1. Een bezoek aan onderstaande sponsors houdt deze deze snelle server in stand. Dank voor uw support!

Stelling van 26-02/2017: Grootte van de commerciële aquaria, ouderwets?

Discussie in 'Stelling' gestart door luc, 26 feb 2017.

Aangepast zoeken
View Users: View Users
  1. luc

luc Beheerder Beheer Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Waarom een bioloog? een bak kan perfect op een potfilter leven ;)

2. Canon

Canon

Lid geworden:
    18 aug 2010
    Tja, stel dat je zelf geen externe filter kan schoonmaken? Beetje flauwe opmerking misschien. Maar je moet wel iets zelf kunnen als je een aquarium begint.
    Maar hoezo heb je het over dat een maatbak duurder is? Een maatbak staat niet per definitie voor een 500+ liter aquarium met bioloog etc..
    Zoals ik aangaf is een 100x60x50 ook al een maatbak. Omdat je er anders niet aan kan komen. Dat is toch te gek?

Van mij mocht het wel wat meer 33% hoger dan breed zijn. 33% even hoog en even breed zijn en 33%breder dan hoog. (of iets in die geest).

Nu is het denk ik 85% hoger dan breed. 13% even hoog als breed. en 2%breder dan hoog. (dit verzin ik, maar zal wel in de buurt zitten).

3. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Ik heb net mijn 60x60x40 bak voor het eerst gevuld en: Ja, @willem666 , de bak lijkt 60x50 of 60x40 te zijn als hij gevuld is. Ik probeer straks een foto te maken :)

4. Atlantis95

Atlantis95

Lid geworden:
    14 feb 2017
    Misschien een zijtakje in de discussie. Juwel wordt gezien als een goedkoop merk waar op alles is bezuinigd. Ik vind die bakken er prima uitzien, alleen de kap zou wat strakker mogen. Wat komt boven Juwel. Kan ik ergens een top zien van de merken? Ik ben me aan het orienteren en op dit moment neig ik nog naar een Juwel.

5. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Een top is erg persoonlijk uiteraard. Zelf vind ik de aquatlantis fusion serie heel mooi. Ciano emotions zijn ook hele mooie bakken. De Red Sea Reefer serie (ondanks de naam zijn ze prima voor zoetwater gebruiken) is toch mijn favoriet. Erg strakke bakken met extra helder glas. Wel heel erg duur.

6. Atlantis95

Atlantis95

Lid geworden:
    14 feb 2017
    Ik heb een Ciano gezien, alleen die kast eronder vind ik niet mooi. Anderzijds is die wel 65 cm hoog! De nieuwe lijn bij Juwel ziet er wel goed uit. Kijk ik verder naar de Aqualantis Fusion 100, dan zitten ik meteen een heel slag duurder. Is het mogelijk om een aquarium van Ciano te combineren met een kast van Juwel? En kan die kap van Ciano helemaal open?

7. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Als het dezelfde maat is, kan dat zeker.

8. Atlantis95

Atlantis95

Lid geworden:
    14 feb 2017
    Aquarium: Ciano Emotions Pro: 102X40X60cm (L x B x H)
    Meubel: Juwel Rio 80: 101 x 41 x 73 cm (L x B x H).

Ik weet niet wat die centimeter gaat uitmaken. Het lijkt me niet echt goed. Zijn er andere alternatieven? ik ben zoekende..

9. luc

luc Beheerder Beheer Erelid

Lid geworden:
    20 jan 2006
    Welkom Atlantis95 :)

Beste is dat je in dit subforum een topic opent en je vraag daar dan stelt.
    Dit topic is niet de geschikte plaats:)
    https://www.aquaforum.nl/forums/aquaria-en-meubels.39/

10. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Laten we niet vergeten dat we hier praten binnen de groep aquariumliefhebbers die het houden van een aquarium serieus genoeg nemen om er de moeite voor te nemen een forum te lezen en schrijven.
    Dan hebben we het niet over de gemiddelde aquariumhouder.

Een heel groot deel van de aquaria is eigendom van iemand die zich geen vragen stelt over waterwaarden, biotoop-getrouwheid, oppervlakte-gaswisseling, lichtbereik en dergelijke. Van iemand die de aanschaf van een bioloog of een CO2-installatie niet eens overweegt, en waarschijnlijk van het bestaan daarvan niet op de hoogte is. Die niet stilstaat bij fysische, biochemische en ecologische processen in de bak. Sterker nog, ik denk dat heel vaak totaal niet gedacht wordt aan het welzijn van de vissen. Niet eens zozeer omdat dit ondergeschikt wordt geacht aan het eigen kijkplezier, maar omdat de gedachte simpelweg niet opkomt.

