Stekkerdozen


StijnvdB

Well-known member
Lid geworden
22 maart 2021
Berichten
103
Leeftijd
32
Hi allen,
Vraagje: hoe hebben jullie je stekkerdozen bij het aquarium? In de kast eronder lijkt mij, maar hang je m dan aan een wand of ondersteboven ivm elektriciteit & water? En anders, wat voor soort andere veiligheidsmaatregelen neem je? Misschien is er een waterdichte stekkerdoos?

Ik ben benieuwd!

Gr.
 
Ik heb hem in het rechter kastje staan dus niet die waar de filter instaat en dan op een plank. In het kastje met de filter heb ik nog een watermelder staan.
 
Ik heb twee stekkerdozen. Één op een plank en waar het filter staat heb ik de stekkerdoos boven het filter tegen de zijkant in het kastje geplakt.

In theorie zou de aardlek eruit moeten schieten als er water in de stekkerdoos komt.. 🤔
 
In theorie zou de aardlek eruit moeten schieten als er water in de stekkerdoos komt.. 🤔

Exact dit. Ik heb op het werk al wel vaker een bak vergeten uit te zetten bij het bijvullen waardoor er wel eens een stekkerdoos nat is geworden. Alles klapt er dan ineens uit. Stekkerdoos even goed uitkloppen (of er even perslucht op zetten) zodat die droog is en je kan zo weer door. Elektriciteit zoekt altijd de weg van de minste weerstand en mocht er dus écht een bak water erin vallen, dan zal bijna altijd beide elektrodes nat zijn en zal de stroom via de fase naar de aarde of nuldraad lopen. Mocht je wel pech hebben, dan kun je zelf of het aquarium een tik krijgen, maar dan klapt alsnog sws de aardlek in. Dit zorgt ervoor dat je wel even wat onaangename woorden zegt, maar dat het daarbij blijft. Disclaimer: Dit geldt enkel als alles conform de huidige standaarden is aangelegd.
 
Ik maak gebruik van opbouw stekkerdozen
IMG_20200920_163527634.jpg
 
Ik heb mijne met dubbelzijdig tape aan de wand van de kast geplakt. Als de boel nou echt helemaal fout gaat kan hij wel nat worden, maar als er wat lekt of morst ofzo dan ligt hij niet in een plas water.
 
Thanks voor alle reacties. Ik ga voor nu ook aan de slag met dubbelzijdig tape denk ik ;)
 
in de kweekruimtes hangt alles boven de Aquaria, da's nog net iets veiliger😄
 
Exact dit. Ik heb op het werk al wel vaker een bak vergeten uit te zetten bij het bijvullen waardoor er wel eens een stekkerdoos nat is geworden. Alles klapt er dan ineens uit. Stekkerdoos even goed uitkloppen (of er even perslucht op zetten) zodat die droog is en je kan zo weer door. Elektriciteit zoekt altijd de weg van de minste weerstand en mocht er dus écht een bak water erin vallen, dan zal bijna altijd beide elektrodes nat zijn en zal de stroom via de fase naar de aarde of nuldraad lopen. Mocht je wel pech hebben, dan kun je zelf of het aquarium een tik krijgen, maar dan klapt alsnog sws de aardlek in. Dit zorgt ervoor dat je wel even wat onaangename woorden zegt, maar dat het daarbij blijft. Disclaimer: Dit geldt enkel als alles conform de huidige standaarden is aangelegd.
Niet in alle gevallen helaas.
Ook met ongeaarde apparaten kan er een lekstroom in het water terecht komen zonder dat de aardlek word aangesproken.
Hi allen,
Vraagje: hoe hebben jullie je stekkerdozen bij het aquarium? In de kast eronder lijkt mij, maar hang je m dan aan een wand of ondersteboven ivm elektriciteit & water? En anders, wat voor soort andere veiligheidsmaatregelen neem je? Misschien is er een waterdichte stekkerdoos?

Ik ben benieuwd!

Gr.
Mooiste is stekkerdozen ondersteboven monteren on hoog aan de wand.
Qua veiligheid is het mooiste als je aquarium op z’n eigen aardlekautomaat staat aangesloten.
Mocht er wat met je aquarium mis gaan blijven de lampen in de woonkamer gewoon branden, en vice versa.
 
Qua veiligheid is het mooiste als je aquarium op z’n eigen aardlekautomaat staat aangesloten.
Mocht er wat met je aquarium mis gaan blijven de lampen in de woonkamer gewoon branden, en vice versa.
Juist om dezelfde reden heb ik dit net niet gedaan. Zo merk ik het sneller als er iets mis is.
Maar er komt nog een sms alarmsysteem op de stroomvoorziening. Dan krijg ik een sms melding als de stroom uitvalt.
 
Juist om dezelfde reden heb ik dit net niet gedaan. Zo merk ik het sneller als er iets mis is.
Maar er komt nog een sms alarmsysteem op de stroomvoorziening. Dan krijg ik een sms melding als de stroom uitvalt.
Dus jij merkt niet dat je aquarium donker is en geen geluid maakt als je thuis komt?
 
