Wat is er nieuw

stenen testen

S

smidsy

Guest
Hallo iedereen...
Ik heb bij de intratuin, stenen gekocht.. Het grootste vuil eraf geborsteld, azijn er overheen gespoten toen bruiste het iets, maar niet heel erg... De stenen met water en een afwasborstel afgeschropt, een nacht laten drogen en nogmaals getest, nu is er geen enkele bruis meer te ontdekken, zijn deze stenen dan geschikt voor in mijn bak??

Hangt van de vissen af.

stenen met kalk gaan uw water stilaan harder maken. Dit kan je tegen werken met verversen met zacht water.
Schadelijk? Niet noodzakelijk. Hangt af van wat uw vissen verkiezen.

Ik wil voor de neonterta gaan, samen met 2x m en 2x v badis badis... En dan evt mog eem vis erbij... Zou dit kunnen?

Mee eens.
Azijn is vele malen zuurder als (aquarium)water. Als het nu niet meer bruist zou het mi wel kunnen. Mits je geen vissem hebt die hele specifieke eisen stellen aan het water.

Nee, nu bruist het niet meer, en volgens mij stellen zowel de neontetra als de badis badis niet heel erg hoge eisen aan de waterwaardes toch??
Ik hoop dat het kan, want ik ben wel erg blij met deze stenen haha...
Ik kan ze mooi stapelen zodat de badis badis mooie holen krijgen....

Heb je weer nieuwe stenen gekocht of gaat het weer over de stenen van je vorige topic?

Het gaat over dezelfde, maar omdat ik de vorige fout getest hebt, heb ik vandaag nieuwe erbij gekocht, en deze dus zonder af te spoelen getest, toen was er een bruisje hoorbaar, maar na het afspoelen en schoonschrobben nogmaals azijn gebruikt en toen niks meer hoorbaar, dus ik vraag mij af of ze wel te gebruiken zijn... Ik wil geen fouten maken in het opstarten. .. Ik vraag het liever wat vaker, aangezien iedereen expertise zeeer welkom is..

Ik denk toch dat je beter naar maaskeien uitkijkt met het bestand dat je wil hebben.
Misschien dat je ooit bv. wel eens Afrikaanse Cichliden wil houden en dan zijn deze stenen perfect.

Want voor afrikaanse cichliden is mijn bakje vam 60x30x30 te klein toch?
Of is hier toch nog wat mogelijk? ?

Ik zat te denken aan de volgende opstelling.. En dan nog hier en daar een plantje..
image-2015-09-14.jpg

Laat deze stenen maar direct uit je bak als je neutraal of wat zachter water moet hebben voor je vissen.
Gegarandeerd dat in deze stenen kalk zit.

smidsy zei:
Ik zat te denken aan de volgende opstelling.. En dan nog hier en daar een plantje..
image-2015-09-14.jpg

Maar heb ik dan neutraal of zachter water nodig?

smidsy zei:
Want voor afrikaanse cichliden is mijn bakje vam 60x30x30 te klein toch?
Of is hier toch nog wat mogelijk? ?

Zoals ik al eerder zei, enkele soorten slakkenhuiscichliden kunnen wel. Maar die vragen een inrichting als deze:

xXjV9XKzXSEif04mqYiLf9iIglmeB4_k.jpeg

Waarbij de stenen volledig optioneel zijn: de vissen doen er niks mee en ze liggen eigenlijk alleen maar in de weg (hoe meer slakkenhuizen hoe beter).

Zoveel stenen voor een 60cm bakje lijkt me zelf niet zo ideaal,gaat allemaal ten koste van de toch al niet zo overdreven veel liters water.

Dus ik kan beter voor een stapel maaskeien gaan(waar zijn deze tekoop?) gebruiken de Badis Badis, de holen toch niet in de door mij eerder uitgezochte stenen?
De Maaskeien zijn niet klak houdend?

OOk bij een tuincentrum, ook in manden.

Nee, zijn niet kalkhoudend.

Sterker, Ik ken geen tuincentrum wat ze niet heeft.

Op veler aanraden, van andere stenen, deze gekocht en een proefopstelling gemaakt...
image-2015-09-17.jpg

De stenen liggen nu nog op een stuk piepschuim, voor de ondergrond ga ik voor filterzand..0,40-0,80mm

Dat zijn mooie stenen. Nat zijn ze nog mooier.

