Stengels verpieteren


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
254
Leeftijd
39
Deze plant heb ik sinds het begin van het aquarium vorig jaar, en deed het met vlagen goed of slecht.
Inmiddels voeg ik co2 toe en geef ik elke dag colombo grow, en 2 x per week ferrogrow, en heb ik nutricaps bij alle planten gestoken maar toycyhtt t rtrrfgyyt (dat gebeurt soms )
Toch verpiet3ren de stengels, en zijn ze inmiddels allemaal los.
Ik heb ze terug proberen te planten naast het viltje maar ze zijn weer losgekomen.
Enig idee of ik het plantje nog kan redden?
Ik heb elders n stengeltje ervan in de grond geplaatst, die groeit wel maar krijgt hetzelfde probleem. Algen en verpieteren stengel.
M'n montecarlo doet het ook moeilijk, veel dode blaadjes en is gestopt met groeien.
Ik zit qua licht al aan de grens van wat de visjes tolereren denk ik.
 

Bijlagen

  • 20230212_170501.jpg
    20230212_170501.jpg
    225.2 KB · Weergaven: 76
  • 20230212_161449.jpg
    20230212_161449.jpg
    160.2 KB · Weergaven: 77
  • 20230212_161443.jpg
    20230212_161443.jpg
    200.8 KB · Weergaven: 79
Wat zijn de waterwaarden en gebruik je een dropchecker voo de co2? Geef je ook gewone voeding en hoeveel licht geef je?
 
Je planten geven inderdaad aan dat ze aan een gebrek hebben. Gebruik een goede druppeltest om je waterwaarden te controleren.
 
Ik zie op foto 2 dat de bodem' enigzins verzadigt is.
Misschien schept dat wel een bepaalde onbalans met de doseringen, niet dat ik meteen wil beweren dat deze best rijpe bodem er mee competeerd echter doch zou dat mij niet verbazen, perfecte meet apparatuur zou hier wel op ze plek zijn om het fijne ervan uittevinden.
Zou mooi wezen als je het van de voorkant beetje bij beetje naar achter toeplaatst als hier bijvoorbeeld
16762481510611194719146.jpg
16762482520621373152707.jpg
zo kijk je op de bodem in plaats van ertegen
En ook in deze opzet
1676248443618471402435.jpg
167624852345938079961.jpg
is de bodem naar achter toe best stijl oplopend maar bij de voorruit wel onder de lijst.
Ken me overigens ook niet bepaald voorstellen dat een monte carlo zich daar diep in zou wortelen, wel weer de nymphea want als je die plant rustig ze gang laat gaan dan kun je een lotusveld ervan krijgen, mooi gesnoeid net voor het strandseizoen misstaat nimmer.
 
Hmm ,denk dat je bodem zeer ongezond volgens je foto's
Neem een een satéstokje en duw deze eens zeer diep in je bodem zacht bewegen erin haal deze eruit ruik eraan is geurtje enorm vies en zwart


dan is tijd om je bodem te wisselen.
Zoek komende week/weken onderdak(grote kuip) voor je vissen en en laat je filter ermee in draaien.
Bodem vervangen niet hergebruiken.
Gezonde delen van planten kun je wel hergebruiken +enkele snelle groeiers bijplaatsen
 
Kale stelen wijzen gewoonlijk op een licht tekort. En nu heb ik het niet over de lichtduur maar wel over de lichtsterkte. Montecarlo vraagt ook vrij veel licht! Daarnaast zie ik ook overal plukjes baardalg. Dat wijst op een CO2 tekort. Wanneer je overigens je lichtsterkte verhoogt neemt ook de vraag naar voeding waaronder ook CO2 toe! En op die totale voeding moet je ook goed letten. Ook daar vermoed ik tekorten. En zwakke planten geven alg nog meer kansen! Rottende bladeren moet je verwijderen. Ik weet niet welke bodem je hebt maar heb je trouwens ook gedacht aan bodemvoeding? Je tijgerlotus moet je plagen! Dus de langere stelen verwijderen vanaf de bodem. Zorg dat je minimaal drie stelen altijd overhoudt. Je zal zien dat je tijgerlotus nieuwe bladeren gaat vormen, zodra die r zijn haal je weer wat langere weg enz.
 
Dat de bodem niet meer goed is zou Ik gek vinden, want het aquarium is nog maar iets meer dan een half jaar oud?
Moeten er niet juist voedingsstoffen in zitten ipv niks? Hij zit iig niet vol met prut. Als ik met het schoonmaak zuigertje op het grind ga dan is het hagelwit onder de eerste mm oid.

Ik heb het licht nu op 60% staan, een nicrew 24/7 21 watt.
Aangezien ik doorlopende problemen heb met zowel planten als vissen. (Ik post ongeveer elke week wel wat) weet ik niet of ik m'n licht hoger kan zetten.
Ik had het juist verlaagd van 70 naar 60, omdat m'n barbeeltjes na n maand nog steeds stressig zijn van een veels te luide verbouwing van bovenburen.

De co2 heb ik ook onlangs verhoogd, van 1 bubbel per 3 sec naar 1 bubbel / sec. Maar missch nog meer verhogen dan maar?

als bodemvoeding heb ik 8 nutricaps.
Achteraf gezien had ik liever aquasoil onder het grind gehad.. maar nu te laat.
De bodem zelf is middelfijn grind van de hornbach.

Tijgerlotus is wel prima, ik heb m als oppervlakte plant. Met 3 a 4 bladeren boven. Meerdere soorten drijvers geprobeerd en alle dood, en deze doet het goed! Visjes zwemmen zwemmen er altijd onder.

Ik dacht als ik nutricaps overal indruk, dan concurreren de planten niet zo om voeding uit de water kolom.. en hebben algen ook minder te eten.
Daarom verbaast het mij dat ik na een maand a 1.5 alsnog alg heb en planten die het niet goed doen.
 
Heb je een dropchecker? Deze verteld je of het CO2 gehalte goed is. En wat zijn testresultaten van je waterkolom?
De planten die jij wilt houden vragen nogal wat licht; 30 lumen per liter. Je moet je plantenkeuze aanpassn aan de verlichting die je je planten kan bieden.
 
Ik dacht als ik nutricaps overal indruk, dan concurreren de planten niet zo om voeding uit de water kolom.. en hebben algen ook minder te eten.
Stengelplanten halen doorgaans de meeste voeding juist uit de waterkolom en moerasplanten juist weer uit de bodem met de wortels. Algen hebben zo weinig voeding nodig dat ze het ook prima doen zonder enige toevoeging.
 

Terug
Bovenaan