Stelling van 12-07-2007: Indraaien van een aquarium is nooit te lang, of toch?

Lid geworden
28 dec 2018
Leeftijd
29
ik heb met garnalen al meerderen klanten gehad die pas paar dagen de bak aan het draaien was en blijkt tog goed te gaan zal wel een anderen verhaal zijn als je er een hoop vissen in doet

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Elke bak is anders Patton en het kan goed gaan maar met vaak gevoelige garnalen zou ik toch zeker 4 weken indraaien hoor. Daarbij zal het ook afhangen van welke soort je hebt want een Vuurtje is veel sterker dan een TB garnaal. Maar om eerlijk te zijn vindt ik het gewaagd en niet handig als je niet goed indraait of garnalen verkoopt met de wetenschap dat de bak niet goed is ingedraaid.

Lid geworden
20 aug 2019
Leeftijd
51
Wat ik ontbreek in deze post is een bron van echte data.

http://badmanstropicalfish.com/start_up/start_up4a.html

Ik vond deze website, en als je de verschillende grafiekjes ziet, dan is er heel moeilijk een lijn in te trekken.
Het lijkt me dat zonder dat je ammoniak hebt, je de nitriet niet eens eerst ziet stijgen.
Is het daarom geen goed idee om in het begin (uiteraard zonder vissen) wat ammoniak toe te voegen?

Als ik mijn aquarium opstart ben ik van plan plantjes te halen bij een hobbykweker, en hem te vragen zijn filterspons eens uit te knijpen in een plastic zak, zodat ik goed wat 'vuil' mee heb.
Ik vraag me zelfs af of het niet zinvol is (maar lijkt wel vies) om wat urine toe te voegen.
Ik kan in elk geval in mijn gras goed zien waar de hond zijn pootje regelmatig opheft. Het gras is daar groener dan elders.

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Om de boel op gang te trekken wordt vaak ook aangeraden wat voer te verkruimelen bij de opstart Tommie. Wat bacterien uit een ingedraaide spons is best een goed plan. Toch zou ik niet je hond in de bak laten plassen ondanks het groenere gras :D ;)

Lid geworden
12 jun 2019
Onze ervaring zou je kunnen zien als 'echte data', ondanks dat we geen grafiekjes produceren. Er is denk ik meer dan genoeg geschreven over het nut van indraaien, de tijd die het kost en hoe je kunt zien of de nitrificatie op gang is gekomen in je aquarium. Het is allemaal geen rocket science en met een simpel meetsetje van NH3/4 NO2 en NO3 kun je het proces op de voet volgen. Honden urine toevoegen zou ik niet snel doen maar visloos met ammoniak opstarten werkt prima.

Lid geworden
20 aug 2019
Leeftijd
51
Onze ervaring zou je kunnen zien als 'echte data', ondanks dat we geen grafiekjes produceren. Er is denk ik meer dan genoeg geschreven over het nut van indraaien, de tijd die het kost en hoe je kunt zien of de nitrificatie op gang is gekomen in je aquarium. Het is allemaal geen rocket science en met een simpel meetsetje van NH3/4 NO2 en NO3 kun je het proces op de voet volgen. Honden urine toevoegen zou ik niet snel doen maar visloos met ammoniak opstarten werkt prima.
Ik ga daar inderdaad geen hondenurine voor gebruiken...

Welke dosering gebruik je dan voor ammoniak?
Daar een beetje van toevoegen lijkt me wel een goed idee om de cyclus op te starten.

Lid geworden
12 jun 2019
Welke dosering gebruik je dan voor ammoniak?
Ik ben helaas niet zo georganiseerd dat ik hier vooraf een plan voor heb. Ik pak een doseerspuit en voeg een aantal ml toe en meet na een paar uur. Ik probeer de waarde tussen de 3 en 5 ppm te houden tijdens het opstarten (let op geen vis in de bak!)

Dat stuk van janjdk laat het mooi stap voor stap zien, die kun je wat mij betreft prima aanhouden.

