1. Bezoekt u ook even onderstaande sponsor om onze server in stand te houden?
    Ontzet Notitie

Stelling van 26-02/2017: Grootte van de commerciële aquaria, ouderwets?

Discussie in 'Stelling' gestart door luc, 26 feb 2017.

View Users: View Users
  1. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    heeft de maatvoering van zowel de fabrieksbakken als de op maat gemaakte bak niet een beetje te maken met de beschikbare ruimte
    of denk ik nu weer vreemd :S
    ik zelf heb gewoon gekeken naar wat kan ik op een normale manier kwijt dat werd 250x60x70 lxbxh
    breder kon niet omdat ik anders de keuken niet meer in kon :'(en vind dit zelf breed en hoog genoeg heb al moeite om de bodem aan de achterzijde te bereiken
    en qua prijs och mijn bak viel best mee en eerlijk gezegd zie ik vaak het prijsverschil van de zogenaamde duurdere merken ten opzichte juwel/trofis bakken er nu echt niet van af
    zal niet ontkennen dat de afwerking van het duurdere merken er beter uitziet maar het blijft een glas bak met afwerking niet meer niet minder en dan is het prijs verschil wel erg hoog

groet
    jaap

2. Canon

Canon

Lid geworden:
    18 aug 2010
    Over wat groter oogt? Tja, ik heb liever ook iets wat natuurlijk oogt.

Als het alleen maar om de voorruit ging qua lengtexhoogte dan was een 100x70x30 een mooi formaat geweest. Maar wat zie je dan? Een groot stuk glas met daar achter vissen en een paar plantjes.
    Ik heb dus een 170x70x60. Vanaf mijn computer zie ik als het ware 70Lx170Bx60H.
    IMG_0347.JPG
    Ik weet niet welke kant ik liever zie, de voorkant of de zijkant. Als ik ik nog 20cm ergens bij aan mocht plakken was het 100% zeker de breedte. 60cm is voor mij gewoon genoeg. Ik kijk liever ergens 'in' dan er tegen aan.
    (ik moet de plantjes nog wel wat uitdunnen binnenkort, maar dat is een ander verhaal. Het zicht stopt vrij snel nu. Ik wacht even tot een ander aquarium weer ingericht kan worden.)

Een aquarium die breder is dan hoog kost geen €2000,-. Of je moet een 4 meter aquarium willen hebben.
    Dit zijn recente prijzen van een bekende aquariumbouwer. Ik heb een bak voor mijn zwager besteld. (dit is exclusief lichtkap).
    100Lx50Bx50H aq2 8mm 172,-
    100x60Bx50H aq2 8mm 195,-
    100x60Bx60H aq2 10mm 244,-

Het is natuurlijk serieus geld. Maar dan heb je ook een serieuze bak.

3. Marcje1968

Marcje1968

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Het verschil zit in de gebruikte materialen.

• Mdf of multiplex meubel ipv spaanplaat
    • Dikker materiaal voor meubel
    • Glasdikte net een paar mm dikker op kritische hoogte's
    • Betere armenturen (soms zelfs led ipv T5)
    • Deksels die niet doorbuigen
    • Fatsoenlijke glazen of aluminium trekstippen ipv kunstof trekstrippen
    • Bij gebruik binnenfilters veel betere kwaliteit pompjes, je wilt niet weten hoe vaak die van b.v. juwel kapot gaan.
    En zo zijn er per merk nog meer verschillen. Ik zeg daarmee niet dat juwel/trofis een slechte bak is, maar je ziet waarom deze bakken in het lagere prijssegment zitten.

En idd als ik kijk naar de wat duurdere bakken, dan is een maatwerk bak vaak net zo duur, maar dan precies naar wens.
    En ook daarin zit een groot verschil per plakker :)

4. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    2000 is wat overdreven ja, althans ligt er maar aan hoe groot de bak moet worden.

maar stel je kan zelf niks. dan kan een maatwerk bak met alles erop en eraan (kap,verlichting,ombouw,kast,bioloog,leidingwerk) laten maken heel erg oplopen. waarbij je weer duurder uitkomt dan bij een duurder segment standaard bak.. ookal werken die dan weer zonder bioloog.
    niet te vergelijken eigenlijk.

ik ben het er overigens wel mee eens dat dieper dan hoger (of beide gelijk) mooier oogt dan hoger dan dieper.

maar zoals jaap al zegt licht het er maar net aan wat je goed kwijt kan.

maar gezien de stelling ben ik het er niet mee eens dat de maten herzien moeten worden, werken prima zoals ze nu zijn.

