Stenen met gaten


W

Willem K

Guest
Hallo mensen, ik heb een vraag: Ik heb ooit stenen met gaten er in meegebracht vanuit de Normandische kust. Het zijn ronde stenen die uit de krijtrotsen in zee zijn gevallen. Door eeuwenlang in de branding is al het kalkgesteente er uit gespoeld en blijft er vuursteen over met gaten door en door.
Ik wil deze stenen gebruiken in mijn bak. Is dit verstandig in verband met visjes die misschien klem kunnen komen zitten in zo'n gat of is het juist prettig als schuilplaats? Ik heb de stenen uitgekookt en getest op kalk.
 
Ik ken deze steen niet, maar als je zegt dat ze eeuwen lang in zeewater hebben gelegen zou ik juist bang zijn voor zout afgifte.
 
Ik weet ook niet om wat voor stenen het gaat maar stenen uit de zee slaan vaak ook heel veel fosfaat op en ik zou deze dan liever niet gebruiken.
 
Het vast zitten van vissen tja das maar net hoe groot de visjes en gaten zijn vissen vinden schuil plaatsen vaak wel prettig
Voor het gebruik en de boven genoemde reden om het niet te doen zou zelf eens een paar stenen in een aparte bak leggen en na een week of langer de water waarden eens meten wel de begin waarden ook meten natuurlijk
wel zorgen voor gelijke omstandigheden qua stroming en temperatuur in de test bak.
succes
 
Hier een foto van de stenen. Van één is een stukje af en dan kun je zien dat het glazig is. Volgens mij zg. vuursteen. In Normandié langs de kust wordt het wel gebruikt in huizenbouw.

DSC_0021.JPG
 
Je kunt ze een weekje of zo in schoonwater laten liggen en daarna dat water op fosfor testen en even proeven of het zout is.

Vind ze wel mooi en bang dat vissen klem komen te zitten zou ik niet zijn.
 
Wellicht zit er nog veel kalk in? Ik weet niet of je dat wilt hebben. Kan je testen met druppel zoutzuur erop dan bruist het. Of een nachtje in azijn.
 
Wellicht zit er nog veel kalk in? Ik weet niet of je dat wilt hebben. Kan je testen met druppel zoutzuur erop dan bruist het. Of een nachtje in azijn.
Ik heb de stenen gecontroleerd op kalk met azijn en antikalk. Er zit geen kalk meer in of aan. Vuursteen is één van de hardste steensoorten die er bestaan Als je er een stuk afslaat ziet het er glazig uit. In de prehistorie maakte men er messen en bijlen van.
 
Ik heb de stenen gecontroleerd op kalk met azijn en antikalk. Er zit geen kalk meer in of aan. Vuursteen is één van de hardste steensoorten die er bestaan Als je er een stuk afslaat ziet het er glazig uit. In de prehistorie maakte men er messen en bijlen van.
Zo'n mes of een bijl zou ik wel willen.
 

Terug
Bovenaan