Lid geworden
28 dec 2018
Leeftijd
29
Elke bak is anders Patton en het kan goed gaan maar met vaak gevoelige garnalen zou ik toch zeker 4 weken indraaien hoor. Daarbij zal het ook afhangen van welke soort je hebt want een Vuurtje is veel sterker dan een TB garnaal. Maar om eerlijk te zijn vindt ik het gewaagd en niet handig als je niet goed indraait of garnalen verkoopt met de wetenschap dat de bak niet goed is ingedraaid.
ja is ook zoo is ook mijn advies maar zijn genoeg mensen die het niet doen

Lid geworden
5 sep 2004
Feit is wel dat een bak sneller stabiel KAN worden, geen garanties natuurlijk, door het bekende enten. Als je 90% water ververst met andere parameters in een stabiele bak gaan je vissen ook op zijn kop. Snel fluctuerende waarden zijn gevaarlijk voor levende have. Heel simpel.

De hamvraag die wij ons moeten stellen is; is hèt het risico waard om een of meerdere levens te offeren zodat we na twee weken al visjes in de bak hebben, of dat we liever een maand, of langer indien nodig, wachten tot de bak gestabiliseerd is.

edit: heb ik weer, reageren op een topic die al 2 maanden dood is... hehehe

Lid geworden
19 sep 2006
edit: heb ik weer, reageren op een topic die al 2 maanden dood is... hehehe
Maar nog steeds een zinvolle discussie :)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in mijn Malawibakken doorgaans vrij snel cichliden heb uitgezet. Een enkele soort, en dan liefst jonge (kleine) vissen, samen met een dosis opstartbacteriën, in een grote bak. Dan twee weken wachten, en dan geleidelijk aan het bestand uitbouwen. Ik heb daar nooit problemen mee ondervonden, en nitriet is nooit op gevaarlijke niveaus geweest. In een dergelijk aquarium moet je wel iets doen, want anders gebeurt er niet heel veel, of het gaat héél erg lang duren. Er zit tenslotte alleen maar zand en stenen in. Zou ik dat nu nog doen? Ik denk het niet, maar ik wil wel duidelijk maken dat er meer dan één weg naar Rome kan gaan.

We kunnen het ook anders stellen: in een (beplantte) bak is de methode van het af en toe wat voer erin gooien, een aantal weken draaien en meten, en dan je bestand rustig opbouwen, doorgaans probleemloos. Dus waarom zou je dat dan niet gewoon zo doen? Wat zou de toegevoegde waarde zijn van een bak heel erg lang in te laten draaien? Stabilisatie? Lijkt me niet, want op het moment dat je er vis in gaat zetten, wordt het toch weer instabiel, dus ik denk dat je je doel voorbij schiet.

Lid geworden
5 sep 2004
Jups, maar wat ik stel is dat toevoegen voordat de bak stabiel is onnodig risico is aangezien we het over levende have hebben. Ik stel nergens dat je de bak erg lang moet indraaien [zie "indien nodig"]. Wellicht had ik 'dat iedere nieuwe toevoeging extra belasting genereert en dus de waardes beïnvloedt' nog expliciet moeten noemen. Het is echter wel wanneer de bak stabiel is, de bacteriehuishouding de nieuwe belasting beter kan opvangen. We moeten ook niet overdrijven door te denken dat je er meteen alles in kan flikkeren; dan ben je ook niet goed bezig. Dan begin je eigenlijk gewoon weer opnieuw met de bak.

Lid geworden
19 sep 2006
Ja, precies, dat bedoelde ik inderdaad ook. Een evenwicht is een evenwicht zolang er verder niets verandert. Zodra je "iets" toevoegt (vissen, planten, waterbereiders, plantenmest, noem maar op), moet er een nieuw evenwicht komen.

Lid geworden
5 sep 2004
Yes inderdaad.

Een idee voor de topicstarter een soort samenvatting te plaatsen in de openingspost? Nu vallen 3 pagina's wel mee om door te lezen, maar wellicht is het een ideetje. Zeker als de topics langer worden. [Als jullie daar zin in hebben/overmatig veel vrije tijd hebben].

Lid geworden
11 jul 2019
Leeftijd
59
Er zijn meerdere methodes om op te starten, het ligt allereerst al aan het soort biotoop en aquarium welke strategie het effectiefste werkt.
Ammoniumchloride heeft de voorkeur boven huishoudammonium omdat je met ammoniumchloride de concentratie vooraf kunt bepalen, tussendoor makkelijk kunt verhogen en geen extra balastoffen toevoegt doordat de zuiverheid bekend is. Huishoudammonium kan andere stoffen bevatten en is vaak maar een 5% oplossing.
Opstarten met fin gemalen voer vind ik persoonlijk niks, eerst zullen heterotrofen bacterien het om moeten zetten middels mineralisatie naar ammonium...een extra stap en daarna is niet bekend hoeveel ammonium je krijgt.
Is het nl maar een beetje ammonium dan heb je niks bereikt, een beetje ochtendurine had dan beter gewerkt.
Zitten er al planten in het aquarium wordt het een ander verhaal, in feite kun je dan al niets meer doen...planten consumeren ammonium, en algen nog veel beter...behoeft dus geen verder betoog.

