StenH zijn Superfish Home 80


StenH

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2017
Berichten
63
Leeftijd
33
Hoi!

Voor mijn afstuderen heb ik mezelf beloond met de aanschaf van een aquarium. Het is een Superfish Home 80 geworden, gekozen vanwege het handige formaat (moet op de studentenkamer passen) en het mooie design. Het leek me leuk om hier een album aan te maken om de voortgang van mijn bakkie bij te kunnen houden en jullie om advies en commentaar te vragen.

Dit is mijn eerste aquariumavontuur, dus ik zal alle beginnersstruggles nog wel gaan meemaken. Gelukkig heb ik me de afgelopen maanden zeer veel ingelezen op dit forum, dus ik denk dat ik redelijk voorbereid ben.

Het bestand dat ik in gedachten heb:

- 2 Honinggoerami's (Collisa Chuna)
- 10 Vuurtetra's (Hemigrammus Erythozonus)
- 6 Corydoras Trilineatus

En misschien nog een stel garnalen erbij.

Morgen zouden de plantjes binnen moeten komen. Ik heb nu alleen nog de bak staan met een mooi stuk hout. Er is nog niet veel te zien, maar omdat een fotoalbum niet compleet is zonder foto:

IMG_20180206_160217.jpg
 
Leuke bak hoor en nu lekker inrichten als je alles binnen hebt.
 
Kijk, dat zijn leuke traktatisch.
 
Plantjes zijn binnen!

IMG-20180208-WA0007.jpeg


Plantjes zagen er allemaal super goed en gezond uit. Allen de Anubias ''mini'' is wel erg...mini. Zaten ook amper worteltjes aan. Hopelijk redt 'ie het toch.

Meteen aan het inrichten geslagen en dit is het resultaat:

IMG_20180208_161827.jpg


Ben er best tevreden mee al zeg ik het zelf! Ben vooral erg verbaasd dat de bak meteen zo helder is. Vond al dat er verbazend weinig stof uit de bodem kwam.

Het is de bedoeling dat het naaldgras en de cryptocoryne parva samen een mooi matje gaan vormen op de voorgrond, en dat de cyperus helferi helemaal 'om' het filterhuis heen groeit. Linksachter het hout staat nog een altenanthera rosaefolia, moeilijk te zien op de foto.

Nu hopen dat alles goed aanslaat!
 
Leuke bak, goed bezig!
 
Glashelder zelfs. Bak zie er al goed uit zo.
 
Heb je een betere bodem dan mij hahaha.

Mare word dat niet wat te druk qua vissen ?
 
Heb je een betere bodem dan mij hahaha.

Mare word dat niet wat te druk qua vissen ?

Het is gewoon het standaard zwarte aquariumzand van de Hornbach.

En dat valt mee toch qua drukte? Het zijn soorten die alle drie in een andere waterlaag zwemmen dus ze zouden elkaar niet in de weg moeten zitten.
 
De bak is de afgelopen dagen een stuk troebeler geworden en de plantjes lijken moeite te hebben met aanslaan. Ik zie bruine plekken komen op de echinodorus tenellus en de cyperus helferi. De staurogyne en de ludwigia lijken wel goed te gaan.

Ik weet dat ik waarschijnlijk gewoon wat geduld moet hebben, maar zijn er dingen die ik kan doen om de planten een beetje te helpen? Ik heb tot nu toe alleen kleibolletjes bij de wortels gestopt en 5ml EasyCarbo toegediend. En hebben jullie nog tips m.b.t. het toedienen van vloeibare plantenvoeding en vloeibare CO2 tijdens de opstart?
 
Meet even je NO3 en PO4. Dat mag beide niet nul zijn.
10/1 is wel minimaal.

Profito isook wel een aanrader.


Of je koopt de spullen bij aquariumbemesting
 
Bedankt voor je reactie Dirk! Ben meteen gaan meten. Waterwaarden zijn als volgt (ongeveer dan, moeilijk af te lezen met teststrips):

PH:7
KH: 6
GH: 10
TC: 0
NO2: 0
NO3: 0

Po4 kan ik niet meten met de strips.

Een flesje Profito heb ik al staan. Toch maar toedienen dan aangezien NO3 0 is?

En zou het ook helpen om extra Easycarbo toe te voegen, of kan ik beter wachten en de tijd zijn gang laten gaan?
 
Nog een keer meten geeft nog steeds 0 NO3. Niet zo gek, aangezien ik net op de Profito lees dat deze nitraat- en fosfaat vrij is:oops:. Even extra plantenvoeding halen dus.
 
Nog een keer meten geeft nog steeds 0 NO3. Niet zo gek, aangezien ik net op de Profito lees dat deze nitraat- en fosfaat vrij is:oops:. Even extra plantenvoeding halen dus.


Een tip voor de portomonee,
Kaliumnitraat en kaliumfosfaat in poedervorm bestellen, veel goedkoper. Scheelt je een hoop geld
 
Het gaat niet zo best met de bak. Ik heb de planten op het hout (anubias nana mini en staurogyne porto velho) weg moeten gooien, die waren helemaal aan het wegrotten. Daardoor ook een vieze kaamlaag op het oppervlak. Heb al twee keer de helft van het water ververst omdat het door het rotten zo vies was.