Dus jij merkt niet dat je aquarium donker is en geen geluid maakt als je thuis komt?

Als ze niet in de woonkamer zouden staan zou ik dat niet gelijk merken na een zware werkdag. Sterker nog: na een héle zware werkdag zou ik er zelfs langs kunnen lopen zonder het gelijk te merken 🙈 uiteindelijk zou ik het na een uur wel opmerken waarschijnlijk.

Dus die mensen bestaan 😜
 
Als ze niet in de woonkamer zouden staan zou ik dat niet gelijk merken na een zware werkdag. Sterker nog: na een héle zware werkdag zou ik er zelfs langs kunnen lopen zonder het gelijk te merken 🙈 uiteindelijk zou ik het na een uur wel opmerken waarschijnlijk.

Dus die mensen bestaan 😜
1 van de eerste dingen die ik doe als ik thuis kom xD
Checken of de vissen nog zwemmen.

maar ik werk dan ook niet in ploegen of iets, dus ik kom bijna altijd thuis als het licht nog brand.
En in de ochtend hoor ik altijd wel de pompen als ik beneden kom.
 
Dus jij merkt niet dat je aquarium donker is en geen geluid maakt als je thuis komt?
Als ik thuis kom wel. Maar als ik al thuis ben ga ik niet elk uur m'n kweekruimtes gaan controleren.
 
Ik maak gebruik van opbouw stekkerdozen
Bekijk bijlage 323871
Dit heb ik zelf ook overwogen om te doen en eigenlijk overweeg ik dit nog steeds omdat dit er simpelweg mooier uitziet dan de twee stekkerdozen die nu los in de kast liggen. Welliswaar netjes naast elkaar achterin de kast maar toch. Dit ziet er mooier uit! :petjeaf:

Als ik mij niet vergis zijn dit alleen geen opbouw stekkerdozen maar inbouw stekkerdozen.
 
Als ik thuis kom wel. Maar als ik al thuis ben ga ik niet elk uur m'n kweekruimtes gaan controleren.
Nee dat snap ik.
Topic ging over 1 aquarium (ik neem aan in de woonkamer)
Kweekruimte zou ik ook op een eigen ALA zetten en wellicht een ups erbij.
Maar daar zou ik wel iets meer doen dan enkel een melding bij stroom uitval, ook een watermelder en een temperatuur alarm.
 
Zojuist ’even’ randaarde aangelegd bij de aquaria. In ons oude huis hebben niet alle kamers randaarde. Een paar meters installatiedraad door bestaande leidingen getrokken, enkele nieuwe contactdozen met randaarde gemonteerd we zijn weer een stapje veiliger met de hobby bezig.

morgen de verdeel dozen boven waterniveau plaatsen en dan is het voor mij pico bello in orde.
 
Zojuist ’even’ randaarde aangelegd bij de aquaria. In ons oude huis hebben niet alle kamers randaarde. Een paar meters installatiedraad door bestaande leidingen getrokken, enkele nieuwe contactdozen met randaarde gemonteerd we zijn weer een stapje veiliger met de hobby bezig.

morgen de verdeel dozen boven waterniveau plaatsen en dan is het voor mij pico bello in orde.
Randaarde is een tijd niet verplicht geweest, maar als ik me niet vergis inmiddels weer wel.
Je moet nu dus tijdens (ver)bouw de stopcontacten voorzien van een randaarde
 
Mijn stekkerdozen hangen hoog tegen de muur en net onder het plafond .
Komen nooit in contact met water . Alleen mogelijk bij 100% luchtvochtigheid (al wel eens gehad , echter geen problemen in de stopcontacten)
 
De meerwaarde van een aarding is bij aquarium toestellen vaak minimaal, velen zijn immers dubbel geïsoleerd en hebben helemaal geen aarding.
 
Ik heb mijn stekkerdozen gemonteerd op een houten plaat boven mijn potfilter , het plankje heb ik gemonteerd op lade geleiders , zodat ik het naar voren kan trekken
 
Living on the edge; naast de bak :cool: Maar da's in principe alleen de stekkerdoos waar 2 filters en 2 heaters op zitten, zodat ik die makkelijk kan uitklikken bij onderhoud. Is ook meer een legacy dingetje dat ik nog moet fixen dan dat ik 't per see graag zo wil hebben.
Andere aqua-stekkerdozen liggen in de hoek op een houten kubus waar het water nie gauw zal komen.
 
Living on the edge; naast de bak :cool: Maar da's in principe alleen de stekkerdoos waar 2 filters en 2 heaters op zitten, zodat ik die makkelijk kan uitklikken bij onderhoud. Is ook meer een legacy dingetje dat ik nog moet fixen dan dat ik 't per see graag zo wil hebben.
Andere aqua-stekkerdozen liggen in de hoek op een houten kubus waar het water nie gauw zal komen.

Dacht in de bak na het "living on the edge", valt weer tegen... :DD
 

Terug
Bovenaan