Dan is er nog het punt of je met een bioloog werkt of met een externe pomp en filterpot en de keuze van filtermedium.
Bij dat laatste kan het nog al eens voor een behoorlijke vertraging zorgen, sommige low budget materialen bevatten bijv vlamvertragers omdat ze gemaakt zijn van recycle kunststof.

Uiteindelijk komt de vraag of je opstart middels enten van een ander aquarium, waarbij water alleen gebruiken ongeveer zinloos is. Je moet filtermedium hebben of minstens spul en dat mag een uitgespoelde spons zijn.
Handiger is dan een flesje uit de LFS, maar welke is dan goed. Ook hier zijn maar weinig goede producten, maar als die dan bij de LFS warm en al langer op een schap staan heb je nog steeds niks.

Lid geworden
20 jan 2013
Opnieuw opstarten met filtermateriaal uit een goed draaiende bak dat vind ik maar niks,kan mij ook niet erg vinden in de stelling dat we met zo af en toe of in een keer voer in een aquarium te stoppen zonder vissen,dat gaat na enkele dagen schimmelen,ga ik ook niet doen.
Wat dan wel,volgend jaar wil ik een altum ( soort) gaan houden,ben er nog niet uit welke en is ook niet belangrijk,alles wordt vervangen ook de bodem.Ik zal een zekere tijd in acht nemen alvorens ik de hoofdbewoners in de bak plaatst,maar enkele 3-4 weken gaat dit zeker niet duren,de inhoud van mijn bak is 450 liter bruto en daar gaan in het begin "de opstart"eerst enkele nieuwe coreadoras in,en deze visje's mogen zorgen voor de opstart en de waterhuishouding.

Waterverversen doe ik zo wie zo wekelijks ( 150 liter) ook nu nog dus ik ga er niet vooraf vanuit dat ik t.z.t geen hoge of "slechte"waarde's ontstaan,die heb je voornamelijk in en met de kleine aquaria.
Waterwaarde's oke,zelfs als deze zeer goed zijn komt toch nog een ander item om de hoek kijken en dat is de bacterien stam die vissen meedragen,niet voor niets wordt er gepromoot om aziatische discusvissen niet te mixen met stendkers.
Ook heb ik nooit het transportwater van de in mijn bak zwemmende vissen gemixd met het water in mijn aquarium ook al was het "perfect".Zelfs niet met de coreadorussen al even geleden aangeschaft.

Discusvissen dragen altijd kieuwwormen en flagelaten mee in hun lichaam,de wacht periode die ik t.z.t.In acht neemt is ook mede om deze achterblijvende negatieve gastheren kwijt te geraken,als er voor deze parasieten geen gastheer ( vis) is dan sterven deze snel,mede en tot slot is het dus voor mij geen optie om als de discusvissen eenmaal weg zijn er direct (nieuwe) maanvissen in te plaatsen,dan duurt het wachten op een probleem niet zo erg lang.

Kan zo maar zijn dat mijn uiteenzetting niet gewaardeerd wordt,maar dat geeft niet,zo houden we de boel draaiende.

Gr. Bert

Lid geworden
20 aug 2019
Leeftijd
51
Als ik dit allemaal lees... zo veel aquarianen zo veel methodes, en er is eigenlijk bitter weinig wetenschap te vinden.
De ene heeft een piek tot 5mg Nitraat, ik heb maximum 0,25mg gezien. Hoe dat komt zal ik nooit weten.
Ik ben opgestart met planten, en dan is er altijd wel een blad of stuk wortel dat begint te rotten. Dus direct voedsel voor de bacterien.
Beetje stofvoer heb ik ook gedaan, maar of dat nu echt wat uitmaakt... Geen idee.

Door toeval zaten er bij mij ook na een week al een paar garnalen en ancistrus in. Geen uitval gemerkt, en ik heb pas een beetje nitriet gemeten tussen week 4 en 5. Daarvoor en erna niks, en die nitriet is gekomen met het toevoegen van vissen.
Ik heb pakken 'wit slijm' gehad op mijn hout. Daar vind je ook geen gegevens over. Er kwam zo veel vanaf dat in dit week de filter vrijwel verstopte. Daarna liep alles gesmeerd.