Ja, klopt, ik heb ze even in een emmer afgeborsteld, en ze zien er erg mooi uit... Ik zou graag echt beginnen met de daadwerkelijke opstart... Na deze week nog 1 weekje werken en dan 11 dagen niet thuus, zou ik het filterzand al kunnen afspoelen (wat is hier dr beste manier voor?) en al in de bak plzatsen, of beter nog even geduld hebben...?

Mooie stenen.
Filterzand kan je spoelen in een emmer onder de stromende kraan.
Woel je steeds met je hand door het zand met de emmer wat schuin zodat het water over de rand gaat.
Als het water helder van kleur is stop je.

En dat kan ik beter doen denk ik zodra ik terug ben van vakantie? En dan de stenen neerleggen, plantjes ertussen, met water vullen, filter (waar ik nog niet uit ben welke het moet gaan worden) er in.. Verwarming platsen, en de bak 3 weken zo laten draaien... In de in de tussentijd wachten wachten ,wachten...

Niet vergeten, eerst de stenen en dan pas het zand 😉
Doe je eerst zand en dan pas stenen, heb je kans met gravers dat die je berg stenen doen instorten met alle gevolgen vandien voor je vissen en glas.

Hey luc, maar dan komt dat toch nooit mooi uit, ik heb een stuk piepschuim wat onder het zand en omder de stenen ligt... Het leek mij mooier, ong 1 cm zand in de bak, dan de stenen en dan de rest van het zand, zodat als ze gaan graven je geen witte ondergrond ziet....

Waarom doe je dat niet voor je vakantie. Zonder je verwarming, Wel met een filter.

Luister eens naar goede raad!!!

Niet vergeten, eerst de stenen en dan pas het zand !!
Doe je eerst zand en dan pas stenen, heb je kans met gravers dat die je berg stenen doen instorten met alle gevolgen vandien voor je vissen en glas !!

Al eens een vis klem zien zitten, onder een steen? Nee? Mooi, dan houden zo.

En dat tempex hoeft er met deze stenen niet onder,hoor.

Zijn gladde stenen.

smidsy zei:
Hey luc, maar dan komt dat toch nooit mooi uit, ik heb een stuk piepschuim wat onder het zand en omder de stenen ligt... Het leek mij mooier, ong 1 cm zand in de bak, dan de stenen en dan de rest van het zand, zodat als ze gaan graven je geen witte ondergrond ziet....

Ik geef enkel raad, aan jou om ermee te doen wat je wil. 🙂

Ow het was niet betweterig bedoelt... Ik heb er alleen een piepschuim laag onder en alsmik een stapeltje stenen maak, dan kan ik het zand nooit daar tussen krijgen, zonder dat je t piepschuim blijft zien... Ik neem iedereen zijn advies ter harte...

Dat zand loopt er vanzelf tussen ,hoor.

Voor een dag of 4, dan ligt het anders dan jij zou willen.

Ow haha, kijk daar kan ik wat mee... Als ik het zand erop gooi.. Dan zakt het er dus door de stroming in de bak wel tussen... Dan kan ik mooi de stenen laten liggen zoals ze nu liggen, en dan kan ik er het zand nadat het gespoelt is na de vakantie mooi in doen....
Iemand nog een idee of het beter, of slevhter is om een luchtpomp in het aquarium aan te brengen??
Toch blijft de vraag over het echte bestand bestaan... Welke bewoners zullen er straks rondzwemmen...

Ik ben bang dat als ik het er voor de vakantie plaats het een en al alg is als ik terug kom... Of kan dit niet??

Als jij geen maand weg blijft. Anders nog geen water erin.

Je hebt nog geen filter ook,he.

Nee, als filter werdt mij de Aquael Turbo 500 aangeraden, en deze ziet er inderdaad erg mooi en solide uit, we gaan 12 dagen weg..
Is het voor de bacteriecultuur inderdaad handig om er al een paar plantjes in te zetten, en een beetje visvoer in de bak te strooien?? Zo ja wat is een beetje.. Gewoon wat tussen wijs en duim en erin strooien???

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan