Stelling van 28 december: Wat is nu dé methode van filteren? (1 Viewer)

Catweazle

Well-known member
Erelid
Lid geworden
24 mrt 2004
Website
www.rgkoelman.nl
Bigsmoke wilde ook weer eens een technische stelling. Alhoewel technisch? Volgens mij zullen er 'gelovigen' en 'ongelovigen' zijn. Want iedereen die een voorstander is van de �ne soort zal de andere nooit gebruiken of toch?

Wat is dan de stelling? Het is meer een vraag, die de leden tot stelling zullen maken!

Filteren is belangrijk en kan op vele manieren. Denk aan binnenfilters, buitenfilters, potjes tot en met computergestuurde emmers, wervelbedfilters, externe en interne biologen. Wat is nu d� methode?

Veel argumentatieplezier!

A

Anonymous

Guest
Voor mij, een combinatie van gemak en kostprijs.
Ik gebruik sponsfilters voor de super kleine bakjes, binnenfilters voor de iets grotere bakken, en voor de 500 literbak een potfilter.
In alle bakken staan de nodige planten, die "filteren" mee.
Ik vervang zeer zelden filtermateriaal(1 x per jaar), alleen de watten natuurlijk vaker. De filtermaterialen spoel ik uit in een emmertje met aquawater, meer niet.

A

Anonymous

Guest
ik ga helemaal met wijsneus mee
ik heb dezelfde combinatie alleen staat bij mijn
500l bak naast een potfilter ook een bioloog

Tchoutang

Well-known member
Lid geworden
5 apr 2005
Wat mij het beste lijkt is de bioloog! Naast dat er veel filtervolume is en lage doorstroming cre�r je ook nog extra buffer water. Hoe meer water hoe meer stabiliteit in je waterwaarden.
Daarbij is het naast uiteraard de watten laag in onderhoud.

Vind een bioloog ook voor de kleinere bakken een goede filtertechniek maar dan vooral voor de broodnodige liters.

Wervelbed filters vind ik net te ver gaan. Hebben daarbij ongeveer hetzelfde zuiveringsrendement als een bioloog met lage doorstroming. Misschien wat efficienter qua ruimte.

A

Anonymous

Guest
Een bioloog is in mijn ogen de filter manier, daarna de potfilters en dan de binnenfilters.

Met een bioloog heb het grootste filteroppervlak en ik heb zeer vaak voorbeelden gezien waarop kleine bakjes met een minimale bezetting maanden konden lopen met een minimum van onderhoud. Ook grote bakken lopen ideaal. Wel zie ik graag toch potfilters bij de bioloog voor het geval er een ziekte in de bak komt en de bak geheel behandeld moet worden. De bioloog word dan afgesloten en loopt op zichzelf, terwijl de bak op de ptfiltes loopt tot de behandeling af is gelopen.

Ook het co2 verlies is er bijna tot geen meer. Er is een vereniging in nederland die hier een ideaal systeem voor heeft wat ik steeds vaker en vaker zie, ook voortgebracht op andere manieren.

De potfilter vind ik daarna weer de manier om te filteren. Op het moment ben ik op deze manier aan het filteren wat me ook zeer goed bevalt.

Van binnenfilters vind ik vaak de capacitiet tegenvallen en met het schoonmaken wil er toch weer vuil in de bak komen.
Maar ik kan ook mensen die zweren bij binnenfilters.

nverhoork_dup1

Well-known member
Lid geworden
28 jan 2005
Oorspronkelijk geplaatst door Vital:
Een bioloog is in mijn ogen de filter manier, daarna de potfilters en dan de binnenfilters.

Met een bioloog heb het grootste filteroppervlak en ik heb zeer vaak voorbeelden gezien waarop kleine bakjes met een minimale bezetting maanden konden lopen met een minimum van onderhoud. Ook grote bakken lopen ideaal. Wel zie ik graag toch potfilters bij de bioloog voor het geval er een ziekte in de bak komt en de bak geheel behandeld moet worden. De bioloog word dan afgesloten en loopt op zichzelf, terwijl de bak op de ptfiltes loopt tot de behandeling af is gelopen.

Ook het co2 verlies is er bijna tot geen meer. Er is een vereniging in nederland die hier een ideaal systeem voor heeft wat ik steeds vaker en vaker zie, ook voortgebracht op andere manieren.

De potfilter vind ik daarna weer de manier om te filteren. Op het moment ben ik op deze manier aan het filteren wat me ook zeer goed bevalt.

Van binnenfilters vind ik vaak de capacitiet tegenvallen en met het schoonmaken wil er toch weer vuil in de bak komen.
Maar ik kan ook mensen die zweren bij binnenfilters.
Heb je een link van het terug brengen van co2 verlies met een bioloog.

En verder sluit ik me hierbij aan!

A

Anonymous

Guest
Pff FF zoeken NVerhoork, het is van een av in Nederland De bakken zijn t herkennen aan een breed stuk langs de bak. Ik zal eens even zoeken.

A

Anonymous

Guest
Ja gevonden, het is de natuurvriend in zwolle
Je kunt hun een aquarium laten bouwen, maar je kunt ookeen boekwerkje bestellen waar alles in uit gelegd word. Deze vereniging heeft een speciale technische comissie voor dit soor zaken die ook uitzoeken waar glas enz het goedkoopste is.

Hier de link van de AV
http://www.natuurvrienden-zwolle.nl/

Bij de navibar bij technishe comissie staat het beschreven. Ik raad aan om de site eens goed door te kijken er staan echt hele interesante dingen in. :)

Prachtige av jammer dat ze niet hier in de buurt zitten.

A

Anonymous

Guest
een goed beplante gezelschapsbak is zijn ijgen bioloog.
zet je bij een gezelschapsbak een bioloog dan krijg je heel gauw CO2 verlies
een bioloog is echt iets voor een bak met weinig planten(malawi tanganjika amazone)

TS
C

Catweazle

Well-known member
Erelid
Lid geworden
24 mrt 2004
Website
www.rgkoelman.nl
Oftewel,

Een bioloog kan als nadeel hebben dat bij medicijngebruik het moeilijk wordt. Potfilters zijn dan makkelijker.

Vaak wordt geroepen dat een wervelbed achter een potfilter een bioloog benaderd en tegelijk de voordelen van de pot heeft. Wie heeft daar een idee over?

Tchoutang

Well-known member
Lid geworden
5 apr 2005
Citaat: http://members.home.nl/g.knoop/Techniek.htm

"In normale bewoording betekent dit dat door het wervelen van fijne zandkorrels met aangehechte bacteri�n in een opwaartse waterstroom een intensief contact tussen beide ontstaat. Daardoor wordt het gehele oppervlak van de zandkorrel door bacteri�n benut voor de filterwerking. Een wervelbedfilter is ten opzichte van een nat - droogfilter van dezelfde grootte meer dan 20 keer zo effici�nt. Hierdoor kan dit soort filter compact gehouden worden."

"Door het wervelen is het volledige oppervlak beschikbaar voor de bacteriekolonie en heeft dus zo een veel groter rendement voor het verwijderen van ammoniak en nitriet. Deze filters zijn ook vrij van ana�robe bacteri�n omdat het substraat altijd de volle 100% in aanraking is met het water. Wat resulteert in een effici�nt filterbed dat niet langer statisch op elkaar ligt, maar steeds dynamisch in beweging is. De combinatie van de beweging en het substraat op zichzelf is de sleutel van het wervelbedfilter zijn succes."
=================================================

WErvelbed is qua voetafdruk veel efficienter dan een bioloog. Zelfde rendement minder liters. Echter vind ik het voordeel van een bioloog mede de bufferruimte in water.

A

Anonymous

Guest
@ Scalare, kijk e link maar eens door die ik gegeven heb, met dat systeem heb je gen verlies van co2 is mij verteld. Er moeten al diverse bakken plantenbakken meedoen met dit systeem :)

A

Anonymous

Guest
Potfilter.
Prima filtering (mits voldoende capaciteit (capaciteit minimaal 3x het volume van de bak, en liefst nog meer)) en makkelijker als een bioloog bij medicatie...

A

Anonymous

Guest
Oorspronkelijk geplaatst door Catweazle:
Filteren is belangrijk en kan op vele manieren. Denk aan binnenfilters, buitenfilters, potjes tot en met computergestuurde emmers, wervelbedfilters, externe en interne biologen. Wat is nu d� methode?
D� methode is in het algemeen niet te geven.
Het is veel te afhankelijk van het type bak waarmee je te maken hebt.
Kweekbakken, cichlidebakken, plantenbakken, gezelschapsbakken vragen allemaal een andere filtermethode. Waar een bioloog uitstekend werkt op een discusbak is het voor een goed opgezette plantenbak niet eens noodzakelijk om te filteren.
Bedenk eens een potfilter in een kweekbak? Voor je er erg in hebt zit het jongbroed in het filter.

De stelling is dus te algemeen om behoorlijk beantwoord te kunnen worden.

TS
C

Catweazle

Well-known member
Erelid
Lid geworden
24 mrt 2004
Website
www.rgkoelman.nl
Zijn er dan echt geen aanhangers meer van slechts ��n soort? En BIGSMOKE hoe denk jij er zelf over?

@Fons,
Jij als discussenliefhebber, wat is in jouw ogen voor de discusbak de soort filter?

BigSmoke

Well-known member
AquaForum Donateur
Erelid
Lid geworden
4 nov 2003
Mijn idee van filtering komt voort uit de (nu verouderde ? ) stelling dat je een GROTE pot met een hoge capaciteit pomp nodig had.

Vandaar ontwikkelde zich gaandeweg het idee dat je igg 2 pompen nodig hebt, een wat kleinere waarmee je waterwaardes kan "sturen" dmv bv kool of turf of purigen of zeoliet.

En daarnaast bleek dat een nat-droog druppel (bioloog) filter een hele nieuwe generatie en soorten bacterien aan het werk zette, wat voor heen niet kon. Deze eerste natdroog filters waren realtief grote (on) dingen en hoewel goed werkend moeilijk schoon te houden en ook verder handling was moeilijk door het formaat. deze filters waren ook echte co2 vallen!

Eheim is jaren terug met de intervalfilter gekomen die in een zeer handzaam formaat en met de Eheim vertrouwde techniek hetzelfde effect heeft. Alleen heeft deze filter wat "eigenaardigheden" die mits herkend en daarnaar handelend geen enkel probleem voor zeer langjarige betrouwbaarheid zijn.
Deze filters in handen van leken zijn echter de reden geweest dat Eheim deze filters niet meer verder ontwikklelt,hetgeen ik zeer betreur.

Ik heb geen ervaring met wervelbed, maar gezien de bewschrijving en werking lijkt mij dit een uitsluitend "nat" filter, waardoor de zeer goede werking van de "droog" bacterien in deze filters dus niet voorkomt.

Ik ben zelf door de ervaringen van de afgelopen tig jaren, dus uitgekomen op een makkelijk te handhaven 2 filtersysteem, welk voor mijn doelstelling: zonder al te veel moeite een goede filterwerking zowel mechanisch alsook chemisch als biologisch, werkelijk uitstekend voldoet!

A

Anonymous

Guest
Heb zelf goede ervaringen met binnenfilters,het enige nadeel is dat bij schoonmaken er wat vuil de bak in komt.
Daarom verschoon ik eens in de 4 maanden.

Marlene

Well-known member
Lid geworden
10 sep 2006
Oorspronkelijk geplaatst door Catweazle:
Zijn er dan echt geen aanhangers meer van slechts ��n soort? En BIGSMOKE hoe denk jij er zelf over?

@Fons,
Jij als discussenliefhebber, wat is in jouw ogen voor de discusbak de soort filter?
Een goed evenwicht in je aquarium is van zoveel meer afhankelijk dan alleen van een keuze voor een bepaalde filter. Daarom is het niet voor de hand liggend om ��n soort als d� methode aan te wijzen.
Alle soorten hebben hun voor en nadelen. De een heeft meer filtercapaciteit, stroomt harder, zachter, neemt meer ruimte in, de ander is makkelijker schoon te maken of is risicovoller bij lekkage enz. enz.

A

Anonymous

Guest
Ik heb alleen maar ervaringen met de potfilters en de interne filters. Van deze vind ik de potfilters het beste, ik heb er bijna geen problemen mee.

Een nieuw systeem ga ik proberen in de toekomst toe te passen en dat is een grote vijverfilter compleet met japanse matten lavasteen en wervel op een aquarium aan te sluiten.

Jammer genoeg ben ik nu afhankelijk van andere menen anders had ik het al lang toegepast op mijn clownbak.

Het filter kom langs het aquarium te staan wel hoger als het aquarium natuurlijk.
Ik ben heel beneiuwd naar deze werking.
De uv lamp word er wel uit gelaten natuurlijk.

BigSmoke

Well-known member
AquaForum Donateur
Erelid
Lid geworden
4 nov 2003
Inmiddels zijn we zo.n 13 jaar verder en in het kader van voortschrijdend inzicht, wil ik deze stelling / discussie graag nieuw leven inblazen. Hoe is het nu gesteld met de huidge generatie aqualiefhebbers, wat is er in al die jaren aan innovatie gekomen op filtergebied , wat is ingehaald door de tijd of de wetenschap? Hoe ziet er dat qua prijsstelling en duurzaamheid uit?
Kortom, hoe ziet , in het algemeen gezien, de ideale filter of filtermethode er uit, heden ten dage?
Ben zeer benieuwd naar jullie reactie's!!

Ice78

Well-known member
Lid geworden
6 jan 2013
Het ligt ook vaak aan het aquarium wat je koopt. De meeste worden niet geleverd met een bioloog. De meeste die een bak op maat laten bouwen nemen wel een bioloog.
Zelf ben ik ook voorstander van een bioloog omdat het makkelijk is in onderhoud en makkelijk voor de rest van de apparatuur.

Rebtor

Active member
Lid geworden
3 feb 2020
Leeftijd
33
Bioloog maar een chinees filterhuis filter is ook wel leuk om te maken

Users Who Are Viewing This Onderwerp (Users: 0, Guests: 1)

Bovenaan