Wat is er nieuw

Stenen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Fantoom
  • Startdatum Startdatum
F

Fantoom

Guest
Hoi,

Ik kwam langs een mat en daar lagen allemaal stenen op, en ze waren gratis. Dus ik heb er maar een paar meegenomen. Nu wil ik graag weten of ze in mijn aquarium kunnen.

Ik heb al getest met een beetje azijn, het bruist echt een heel klein beetje. Heeft dat veel indruk op de waterwaardes?

- Anita
 
En moet ik er trouwens stukken piepschuim onder doen? De stenen zijn niet erg zwaar en ik heb ook geen echte gravers.
 
Dit is een van de stenen.

qhC1g6RVvU6stfwHWE76orSIr1HJZDBt.jpeg


qhC1g6RVvU6stfwHWE76orSIr1HJZDBt.jpeg
 
Zou ik ze eerst in een bakje met water leggen.
Meet dan wat er gebeurt.

Voordat je ze in je bakje leg.
 
Ik heb helaas geen teststrips of een druppeltest. Ik wil er niet al te veel geld aan uitgeven en ik heb nog niet echt een redelijke prijs gezien, of de verzendkosten zijn absurd hoog.
 
kan het verkeerd hebben, maar het ziet er wel kalkhoudend uit. Hangt van je bestand af of het geen kwaad kan. Bij vissen die van zacht en zuur water houden zou ik die steen er niet in doen (ook al bruist het een beetje).
 
beetje azijn erop en kijken of het bruist...... Lijkt mij toch op maaskeien??? Heb ik ook in mijn bak gehad....
 
Dit zijn volgens mij geen maaskeien, daarvoor is de structuur te anders, ik kan verkeerd zijn, deze stenen lijken ook poreus te zijn.
 
Lijken mij ook geen maaskeiden inderdaad. Doet me eerder denken aan breuksteen, maar daarvoor missen de witte 'nerven'.

Of het kwaad kan voor je waterwaarden is natuurlijk nogal afhankelijk van wat de waarden nu zijn. Ik begrijp dat je geen test hebt, maar bedenk dan als basis dat kalkhoudende steen in leidingwater veel minder impact zal hebben dan in aangezuurd osmosewater.

~ Ivo
 
Fantoom zei:
Ik heb helaas geen teststrips of een druppeltest. Ik wil er niet al te veel geld aan uitgeven en ik heb nog niet echt een redelijke prijs gezien, of de verzendkosten zijn absurd hoog.

Nee,maar eens moet de eerste keer zijn,he.
Is niet iets voor even.
Wel voor 1 of 2 jaar.
En,al doende leert men.
 
Ik heb de vissen in die bak op gewoon leidingwater.

In deze bak zit wel de apistogramma borelli. In Deventer is er erg hard leidingwater, en met de stenen worden de waardes misschien nog hoger. Misschien is het dan niet zo verstandig?
 
Heel verstandig.
 
Bertus zei:
Heel verstandig.

Dat weet ik nog zo niet 😉

Als men al hard water heeft, bv. 8.5 PH. dan denk ik niet dat enkele stenen deze nog hoger gaat maken.
Ik denk dat de ph niet evenredig stijgt met het aantal kilo's stenen in de bak, moest dit zo wel zijn dan heeft iemand met bv. 300 kg breuksteen in zijn/haar bak een gigantisch probleem. 🙂
 
Inmiddels is het nog maar ��n steen. Zou dit veel indruk hebben op het water?
 
Op leidingwater zullen (licht) kalkhoudende stenen echt niet zo veel doen.
Er is een reden dat je er eerst een zuur op moet gooien voor het begint te borrelen... 😉
 
Ik vond testers ook altijd te duur. Maar bij Zooplus hebben ze soms aanbiedingen, voor 40 euro (inclusief verzendkosten) had ik een 'koffer'. Gebruik het alleen als ik vermoed als er wat mis is en als ik vissne voor het eerst in een nieuwe bak wil doen.
 
Ik laat de steen maar zitten. Ik heb geen zin dat mijn waterhardheid nog iets hoger wordt.

visstisck Dankje voor de tip!
 
Mascha&Ivo zei:
Op leidingwater zullen (licht) kalkhoudende stenen echt niet zo veel doen.
Er is een reden dat je er eerst een zuur op moet gooien voor het begint te borrelen... 😉
Met PH van 7-8 doen ze weinig.

Ph 5-6 zullen ze wel oplossen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan