Stenen in aquarium


Crash Cowboy

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2014
Berichten
2,191
Locatie
Nijmegen
Heeft iemand van jullie ervaring met het kopen van natuurstenen voor in het aquarium ? Je kunt in Nederland van die echte Amano stenen bestellen, maar als je de prijzen ziet schrik je ! Kijk hier maar eens.

Er zijn in Nederland bedrijven die (ook aan particulieren) stenen verkopen, vooral voor in de tuin. Navraag leerde dat ze niet zo veel kunnen vertellen over het kalkgehalte van de verschillende steensoorten. Hier een voorbeeld van zo'n bedrijf.

Wat ik wil weten is: wat zijn jullie ervaringen met stenen ? En waar halen jullie ze vandaan ?
 
Ik haal m'n stenen gewoon bij de lokale tuincentra.

Ardennerbreuksteen wordt veel gebruikt, maar kan in meer of mindere mate kalk bevatten.

Geheel kalkloos (naar mijn weten) zijn de gewone maaskeien. Die kan je in diverse maten en vormen krijgen (meestal rond/ovaal).

Lavasteen kan ook, deze zijn ook kalkloos, maar hebben wat scherpere randjes waardoor ze voor beschadigingen kunnen zorgen bij vissen. Wel een qua gewicht, lichtere steen en eventueel te shapen door ze af te vlakken of door te zagen.

Alle bovengenoemde stenen worden bij bijna alle tuincentra verkocht voor tussen de 35 - 80 eurocent de kilo. Dus zeker de moeite waard ;)
 
Ik koop altijd dragonstone bij de LFS , voor een tientje had ik 4 stenen waarvan ik een leukegrot heb gebouwd
 
Bij de tuincentra hebben ze inderdaad ook een hoop uitzoek.
Ik nam altijd een fles Azijn mee om ze voor de zekerheid te testen.
 
Kijk, daar kan ik wat mee ! Bedankt voor jullie reacties. En op naar het tuincentrum !

Ik heb een 160 x 60 x 50 gekocht die ik binnenkort ga inrichten. Mijn plan is om veel takken en stenen te gebruiken; met die stenen wil ik een soort terrassen of 'eilanden' aanleggen. Beetje Amano, beetje Uwagumi, beetje junglebak. Ik hou jullie op de hoogte !
 
Bij de intratuin, lavastenen of maaskeien. Wordt daar per kilo verkocht voor 40cent ofzo.. heb je voor een paar euro je hele bak vol ;)
 
Stenen testen op kalk - filmpje

Deze stenen haalde ik vandaag bij Intratuin. Drie van de vijf hebben kalk ... Jammer ! De geaderde steen vind ik het mooist !
stenen_zps6654187a.jpg
 
Heb je ook de pebble stones en maaskeien gezien of vindt je dat niks?
 
Dat zijn ronde keien; ik wil liever wat grilligere.
 
Mits je geen vissen hebt die echt tussen de stenen gaan zitten (bv veel cichliden doen dit) dan kunnen lavastenen. Verder kan bv ardenner breuksteen.
 
Black_mollie zei:
Bij de intratuin, lavastenen of maaskeien. Wordt daar per kilo verkocht voor 40cent ofzo.. heb je voor een paar euro je hele bak vol ;)

Enig idee wat die stenen wegen ??? Voor een paar euro heb je dan echt niet veel :juggle: Of je bak is natuurlijk niet groot, dat kan ook
 
Die zullen wel wat wegen ja ... Hoewel lavasteen wel meevalt. Maar voor dertig of veertig euro heb je honderd kilo. Voor dat geld koop je ��n ADA stone haha ! En mijn bak is 160B x 60D x 50 H. Dus daar kan wel wat in ...
 
Ik heb voor een tientje of 2 mijn meterbak vol stenen kunnen gooien. Dus vergeleken met die speciale ''scape stenen'' scheelt dat behoorlijk in de prijs lijkt mij? :)
 

Terug
Bovenaan