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
54
Elke bak is inderdaad anders en dat zal resulteren in andere meetwaarden. Gelukkig zijn er meer wegen die naar Rome leiden ;)

Lid geworden
12 jun 2019
Het kan zijn dat veel aquarianen de wetenschap achterwege laten maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat die afwezig is. Er is juist in deze tijd veel wetenschap te vinden en het is ook allemaal niet zo super ingewikkeld. Als je niet constant meet kun je nooit de echte nitriet piek weten echter is dat ook niet zo belangrijk. Aan het eindproduct, nitraat in veel gevallen kun je redelijk reconstrueren wat er gebeurd is.

Zoals Jan hierboven al aangaf is het indraaien met een direct beplant aquarium lastiger dan je gevoelsmatig kunt verwachten. Het idee dat een plant altijd wel een rottend deeltje heeft en hierdoor voedsel voor je bacteriën maakt is helaas niet helemaal correct. Er wordt waarschijnlijk uiteindelijk wel ammonia aangemaakt echter de planten consumeren dit zelf weer waardoor je nog altijd geen bacteriën kunt voeden en de 'kringloop' dus eigenlijk nog niet eens begonnen is. Ik durf zelfs te stellen dat de meeste aquaria die met planten 'ingedraaid' zijn, helemaal nog niet ingedraaid zijn en puur op de planten de waterwaardes in orde houden. Dit blijft goed gaan zolang je het aquarium niet te zwaar belast en je planten goed blijven groeien. Stopt de groei van planten (en dus de opname van ammonia door de planten) dan begint de ellende, wat je meestal als eerste ziet als een explosie van alg maar ook 'spontane' sterfte van vissen. Het echte 'indraaien' zal dan pas beginnen.

De wetenschappelijke methode met zelf ammonium of ammoniumchloride toe te voegen in een aquarium zonder planten, en de cyclus te volgen met metingen voel ik zelf het meeste voor. Zo weet je zeker dat je biofilm hebt gevormd met de bacteriën die nodig zijn voor de stikstofkringloop. Gewoon een bak met water en planten neerzetten en enkele weken wachten doet mijn inziens vrij weinig. Dan kun je er net zo goed direct vis in plaatsen.

Maar goed, wijken we nu niet teveel van de originele stelling af? Want we bespreken al een tijdje methodes om in te draaien en niet of te lang indraaien een negatief effect kan hebben. Om die vraag van mijn kant nog te beantwoorden; Nee, te lang indraaien - zolang je bacteriën blijft voeden - heeft geen nadelige gevolgen.

Lid geworden
20 aug 2019
Leeftijd
51
Jouw laatste zin is natuurlijk heel belangrijk...
Je zal geen bacterien krijgen die nitriet omzetten naar nitraat als er geen nitriet in je bak komt, en dat moet dan weer komen van ammoniak/ammonium.

Dus op een moment moet je er een bron van ammonium in doen (vissen, garnalen, ...), anders blijft het zinloos.

Lid geworden
11 jul 2019
Leeftijd
59
Als ik dit allemaal lees... zo veel aquarianen zo veel methodes, en er is eigenlijk bitter weinig wetenschap te vinden.
De ene heeft een piek tot 5mg Nitraat, ik heb maximum 0,25mg gezien. Hoe dat komt zal ik nooit weten.
Ik ben opgestart met planten, en dan is er altijd wel een blad of stuk wortel dat begint te rotten. Dus direct voedsel voor de bacterien.
Beetje stofvoer heb ik ook gedaan, maar of dat nu echt wat uitmaakt... Geen idee.

Door toeval zaten er bij mij ook na een week al een paar garnalen en ancistrus in. Geen uitval gemerkt, en ik heb pas een beetje nitriet gemeten tussen week 4 en 5. Daarvoor en erna niks, en die nitriet is gekomen met het toevoegen van vissen.
Ik heb pakken 'wit slijm' gehad op mijn hout. Daar vind je ook geen gegevens over. Er kwam zo veel vanaf dat in dit week de filter vrijwel verstopte. Daarna liep alles gesmeerd.
hoe bedoel je bitter weinig wetenschapelijk te vinden, welke info zoek je dan.
Het nitrificatieproces en opstarten is al meer dan 100 jaar bekend.
dat blad dat gaat rotten is echt nog geen directe voeding voor nitrificatie, eerder voor schimmels en voor heterotrofen.

Lid geworden
11 jul 2019
Leeftijd
59
Het kan zijn dat veel aquarianen de wetenschap achterwege laten maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat die afwezig is. Er is juist in deze tijd veel wetenschap te vinden en het is ook allemaal niet zo super ingewikkeld. Als je niet constant meet kun je nooit de echte nitriet piek weten echter is dat ook niet zo belangrijk...…….
met alles eens

Lid geworden
20 jan 2013
Tommy

Die pakken wit slijm is een natuurlijke reactie van "kienhout"of wortelhout wat nooit onderwater gelegen heeft,dit krijg je voornamelijk bij het wat "zachtere" hout,die schimmelvorming.

Ik heb al eerder kienhout soms enkele maanden buiten laten liggen en opeens weer gebruikt,de schimmelvorming is na het opnieuw gebruikt te hebben niet meer teruggekeerd.

NicoleE

AquaForum Donateur
Lid geworden
27 jul 2013
Hmmm, hier spider wood, met heel veel schimmel tijdens de opstart.
Recent, na dik 2 jaar, heb ik het hout eruit gehad en op de plekken waar ik het vast heb gehouden zit weer schimmel, al is het niet zoveel als toen het net in de bak lag.

Lid geworden
11 okt 2019
Leeftijd
36
Vroeg me ook wat af en om er een heel topic voor aan te maken..
Stel je hebt al een goed draaiend aquarium maar je haalt er tijdelijk de vissen uit, dan nemen natuurlijk de bacterien ook af
Hoe lang kan je het visloos laten draaien totdat je nog veilig weer nieuwe vis kan toevoegen?

Lid geworden
20 aug 2019
Leeftijd
51
Tommy

Die pakken wit slijm is een natuurlijke reactie van "kienhout"of wortelhout wat nooit onderwater gelegen heeft,dit krijg je voornamelijk bij het wat "zachtere" hout,die schimmelvorming.

Ik heb al eerder kienhout soms enkele maanden buiten laten liggen en opeens weer gebruikt,de schimmelvorming is na het opnieuw gebruikt te hebben niet meer teruggekeerd.
Dat heb ik idd gemerkt, en het was spiderwood.
Hoeveelheid was gigantisch vond ik.

Google dat wit slijm maar eens, niemand kan zeggen wat het is, alleen dat het weg gaat.
Feit is, het is een organisch materiaal, een soort bacterie of schimmel of..., en toch weet niemand wat het juist is, en welke invloed het heeft op indraaien.

Dat bedoel ik met dat er weinig wetenschappelijke gegevens zijn.

Lid geworden
11 okt 2019
Leeftijd
36
Wit slijm uit spiderwood zijn suikers die uit het hout vrijkomen heb ik ergens gelezen, zelf 1 maal gebruikt en inderdaad ook wit slijm gehad

Lid geworden
11 jul 2019
Leeftijd
59
Wit slijm uit spiderwood zijn suikers die uit het hout vrijkomen heb ik ergens gelezen, zelf 1 maal gebruikt en inderdaad ook wit slijm gehad
:thumbs:

What is the fuzzy stuff you ask?
The fuzz growing on the driftwood is some sort of bacterial fungus or mold which is harmless to the livestock in your fish tank. It can grow right away, few weeks, or a months after you introduce a piece of new/old driftwood. It is not aesthetically eye pleasing but don't worry too much about it. It's treatable.

What causes it?
The fish tank and water is filled with all sorts of beneficial bacteria. Whenever you introduce items into your tank, especially organic matter such as a piece of driftwood, bacteria or fungus will find a place to colonize and grow. The driftwood will release excess carbohydrates and delicious nutrients that the bacterial fungus love feeding on. There may be some organic matter on the wood that the bacterial fungus maybe feeding on. It's just part of the decomposition process of the organic matter (driftwood) introduced into an oxygen and bacteria rich environment. It's just nature doing it's job.

How can I do to get rid of it?
As unpleasing as the site of the white fuzzy film on the driftwood, it is harmless to the fish. Some fish, shrimps, and snails seem to have a liking to the fuzzy film and love munching on it. Before deciding what your course of action, my personal preference is always find a natural way to deal with any sort of outbreak or problem. In this case, since it's a part of the decomposition cycle, I would just give it time for the fuzz to go away. The fuzzy film will disappear after a few days, or weeks.

Bovenaan