Alleen de ludwigia lijkt het te doen, bij de andere plantjes is geen groei te bekennen. Om het rijpen een beetje te stimuleren heb ik er snel twee grote bossen snelgroeiers ingegooid (een limnophila en hygrophila polysperma), hopelijk kunnen die de boel een beetje redden. Sowieso een fout van mij geweest om er geen echte snelgroeiers vanaf het begin in te doen.

Nu maar weer de boel met rust laten en hopen dat de natuur zijn werk doet.

Ik wil wel graag nieuwe planten op het hout. Heeft iemand tips? Graag echte overlevers die het doen in een indraaiende bak.
 
Heb je inmiddels al een goede water waarden test koffer? Dat is momenteel je basis om op te gaan bouwen.
 
Nee, ik heb alleen de teststrips.
 
Update: week 2
IMG_20180222_151748.jpg



Niet alle plantjes hebben het gered; de anubias, staurogyne porto velho, een aantal crypto's en een groot deel van de alternanthera zijn overleden. Daarentegen gaan de ludwigia, limnophila en de echinodorus tenellus als de brandweer, dus dat is juist weer goed. Bij het naaldgras is ook groei te zien, alleen de verkeerde kant op (ze gaan de lucht in in plaats de breedte).

Heb alleen veel last van zweefvuil in de bak dat met name tussen het graas blijft hangen, echt een dikke laag grijze prut. Ligt dat misschien aan de stroming?

De cyperus helferi lijkt ook moeite te hebben met het aanpassen naar submers, maar dat schijnt gebruikelijk te zijn bij deze plant. veel toppen sterven af en er komen wat bruine plekken op sommige bladeren. Wat is hiermee het beste, afknippen of gewoon afwachten?
 
Bij het naaldgras is ook groei te zien, alleen de verkeerde kant op (ze gaan de lucht in in plaats de breedte).
Dan bestaat de kans dat je toch te weinig licht hebt op de bodem. Hoeveel lumen heeft jouw 'led' verlichting?
Geef je nu naast de micro-voeding ook nitraat, fosfaat en co2?
Zweefvuil is toch een teken van een matige filtratie (stroming).
 
Heb all-in one van planted box besteld, maar nog niet in huis Robru! Die voeding bevat ook nitraat en fosfaat. CO2 voeg ik toe dmv easycarbo.

De LED verlichting is 12 watt, wat ongeveer zou moeten neerkomen op 1000 lumen, als ik het goed heb. Ik heb de verlichting 8 uur per dag op de hoogste stand (4 van 4) staan.
 
Heb all-in one van planted box besteld. Die voeding bevat ook nitraat en fosfaat.
Klopt, prima voeding om mee te beginnen in jouw bak :thumbs:
Hoeveel ml Carbo gebruik je per dag?
De LED verlichting is 12 watt, wat ongeveer zou moeten neerkomen op 1000 lumen, als ik het goed heb. Ik heb de verlichting 8 uur per dag op de hoogste stand (4 van 4) staan.
Die 8 uren zijn prima op stand 4, want je haalt 'maar' 12,5 lumen per liter, dat zou best wel wat meer mogen zijn. Maar je zit waarschijnlijk vast aan de ingebouwde verlichting.
 
2ml easycarbo per dag. Soms mis ik een dagje maar dan doe ik een dag later het dubbele.
 
Niet nodig? Dacht dat het goed was om dan te compenseren, aangezien je ook eenmaal per week kunt doseren (maar dan het zevendubbele natuurlijk) volgens het etiket.
 
Thanks :thumbs:

Nog iemand tips over die cyperus helferi? Dode punten snoeien of laten zitten?
 
Thanks :thumbs:

Nog iemand tips over die cyperus helferi? Dode punten snoeien of laten zitten?
Foto?

Edit zag te laat die is er al.
Laten zitten en opmden duur het hele blad eraf halen.
 
De eerste bewoner is gespot!

IMG-20180225-WA0016.jpg
 
Ach jee, een slakje. Nu maar hopen dat ie een vriendje in de bak kan vinden.
 
De bak draait nu bijna 4 weken, dus ik wil graag de eerste visjes gaan kopen. Probleem is alleen dat er nog geen nitrietpiek is geweest. Ik heb ongeveer om de dag gemeten met strips, maar geen enkel spoor van nietriet te vinden al die tijd. Nitraat wel in de laatste week, blijft stabiel rond de 10-20.

De plantjes groeien nu wel allemaal goed, heb de tenellus en de limnophila zelfs al flink moeten snoeien.

Wat raden jullie aan? Nog even wachten met visjes kopen met het oog op een mogelijke nitrietpiek, of komt die niet meer?
 
Strips hebben zich door de jaren heen laten zien als onbetrouwbaar, zeker ten opzichte van druppels.
Zelf heb ik al eens meegemaakt dat er nitriet werd gemeten met strips (even snel testen) en toen ik de test met druppels herhaalde kon ik geen nitriet aantonen. Het omgekeerde is me gebeurd met nitraat.

Normaal zou 4 weken indraaien genoeg moeten zijn, maar zelf zou ik omdat je uitgaat van het meten met strips, voor de zekerheid nog twee weken wachten.

Ik heb niet alles wat je geschreven hebt paraat, heb je in de tussentijd af en toe wat voer verkruimeld en in de bak gedaan?
 

Terug
Bovenaan