5. Erik79

Erik79

Lid geworden:
    7 feb 2017
    De aanname die gedaan wordt dat door een groot uitwisselingsoppervlak met de lucht (relatief tov de inhoud) een bak het beter doet als er geen beplanting in zit.

Ik denk dat het een wat te simpel verhaal is. Met een bioloog heb je sowieso al extra uitwisseling, daarnaast is de stroming ook belangrijk voor uitwisseling. Als laatste: zuurstof is belangrijk, maar veel van onze vissen hebben helemaal niet zoveel nodig als er in onze aquaria zit.

Wat mij betreft is alles opgelost met de juiste bezetting van een aquarium. Laten we dat nu net bijna allemaal verkeerd doen en onze aquaria volrammen met zo veel en zo groot mogelijke vis. Mijn tegenstelling is: elke bak waar water in kan zou als aquarium kunnen voldoen, mits niet overbevolkt en voldoende gefilterd.

Overigens: de mensen die een lage diepe bak mooi vinden: smaak is iets persoonlijks. Een prima reden om zoiets aan te schaffen!

6. TS
    TS
    luc

luc Beheerder Beheer Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Waarom een bioloog? een bak kan perfect op een potfilter leven ;)

7. Canon

Canon

Lid geworden:
    18 aug 2010
    Tja, stel dat je zelf geen externe filter kan schoonmaken? Beetje flauwe opmerking misschien. Maar je moet wel iets zelf kunnen als je een aquarium begint.
    Maar hoezo heb je het over dat een maatbak duurder is? Een maatbak staat niet per definitie voor een 500+ liter aquarium met bioloog etc..
    Zoals ik aangaf is een 100x60x50 ook al een maatbak. Omdat je er anders niet aan kan komen. Dat is toch te gek?

Van mij mocht het wel wat meer 33% hoger dan breed zijn. 33% even hoog en even breed zijn en 33%breder dan hoog. (of iets in die geest).

Nu is het denk ik 85% hoger dan breed. 13% even hoog als breed. en 2%breder dan hoog. (dit verzin ik, maar zal wel in de buurt zitten).

8. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Ik heb net mijn 60x60x40 bak voor het eerst gevuld en: Ja, @willem666 , de bak lijkt 60x50 of 60x40 te zijn als hij gevuld is. Ik probeer straks een foto te maken :)

9. Atlantis95

Atlantis95

Lid geworden:
    14 feb 2017
    Misschien een zijtakje in de discussie. Juwel wordt gezien als een goedkoop merk waar op alles is bezuinigd. Ik vind die bakken er prima uitzien, alleen de kap zou wat strakker mogen. Wat komt boven Juwel. Kan ik ergens een top zien van de merken? Ik ben me aan het orienteren en op dit moment neig ik nog naar een Juwel.

10. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Een top is erg persoonlijk uiteraard. Zelf vind ik de aquatlantis fusion serie heel mooi. Ciano emotions zijn ook hele mooie bakken. De Red Sea Reefer serie (ondanks de naam zijn ze prima voor zoetwater gebruiken) is toch mijn favoriet. Erg strakke bakken met extra helder glas. Wel heel erg duur.

11. Atlantis95

Atlantis95

Lid geworden:
    14 feb 2017
    Ik heb een Ciano gezien, alleen die kast eronder vind ik niet mooi. Anderzijds is die wel 65 cm hoog! De nieuwe lijn bij Juwel ziet er wel goed uit. Kijk ik verder naar de Aqualantis Fusion 100, dan zitten ik meteen een heel slag duurder. Is het mogelijk om een aquarium van Ciano te combineren met een kast van Juwel? En kan die kap van Ciano helemaal open?

12. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Als het dezelfde maat is, kan dat zeker.

13. Atlantis95

Atlantis95

Lid geworden:
    14 feb 2017
    Aquarium: Ciano Emotions Pro: 102X40X60cm (L x B x H)
    Meubel: Juwel Rio 80: 101 x 41 x 73 cm (L x B x H).

Ik weet niet wat die centimeter gaat uitmaken. Het lijkt me niet echt goed. Zijn er andere alternatieven? ik ben zoekende..

14. TS
    TS
    luc

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Welkom Atlantis95 :)

Beste is dat je in dit subforum een topic opent en je vraag daar dan stelt.
    Dit topic is niet de geschikte plaats:)
    https://www.aquaforum.nl/forums/aquaria-en-meubels.39/

15. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Laten we niet vergeten dat we hier praten binnen de groep aquariumliefhebbers die het houden van een aquarium serieus genoeg nemen om er de moeite voor te nemen een forum te lezen en schrijven.
    Dan hebben we het niet over de gemiddelde aquariumhouder.

Een heel groot deel van de aquaria is eigendom van iemand die zich geen vragen stelt over waterwaarden, biotoop-getrouwheid, oppervlakte-gaswisseling, lichtbereik en dergelijke. Van iemand die de aanschaf van een bioloog of een CO2-installatie niet eens overweegt, en waarschijnlijk van het bestaan daarvan niet op de hoogte is. Die niet stilstaat bij fysische, biochemische en ecologische processen in de bak. Sterker nog, ik denk dat heel vaak totaal niet gedacht wordt aan het welzijn van de vissen. Niet eens zozeer omdat dit ondergeschikt wordt geacht aan het eigen kijkplezier, maar omdat de gedachte simpelweg niet opkomt.

Ik schat dat in zeker 80% van de aquarium-aankopen het enige of in elk geval voornaamste doel is zich iets aan te schaffen voor in de woonkamer dat leuk is om naar te kijken.
    Vergelijk een flat-screen-tv: groter is mooier, en hoger betekent dan gewoon meer oppervlakte. Dieper zie je niet zo direct, zeker als je maar oppervlakkig kijkt.

Overigens zie ik hierboven iets tè vaak dat de hoogte eigenlijk onbelangrijk zou zijn.
    Ten eerste lees ik meerdere malen dat vissen 'horizontaal zwemmen'. Nou, de mijne niet hoor, die zwemmen ook regelmatig van boven naar beneden en terug. En de ruimte daarvoor wil ik ze ook geven.
    Bovendien zwemmen niet alle vissen op dezelfde hoogte/diepte. Bijlzalmen, maanvissen en vlagcichliden zwemmen graag vlak onder de oppervlakte, dwergcichliden en grondels blijven liefst zo dicht mogelijk bij de bodem en veel tetra's zwemmen graag daar tussenin. In een bak van 10 cm hoog is alles zowel boven als midden en onder, maar de verschillende soorten zitten elkaar dan wel behoorlijk in de weg; bij meer hoogte hebben ze geen last van elkaar.
    Daarnaast bereiken heel veel aquariumplanten een hoogte van 40 to 80 centimeter; in een minder hoge bak vallen die dus allemaal als optie af.

Tot slot: dieptewerking is in een hoge, ondiepe bak best te bereiken, maar dat vraagt dan wat creativiteit. Ik zie op de foto's op dit forum volop bewijzen daarvan.

16. Jasper_Hattink

Jasper_Hattink

Lid geworden:
    7 aug 2004
    Misschien flauw, maar zijn de standaard dieptes, 30,40,50 cm niet gewoon erg practisch? Ik kijk even de kamer rond: dressoir: 40 cm; boeken kast 30 cm, piano, een groot ding, 25 cm plus 25 cm voor het toetsenbord (ok, klavier) (mijn aquarium 50cm). dus ik denk dat iets van 60 of 70 cm wel erg breed wordt. Het aquarium blijft een enorm compromis. Vissen leven het best in een sloot, kanaal, meer, zee, en dan maakt die 10 cm meer of minder niet echt veel uit. gas wisseling, zoals al gezegd, zal het meest beinvloed worden door je filteruitstroom, beluchting, etc.

17. Rubz

Rubz

Lid geworden:
    23 jan 2016
    Voor een plantenbak heb ik liever lengte en diepte dan hoogte. Dit puur om de verlichting. Bodembedekker in een aquarium dieper dan 40cm lijkt me een hele toer. Ook geeft een dieper aquarium veel meer mogelijkheden qua perspectief.

Voor discussen en maanvissen kan ik me voorstellen dat je een wat hoger aquarium neemt gezien de grootte van de vis zelf.

Die kleine fashion cubes die je tegenwoordig ziet zijn naar mijn idee alleen geschikt voor een betta, enkele nanovisjes of garnalen. Of een mooie kleine aquascape.

Formaten van aquaria zijn gebonden aan wat je uiteindelijk wilt bereiken. Al komen mensen daar vaak pas achter na de aanschaf. Geen problemen mee en alleen maar te prijzen dat mensen om hulp vragen!

18. Atlantis95

Atlantis95

Lid geworden:
    14 feb 2017
    Dank je voor de inzichten.

19. Krekel

Krekel

Lid geworden:
    21 mrt 2017
    Ik denk niet dat het heel nodig is om de standaard maten aan te passen gezien de resultaten die er overduidelijk mee behaald kunnen worden. De praktijk wijst toch wel uit dat het prima kan functioneren. Dat je met dieper meer diepte effect kan bereiken. Tja dat is natuurlijk een beetje een inkoppertje. Voor de gemiddelde huis tuin en keukenbak zal het de meeste gebruikers min of meer worst zijn. Ik heb een 80 bakje welke maar 27,3 (binnenmaats) diep is dat ervaar ik zelf wel als ¨lastig¨ maar acceptabel.

Of er voldoende markt voor is om als fabrikant je maten om te gaan gooien weet ik zo net nog niet. Ga ja dan wel meer bakken verkopen onder de streep ? Of ga je vooral diversere bakken verkopen en zit je dan met meer productlijnen voor een in totaal niet significant grotere verkoop ?

Markt voor maatwerk zal er altijd wel blijven.

20. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    De gehanteerde "standaard maten" gaan volgens mij uit van de manier waarop de meeste aquaria worden ingericht.

De meest verkochte aquaria zijn tussen 40 en 60 centimeter hoog.
    De meest verkochte aquariumplanten worden tussen de 20 en 100 centimeter hoog.

Voor de hoger dan40 cm hoge aquaria zijn planten die een hoogte tot 50 centimeter bereiken dus toereikend

21. SpiderGoddess

SpiderGoddess

Lid geworden:
    31 mrt 2013
    Als ik heel eerlijk ben zie ik mezelf nou niet in een bak werken dat hoger is dan 70 cm. Ow, wacht dat heb ik jaren terug wel gedaan en ik kwam voor geen meter bij de bodem. Wat dus niet handig is als je en op een trapje (of in mijn geval) op een kast en dan tot je schouder in het water zitten en nog niks kunnen doen. Reden, ik ben maar 1.56 dus mijn armen zijn niet zo heel lang. Een bak van 60 cm hoog is voor mij dan ook echt wel hoog genoeg. Maar ik denk dat men juist de niet gangbare maten nemen voor een speciaal soort biotoop of voor zee aquaruim.

En niet iedereen heeft helaas de ruimte voor een 3 - 4 meter bak. Of voor een bak dat meer dan 70 cm hoog is. Al moet ik eerlijk bekennen dat dat soort aquarias vaker wel mooier en gaver zijn.

Groetjes, Spider

22. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Ik zie juist liever een bak die hoger dan diep is.
    Ik heb een Rio 400 (150 x 50 x 55), maar had die als ik het voor het zeggen had liever 20 centimeter hoger gezien .....

Veel aquariumplanten bereiken namelijk makkelijk een hoogte van 60 centimeter of meer. Om die planten mooi te laten uitgroeien zou het aquarium ongeveer die hoogte moeten hebben. Bovendien kun je dan meer hoogteverschillen tussen de planten laten ontstaan.
    Daarnaast spreken we vaak over de waterlaag waarin vissen graag zwemmen, maar bij een hoogte van 30 centimeter is de hele bak zowel oppervlakte als middenlaag als bodem.

Goed, als je uitgaat van bakken als die van Joost (die ik ooit heb kunnen bewonderen) met maten als 300 x 70 x 70, dan vervalt het voordeel van nóg meer hoogte misschien wel een beetje.
    Maar je kunt je ook afvragen of je met een diepte van méér dan 70 centimeter wel daadwerkelijk nòg meer dieptewerking kunt krijgen.

23. TS
    TS
    luc

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Oo ja hoor, je kan meer en meer dieptewerking krijgen en dit tot je de achterkant niet meer ziet, daarom dat er in sommige dierentuinen zo'n mooie bakken staan, in de huiskamer is dit niet te doen, maar een bakje met een diepte van 3 of 4 meter is nog mooier dan eentje van 1 meter.

Natuurlijk moet je dan ook iets kennen van dieptewerking. Want ik ben er zeker van, laat een onervaren aquariaan een bak inrichten van 3 m diepte en laat een ervaren rot eentje inrichten van +- 60 cm, dan zal deze laatste altijd winnen. :)