Stellingkast planken vervangen.


J

Jeem

Guest
Hallo,

Ik hoop dat ik dit topic hier juist plaats, ik deze stellingkast https://m.formido.nl/sem-zwaar-metalen-opbergrek-compact-formaat-00412449.html en wil daar mijn aquarium (en straks ook een tweede) op zetten. Per “plank” zou de kast 175kg moeten houden.
Maar de planken bij zon kast zijn natuurlijk van spaanplaat en dat is met het water knoeien niet zo handig gezien al het water erin zuigt en het dan door gaat buigen.

Enige tips waarmee ik de planken zou kunnen vervangen?
 
Naar de prijs kijken, he. Hoeveel verschil.
 
Watervast verlijmd multiplex kan ook
Gedeeltelijk mee eens maar moet wel geverfd worden
Dacht ga nu een voor de makkelijke variant laten zagen monteren klaar :D:D
 
Bedankt voor jullie reacties
Ik heb hier geen verstand van ik ben niet zo handig.

Op de site van de gamma stond dat de zijkanten dan nog wel behandeld moeten worden. Weet u dan misschien waarmee?

Watervast verlijmd multiplex kan ook
Heeft u hier misschien een link van? Misschien een beetje dom maar ik weet namelijk niet wat dit is.

Gedeeltelijk mee eens maar moet wel geverfd worden
Dacht ga nu een voor de makkelijke variant laten zagen monteren klaar :D:D
Zou u mij kunnen vertellen waarmee het dan geverft moet worden? Wederom misschien een domme vraag

Naar de prijs kijken, he. Hoeveel verschil.
Ja ik zag veel verschillende prijzen voorbij komen online dus weet nu even niet zo goed wat goed is haha
 
Zou u mij kunnen vertellen waarmee het dan geverft moet worden? Wederom misschien een domme vraag
Randen betonplex met een goede grondverf en aflak of insmeren met botenlak behandelen als je verwacht veel te gaan morsen :sorry::D
Voor de ander plaat geld het zelfde alleen dan voor de gehele plaat
prijsverschil wat betreft de betonplex komt omdat er verschillende soort zijn de hardhout en berkenmix zijn de duurste linkje https://www.opmaatzagen.nl/plaatmat...LlBehQ2Ebh3CeUaedwMdoHl79sL4p6txoCBWIQAvD_BwE
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeem
Naja is gewoon normaal multiplex maar dan watervast verlijmd.

Maar hoe je het ook af wilt werken, ik zou kiezen voor een knap verfje dat tegen een stootje kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeem
Randen betonplex met een goede grondverf en aflak of insmeren met botenlak behandelen als je verwacht veel te gaan morsen :sorry::D
Voor de ander plaat geld het zelfde alleen dan voor de gehele plaat
prijsverschil wat betreft de betonplex komt omdat er verschillende soort zijn de hardhout en berkenmix zijn de duurste linkje https://www.opmaatzagen.nl/plaatmat...LlBehQ2Ebh3CeUaedwMdoHl79sL4p6txoCBWIQAvD_BwE

Haha :D mijn vriend is schilder dus als ik dit aan hem zeg zal hij vast wel weten wat er moet gebeuren.
Heel erg bedankt! Aan die link heb ik een hoop en het valt ook reuze mee qua prijs gezien ik maar een paar plankjes nodig heb. En hartstikke fijn natuurlijk dat ze dan al op maat thuis bezorgt worden, lekker makkelijk.
Alleen nog 1 laatste vraag, is 9mm wel gewoon sterk genoeg? De spaanplaten die er oorspronkelijk in zitten zijn 1 cm dik dus dan wou ik 9mm dikte kiezen zodat hij mooi in de stelling valt.
 
Nee, dikker. 18 mm
.
Je moet lange duur rekenen. dan kan het inzakken.
Leg ze over dat dunne plaatje.
 
Nee, dikker. 18 mm
.
Je moet lange duur rekenen. dan kan het inzakken.
Leg ze over dat dunne plaatje.

Dat zal er erg raar en lelijk uitzien. De plank valt op een klein richeltje en als ik breder neem steken de planken ook een stuk boven de stelling uit. Ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen maar ik denk dat iedere standaard stellingkast wel hetzelfde eruit zal zien.

Maar wat bedoeld u met inzakken? Sorry nogmaals ik heb weinig verstand van deze dingen
 
Inzakken --> door het gewicht wordt de plaat krom/zakt naar beneden. Zou minimaal 15mm, maar liever 18mm nemen. Randen van Betonplex kun je ook met watervaste houtlijm insmeren om deze waterdicht te krijgen, indien je niet wil verven. Je kan het eventueel ook nog met een hoekprofiel afwerken, om wat er bovenuit steekt netjes te maken.
 
Als de wanden van de bak tot het einde van de plaat komen hoeft het niet zo dik, want dan steunt de bak op de liggers van de stelling.

Is de bak aanzienlijk kleiner is dan de plaat dan moet je wel een dikkere nemen.
 
Ik ken die stellingen wel en ik zou ze nog niet in de schuur willen hebben om mijn gereedschap in te leggen, laat staan een aquarium op te zetten. Geloof me, ze zijn zo instabiel als maar kan, als je daar je aquarium in gaat zetten, krijg je er spijt van! Beter investeren in een goede en degelijke stelling!
 
Valt wel mee hoor, op mijn werk staan deze stellingen ook, als je ze met de bovenste hoeken aan de muur bevestigt staan ze stevig.
 
Ik ken die stellingen wel en ik zou ze nog niet in de schuur willen hebben om mijn gereedschap in te leggen, laat staan een aquarium op te zetten. Geloof me, ze zijn zo instabiel als maar kan, als je daar je aquarium in gaat zetten, krijg je er spijt van! Beter investeren in een goede en degelijke stelling!




Jij praat ook maar een eind weg, he.

Met 1 laag staan die perfect. staan al jaren zo, met 1 meter bakken er op.
De liggers moet je met een kunststof hamer in en uit elkaar tikken.
Dan zeg jij instabiel????
Die kosten 23 euro. zijner perfect voor. en staan gewoon los.

met 2 staanders, dan wel boven vastzetten.



ER zijn ook lichtere met ander profielen.

DSC02586-2.jpg~c100.jpg
 

Terug
Bovenaan