Stenen gezocht


S

Spartabart

Guest
Hoihoi,

Weet iemand wat voor soort stenen dit zijn en waar ze zijn te krijgen?
 

Bijlagen

  • 3AFF9098-3D7B-4B74-BDB4-C44965BF9E01.jpeg
    3AFF9098-3D7B-4B74-BDB4-C44965BF9E01.jpeg
    76.7 KB · Weergaven: 110
  • 8B3584D2-F740-4ED5-A150-5AF2BAD1805A.jpeg
    8B3584D2-F740-4ED5-A150-5AF2BAD1805A.jpeg
    92 KB · Weergaven: 105
Tip,
Ik was een tijdje geleden bij Intratuin. Kom ik eerst langs de grote tuinspullen, staan daar wel 10 enorme bakken met steensoorten, die gaan per kilo voor een paar euro. Even later loop ik langs de aquariumbenodigdheden. Echt precies dezelfde steen als die ik eerder in één van de bakken bij de tuinspullen had gezien. Alleen deze keer 3 X de prijs en niet per kilo maar per stuk.
Misschien moet je de goedkopere eerst nog ff uitkoken oid, maar ik zou zeker opletten of je hier op kan besparen.

fijne dag

Mark
 
Stenen koken heeft weinig nut en sommige stenen zoals lavasteen kan lucht bevatten en dan moet je die niet uitkoken. Even overgieten met heet water is in de regel voldoende. Dat geldt ook voor hout overigens.
 
Maar ik ben nog steeds benieuwd wat er mee beoogd wordt.

Mijn mening is dat het totaal geen doel dient. Stenen afwassen (zonder zeepsop natuurlijk ;) ) onder de kraan, bij ruwe stenen evt met een tandenborstel, moet volstaan.
 
Ach dat heeft waarschijnlijk ooit iemand geroepen en nu is dat zo'n broodje aapverhaal. Iedereen blijft dat roepen. Zal te maken hebben met ontsmetten maar het zand doe je toch ook niet uitkoken? :D
 
Wat is het doel hiervan?
Ik denk dat meksjoef hierboven wel een punt heeft, ik praat ook maar na wat ik van anderen heb gehoord.

Maar ik kan me de logica wel voorstellen. Is een steen zo uit de natuur ook niet een beetje "levend" ? Net als onderwater in zee. Er kunnen mossen in groeien als de steen porues is, er kunnen bacterieën in huizen. Allemaal leven dat op het land hoort, niet in een aquarium. Ik herinner mij allerlei tegenwerpingen, nog niet zo lang geleden, toen ik voorstelde om gewoon planten voor op het droge in de bak te zetten, nou, dat vond iedereen een slecht idee, voor een deel ook om waterwaarden die beinvloed kunnnen worden.

Joh, uitkoken en lekker in de zon laten drogen, als het inderdaad een onzinverhaal is, nou, ze worden in ieder geval lekker schoon.

gr
Mark
 
Allemaal leven dat op het land hoort, niet in een aquarium
Ik neem aan dat dit dan ook niet in onze bakken zal overleven en geen problemen zal veroorzaken. Neemt niet weg dat ik nieuwe inrichting wel met heet water even afspoel en afborstel.
 
Als de stenen "vies" zijn (mos bijvoorbeeld), knal ik de hogedruk er ff over.
Maar als een steen verder schoon is, gooi ik ze alleen even in een emmer water op en neer om het stof/zand eraf te halen
 
Joh, uitkoken en lekker in de zon laten drogen, als het inderdaad een onzinverhaal is, nou, ze worden in ieder geval lekker schoon.
Joh, lekker niet uitkoken - lijkt me een beter idee. Als je steen boem zegt ie 't dag keuken en met pech dag gezicht.
 
Wanneer ik ze uit de rivier ga halen is het altijd:
- zandstralen
-nachtje chloorbad
-14 dagen buiten laten
 
oen ik voorstelde om gewoon planten voor op het droge in de bak te zetten, nou, dat vond iedereen een slecht idee, voor een deel ook om waterwaarden die beinvloed kunnnen worden.
Ik kan me dat topic nog herinneren.
Het is vrij logisch dat het je waterwaarden beïnvloedt en niet op een goede manier.
Planten voor op het droge gaan hartstikke dood onder water, de een sneller dan de ander en dat is een belasting voor je water/filter Met moerasplanten is dat een ander verhaal maar daar verwees je dacht ik dat topic niet naar.

Volgens jouw redenatie zouden we dus ook geen hout in de bakken moeten plaatsen zonder te koken. Mensen plaatsen al (tientallen?) jaren hout in de bakken met en zonder te koken, een ecosysteem wat onze bak feitelijk wordt, rekent met gespuis netjes af. Neem bv de witte waas die we vaak rond oa spiderwood zien.

Maar goed, dit is mijn gedachtegang, ik kan er uiteraard naast zitten. Ik schrijf dit hierboven niet op basis van wetenschappelijk onderzoek maar op basis van wat ik meen gezien te hebben. Als is het maar dat we substraat ook niet eerst koken zonder dat dit ogenschijnlijk schadelijke gevolgen heeft.

Maar wat @LalaLaraSophie aangeeft, zo'n steen kan uit elkaar klappen, het zal jou maar treffen.
 
ik kook mijn stenen om er zeker van te zijn dat er geen planaria mee komt da kan overaal zitten gekken wormen
 
Ik heb er geen kennis van waar planaria leven en in hoeverre ze in staat zijn te overleven op het droge dus ik ga niet zeggen dat het zin of onzin is wat je doet.

Ik heb wel, voor de meeste bakken, mijn bedenkingen hierbij. De kans dat planaria naar binnen gesleept worden door plantjes (niet invitro) lijkt me vele malen groter.
Dus wat ik wil zeggen is dat voor de gemiddelde bak, het koken van stenen om planaria te elimineren, waarschijnlijk niet zo zinvol is.
 

Terug
Bovenaan