Stelling van 14-05-2017: Gekweekte soorten kunnen perfect op een Neutrale PH gedeien.

Discussie in 'Stelling' gestart door luc, 14 mei 2017.

1. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Het klinkt ideaal vissen te houden onder precies dezelfde omstandigheden waarin zij (of hun ouders, of hun voorouders) in de vrije natuur leefden.

Maar er is ook wel een groot voordeel van geleidelijk overwennen naar leidingwater (ofwel van een individuele vis, ofwel geleidelijk over een aantal generaties), namelijk dat je de leefomstandigheden dan veel makkelijker constant kunt houden.

Een overweging waar ik zelf veel voor voel is de volgende.

Er bestaan heel veel waterbehandelingen waarmee de waterwaarden in overeenstemming kunnen worden gebracht met natuurlijke watercondities.
    Maar die hebben wel allemaal een aantal nadelen:
    1) Een maatregel is alleen effectief als die steeds weer herhaald blijft worden. Dus als je met behandelen begint, moet je ook blijven behandelen.
    2) Het chemisch en biologisch evenwicht is, zelfs in een zeer klein ecosysteem als een aquarium, zó complex dat niet alleen het beoogde effect van een waterbehandeling, maar ook de onbedoelde bij-effecten moeilijk te voorspellen en te meten zijn.
    3) In het verlengde daarvan: vaak beïnvloeden verschillende waterbehandelingen elkaar, en vaak is dat niet op de manier die je wilt.
    4) In de meeste aquaria zitten meerdere soorten, die niet allemaal dezelfde natuurlijke watercondities hebben. Zelfs soortgenoten die op een andere plek in het wild zijn gevangen komen uit verschillende omstandigheden. Alle maatregelen zullen dan toch op een bepaald compromis gericht moeten zijn.
    5) Sterker nog: meestal is de precieze wildvanglocatie niet eens bekend, en weet je dus niet eens naar welke waterwaarden je zou moeten streven.

Natuurlijk is 'overwennen' niet altijd eenvoudig, soms zelfs onmogelijk, afhankelijk van de soort of de individuele vis.

Ik woon zelf in Oosterhout (N.Br.) en het leidingwater is hier zo (kalk-)hard dat ik me er bijna over verbaas dat het nog uit de kraan kan lopen (héél vervelend in de badkamer ...), en dan wil ik tot overmaat van ramp ook nog eens vissen houden uit de Amazone en/of West-Afrikaanse rivieren, waar het water zacht en zuur is.
    Het kost heel wat moeite (en geld) om dat in mijn bak voor elkaar te krijgen

Ik koop daarom het liefst al mijn vissen (en slakken, en garnalen) van een lokale hobbykweker (vrij makkelijk te googlen welke, lijkt me) die in leidingwater kweekt.
    Zijn dieren doen het altijd prima bij mij!