 Precies dit.

Ieder die wel adviseert om de stekker eruit te halen begrijpt niet goed hoe een heater werkt. Ik zie het hier wel vaker voorgesteld worden en het is echt volslagen kolder.

Wel is het handig om de heater op een stekkerblok met schakelaar te hebben zodat je deze tijdelijk kan uitschakelen als je in het aquarium zelf bezig bent, gewoon voor de veiligheid mocht je hem met een stuk steen die per ongeluk verschuift kapot maken of iets dergelijks.
Ik trek sws alle stekkers eruit als ik een waterwissel pleeg. 😋

jawel. Dan zet je hem consequent op 24⁰
En heb je toch weer wat uitgespaard😄
Dat is opzich nog nieteens een heel slecht idee als je wilt besparen. Zo’n heatertje trekt flink wat energie uit de muur en zelf een graad minder kan een flink verschil maken in de kosten. Maar als je slaapkamer (waar mijn aquariums staan) sws al rond die temperatuur is dan zou het verbruik van zo’n heater sws al minimaal zijn.

En terecht!!
Ik heb een keer een nieuwe desk top computer en TV aan kunnen schaffen omdat de bliksem insloeg.
Gewoon in de straattegels.
Helaas lag daar wel de stroomkabel naar ons huis.

Nu heb ik overal zo,n overspanningsbeveiliger ertussen zitten.
Bij gevoelige apparaten althans.

Als ik voor ieder onweer alle stekkers moet uit trekken. Is het onweer sneller klaar dan ik. En als beloning mag ik dan weer alles in elkaar puzzelen :stars:

Totdat je 2 x alle apparatuur in huis toast hebt gehad. En ik verzeker je, voor bv een wasmachine van vier jaar oud krijg je nog amper wat, ook niet voor een duur A-merk. Is maar 1 voorbeeldje. Alles stuk tot en met dimmers in de muren aan toe. Behalve natuurlijk iets onnozels als een waterkoker.
De financiële schade is groot!

Ook hier in de grond ingeslagen. Buuf onder me had alleen haar telefoon (vaste aansluiting) stuk.
En zelfs als je alles uittrekt kun je schade krijgen legde de electrician uit.

dat mag maar is niet nodig hoor, slaat toch niet aan en gaat niet hoger als de temp die is ingesteld.

Met onweer trek ik nooit aquarium spullen uit, alhoewel, nu ik erover nadenk. Het licht aangesloten op de dimmer kon niet meer uit. Dat kan natuurlijk ook met een verwarming gebeuren.
Ik koel nu het bakje en vanmorgen was de temperatuur 24 graden, stukken beter dan de 28,5 van een paar dagen geleden. Dit is wel bijna het punt waarop de verwarming aan slaat en het is natuurlijk van de zotte te verwarmen en te koelen tegelijk. Hier is de verwarming uitgetrokken, er zit geen thermostaat op de koeler.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan