Stenen met kalk


jitse18

New member
Lid geworden
4 juli 2023
Berichten
1
Leeftijd
30
Goedenavond.

Ik heb via marktplaats een aquarium aangeschaft inclusief vissen en ook een automatish co2 systeem.
Nu kreeg ik er ook een paar stenen bij die geschikt zijn voor de corrydoras (geen scherpe stenen).
Vanmorgen heb ik de co2 laten vullen en zei de verkoper dat die stenen wel een probleem kunnen zijn, omdat ze kalkhoudend kunnen zijn.
Vanmiddag 1 van de stenen in een beetje azijn gelegd en kreeg ik inderdaad bubbels.
Nu weet ik alleen niet hoeveel bubbels is te veel bubbels. Ik heb een video gemaakt en gedeeld via youtube.
De verkoper zei dat als het kalk van de stenen mijn kh zou kunnen verhogen en dit zou slecht zijn met het automatische co2 systeem.
Hoe hoger de kh hoe hoger de pH moet.
Wie weet hoe erg dit is voor de kh?
Alvast bedankt.


 
Hoe hoger de kh hoe hoger de pH moet.
Ik doe een voorschotje.

Hoe hoger de kh hoe meer CO2 je moet injecteren. Ik vind zelf alle calcium in een steen teveel als ik CO2 wil injecteren. Dus jouw vraag hoeveel bubbels teveel bubbels zijn, zou ik beantwoorden met 'elke bubbel'.
Met CO2 daalt je pH en gaat hij niet omhoog. Middelpunt ligt rond de 7pH, lager dan dat is een zuur, hoger dan dat is basisch.
 
Met een hoge kh heb je inerdaad meer co2 nodig.

Met hogere kh heb je meer co2 nodig om een bepaalde ph-verlaging te bereiken in je aquarium. Maar heb je ook meer co2 nodig om bijvoorbeeld tot een waarde van 20 voor co2 te komen in je bak? En betekent dat ook dat er ook daadwerkelijk meer co2 in de bak zit bij die waarde?

Wat ik bedoel te zeggen, betekent een hogere kh in je bak ook dat je meer co2 in je bak hebt wanneer je meet met een checker en niet co2 toevoegt op basis van een ph-meter?

Zou het kunnen dat het je alleen wat meer co2 kost om eenzelfde resultaat te krijgen?

Leuk om het filmpje te zien trouwens. Ik heb al vaak gelezen over het testen van kalkhoudende stenen met azijn, maar ik had het effect nog nooit gezien.
 
Wat ik bedoel te zeggen, betekent een hogere kh in je bak ook dat je meer co2 in je bak hebt wanneer je meet met een checker en niet co2 toevoegt op basis van een ph-meter?
Er is meer nodig om de ph te verlagen. Zover ik weet bindt de toegevoegde co2 aan de carbonaten maar ik denk dat onze expert @biljoenblik er meer over kan zeggen.
 

Terug
Bovenaan