stenen zwart

U

udomritthiruj

Guest
beste,

ik heb een vraagje, ik weet niet of dit de goede plaats is om het neer te zetten maargoed...
ik hou nu al 7-8 jaar intensief aquaria, en in ieder aquarium komt het terug. de stenen die je in het substraat legt worden aan het gedeelte van het substraat zwart, en dat is er met geen mogelijkheid meer af te krijgen.
wat is dat zwarte?
is het gevaarlijk?
en heeft u nog tips om het er weer af te krijgen?
(heb al borstel, staalborstel, schuurspons, jif, soda, en handzeep geprobeert, dit alles op temperaturen tussen koud en kokend water)
 
Heb je misschien een foto hiervan?? Ik vermoed dat dit een of andere alg kan zijn maar dat zou je eraf moeten kunnen krijgen.
 
Komt van dood water, komt geen zuurstof bij.
Zou je bodem dan ook maar eens na kijken.
Hoe het water daar is.
 
ik heb er helaas geen foto van gemaakt, en heb de stenen er net weer in terug gelegd. maar ik denk dat Bertus een goed punt maakt, er komen ook luchtbubbels uit de bodem als ik erdoorheen roer. maar is dit gevaarlijk?, en zo ja wat is er aan te doen? de bak is erg dicht beplant, en er zitten voor het kleine oppervlak veel corydorasjes in die toch veel in de bodem woelen.
 
Nooit van ammoniak gehoord? in dood water?

Zijn geen luchtbubbels, hoor.

Als de bodem dikker is dan 2 1/2 cm, alles wat daar onder zit,geeft stilstaand water.
Zorg voor meer stroming over de bodem.
 
Af en toe een bubbel kan ook lucht zijn, maar het kan ook rotting zijn in de bodem.
Blijft er veel vuil op de bodem liggen en wat voor bodem heb je??
Zijn alle waterwaarden goed verder??
 
de bodem is fijn grind van 2-3mm. maar de bubbels komen alleen als ik erin roer, niet uit zichzelf. waterwaarden weet ik niet, maar zijn volgens de lfs goed. de bodem ziet er van bovenaf schoon uit. wel heb ik een slakkenplaag, waardoor er veel slijm, en dode slakken op de bodem liggen...
weet niet of het echt erg is, vissen doen het goed, worden oud. zijn goed op kleur en lengte. ook de planten doen het goed op het aanvreten van de slakken na. de temperatuur is nu slechts 16-17 graden Celsius, zou dit ook kunne zorgen voor minder zuurstof. lage temperatuur is lastiger zuurstof vast te houden dacht ik.
 
zou het helpen om de bodem die nu 4cm dik is, kapotte meterbak al het grind in deze bak 60cm gegooid om de bacterien te bewaren, de helft eruit te halen?
 
Terug
Bovenaan