Ik schat dat in zeker 80% van de aquarium-aankopen het enige of in elk geval voornaamste doel is zich iets aan te schaffen voor in de woonkamer dat leuk is om naar te kijken.
    Vergelijk een flat-screen-tv: groter is mooier, en hoger betekent dan gewoon meer oppervlakte. Dieper zie je niet zo direct, zeker als je maar oppervlakkig kijkt.

Overigens zie ik hierboven iets tè vaak dat de hoogte eigenlijk onbelangrijk zou zijn.
    Ten eerste lees ik meerdere malen dat vissen 'horizontaal zwemmen'. Nou, de mijne niet hoor, die zwemmen ook regelmatig van boven naar beneden en terug. En de ruimte daarvoor wil ik ze ook geven.
    Bovendien zwemmen niet alle vissen op dezelfde hoogte/diepte. Bijlzalmen, maanvissen en vlagcichliden zwemmen graag vlak onder de oppervlakte, dwergcichliden en grondels blijven liefst zo dicht mogelijk bij de bodem en veel tetra's zwemmen graag daar tussenin. In een bak van 10 cm hoog is alles zowel boven als midden en onder, maar de verschillende soorten zitten elkaar dan wel behoorlijk in de weg; bij meer hoogte hebben ze geen last van elkaar.
    Daarnaast bereiken heel veel aquariumplanten een hoogte van 40 to 80 centimeter; in een minder hoge bak vallen die dus allemaal als optie af.

Tot slot: dieptewerking is in een hoge, ondiepe bak best te bereiken, maar dat vraagt dan wat creativiteit. Ik zie op de foto's op dit forum volop bewijzen daarvan.

11. Jasper_Hattink

Jasper_Hattink

Lid geworden:
    7 aug 2004
    Misschien flauw, maar zijn de standaard dieptes, 30,40,50 cm niet gewoon erg practisch? Ik kijk even de kamer rond: dressoir: 40 cm; boeken kast 30 cm, piano, een groot ding, 25 cm plus 25 cm voor het toetsenbord (ok, klavier) (mijn aquarium 50cm). dus ik denk dat iets van 60 of 70 cm wel erg breed wordt. Het aquarium blijft een enorm compromis. Vissen leven het best in een sloot, kanaal, meer, zee, en dan maakt die 10 cm meer of minder niet echt veel uit. gas wisseling, zoals al gezegd, zal het meest beinvloed worden door je filteruitstroom, beluchting, etc.

12. Rubz

Rubz

Lid geworden:
    23 jan 2016
    Voor een plantenbak heb ik liever lengte en diepte dan hoogte. Dit puur om de verlichting. Bodembedekker in een aquarium dieper dan 40cm lijkt me een hele toer. Ook geeft een dieper aquarium veel meer mogelijkheden qua perspectief.

Voor discussen en maanvissen kan ik me voorstellen dat je een wat hoger aquarium neemt gezien de grootte van de vis zelf.

Die kleine fashion cubes die je tegenwoordig ziet zijn naar mijn idee alleen geschikt voor een betta, enkele nanovisjes of garnalen. Of een mooie kleine aquascape.

Formaten van aquaria zijn gebonden aan wat je uiteindelijk wilt bereiken. Al komen mensen daar vaak pas achter na de aanschaf. Geen problemen mee en alleen maar te prijzen dat mensen om hulp vragen!

13. Atlantis95

Atlantis95

Lid geworden:
    14 feb 2017
    Dank je voor de inzichten.

14. Krekel

Krekel

Lid geworden:
    dinsdag
    Ik denk niet dat het heel nodig is om de standaard maten aan te passen gezien de resultaten die er overduidelijk mee behaald kunnen worden. De praktijk wijst toch wel uit dat het prima kan functioneren. Dat je met dieper meer diepte effect kan bereiken. Tja dat is natuurlijk een beetje een inkoppertje. Voor de gemiddelde huis tuin en keukenbak zal het de meeste gebruikers min of meer worst zijn. Ik heb een 80 bakje welke maar 27,3 (binnenmaats) diep is dat ervaar ik zelf wel als ¨lastig¨ maar acceptabel.

Of er voldoende markt voor is om als fabrikant je maten om te gaan gooien weet ik zo net nog niet. Ga ja dan wel meer bakken verkopen onder de streep ? Of ga je vooral diversere bakken verkopen en zit je dan met meer productlijnen voor een in totaal niet significant grotere verkoop ?

Markt voor maatwerk zal er altijd wel blijven.

Aangepast zoeken