Wat is er nieuw

Sterfte na introductie nieuwe vissen

Xarvios

Well-known member
Lid geworden
14 juni 2014
First of all: Ik heb even geen testkits of wat dan ook bij de hand, dus mijn waterwaarden kan ik niet testen. I know, I know...you all need to know this. Maar voor nu:

Mijn aquarium staat al zo'n 2 jaar. Ik heb er de laatste 1,5 jaar niks aan veranderd. Het was stabiel en minimaal. Het is een Juwel primo 70 (70 liter, 60x31x44), waarvan het licht zo'n 8 uur per dag aan staat, heavily planted. De bewoners zijn zo'n 50-100 neocaridina blauw, en 6 Boraras (sp).

Nu kocht ik daar 7 dagen geleden 6 Pseudomugil furcatus bij. Dat bleek een fout te zijn. Binnen 2 dagen waren er twee overleden. Toen dacht ik nog, dat kan stress zijn (ik heb ze wel laten overwennen). Maar nu lijken al mijn Boraras ook te zijn overleden....

De symptomen zijn: binnen een halve dag gaat de vis van vrolijk zwemmend en etend naar hangen op 1 plek, en dan binnen een paar uur dood. Het doodgaan gaat dus heel snel, zonder echte symptomen. Ik las over ammoniak, en dat de kieuwen dan extra rood kunnen zijn. Ik heb mijn zieke vissen goed bekeken, en hun kieuwen leken wel wat rood. Het probleem is dat ze dat misschien altijd al waren, maar nu ik er op let het extra rood lijkt. Toch zou het ammoniak kunnen zijn?

Mijn theorie: mijn aquarium is 1,5 jaar lang stabiel geweest, zonder enige verandering. Toen kwamen er ineens 6 wat grotere visjes bij. Bam, ammoniak, en toen een piek. Maar ik twijfel, want: Ik heb vandaag zo'n 40% water ververst, en dat hielp totaal niet. Ook is er totaal geen uitval bij mijn garnalen. Neocaridina zijn toch extra gevoelig voor ammoniak?

Mijn vraag is nu, wat denken jullie? Kan het ammoniak zijn, of toch iets anders? En ja, ik weet het, ik moet testen, maar nu dat even nog niet kan, zijn er enige aanwijzingen om op zoek te gaan naar een andere diagnose?

Laatst bewerkt:
Lastig, zie je uiterlijk helemaal niets aan de dode visjes? Is er iets anders veranderd? Misschien de temperatuur of iets kleins zoals een nieuwe plant?

Ik zou toch kijken naar een testsetje en morgen nog een grote waterwissel doen. Zelf heb ik ook wel eens sterfte gehad door de introductie van een zieke vis maar dat ging niet zo plotseling. Ik zou toch verwachten dat er iets mis is met het water.

Hoe weet je dat het verversen niet geholpen heeft? In principe kun je dat moeilijk vaststellen zonder te meten toch? Sowieso lijkt het me goed om water ververst te hebben, zonder testmogelijkheid is het inderdaad tasten in het duister als je aan de vissen niet veel ziet. Aten ze nog wel vandaag?

Verversen hielp niet omdat het de toemalige zieke vissen totaal geen reden gaf tot opluchting. Ze zijn alsnog doodgegaan. Maar ik zie nu dat er 2 Boraras nog leven, maar er niet gezond uit zien. Ze hebben geen uiterlijke aparte kenmerken, behalve de typische apatische 'ik ga dood' houding.

Maar ik zie nu wel dat 1 van mijn fercatus een samengeplakte vin heeft (de rechtervin op de video). Ook heeft een ander een witte vlek. Mogelijk schimmel? Maar schimmel doodt toch niet binnen een paar uur?

Bijlagen

• WhatsApp Video 2022-08-07 at 7.28.24 PM.mp4
    4.2 MB
Misschien helpt dit? Vanochtend was deze vis nog vrolijk zwemmend. Rond 5 uur in de middag zoals op de video. Een uur later dood.

Bijlagen

• WhatsApp Video 2022-08-08 at 7.20.53 PM.mp4
    3.2 MB
Bij zo happen aan het oppervlakte zou ik denken aan zuurstofgebrek. Gebruik je co2?

Nee, geen CO2. En de bak staat vol met planten. Bovendien zouden mijn garnalen daar ook last van moeten hebben, toch?

Laatst bewerkt:
Wat naar zeg, ik hoop dat je een oplossing vindt.

Het kan zijn dat je Nitriet waardes altijd al te hoog waren, en dat je oude vissen hier langzaam aan gewend zijn geraakt. De nieuwe vissen kunnen hier niet tegen, en overlijden daaraan. Maar aangezien ook je oude vissen dood gaan zit ik ergens ook te denken aan een botsende bacteriën cultuur. Bij guppen heb je wel eens dat de oude guppen niet tegen de bacteriën cultuur van de nieuwe guppen kunnen, waardoor veel van de oude sterven. Het kan zo zijn dat ze niet tegen elkaars bacteriën cultuur kunnen.

Maar de symptomen lijken toch erg op zuurstoftekort/ Nitriet verhoging.

Ik ga morgen mijn water laten testen bij een dierenzaak. Ik ben benieuwd.
Toch lijkt het mij raar dat het nitriet, zuurstof of ammoniak is. Want, again, mijn garnalen gedragen zich allen normaal (zitten dus niet boven in de bak oid) en laten nul uitval zien. Ze hebben wel heerlijk gegeten de laatste dagen met die dode vissen....Een dode vis was binnen een paar uur een skeletje.

Zelf dit ook meegemaakt na aankoop van vissen via iemand op MP. Vissen gingen om en om binnen een paar uur dood zonder uiterlijke symptomen. Maar doordat het er steeds maar eentje of een paar waren ging ik het ook zoeken in mijn waterwaardes. Uiteindelijk was het waarschijnlijk bij mij iets van een parasiet of interne infectie. Combikuur met Exit en Esha was de oplossing.

Het kan kruisbesmetting zijn, ik heb het ook eens gehad toen ik vissen aanvulde bij het schooltje dat ik had. De hele school vissen stierf toen uit.
Google er eens op en kijk of je overeenkomsten ziet in de symptomen van de ziekte bij de vissen

Heb je het aquarium water uit de winkel (die waar de nieuwe vissen in zwemmen) ook in je aquarium gedaan? Of heb je dat water weg gegooid. Het is nooit verstandig om het aquarium water uit de winkel in je stabiele aquarium toe te voegen. Ik weet niet precies waarom. Maar dat is wat ik weet.

Het kan kruisbesmetting zijn, ik heb het ook eens gehad toen ik vissen aanvulde bij het schooltje dat ik had. De hele school vissen stierf toen uit.
Google er eens op en kijk of je overeenkomsten ziet in de symptomen van de ziekte bij de vissen
Sluit ik me bij aan. Klinkt mij als een oorlog tussen de bacteriën in de bak en de bacteriën uit het water waar de nieuwe vissen in hebben gezeten. (Of gewoon een latente ziekte die in je aquarium is geïntroduceerd) Daarom altijd wijs om nieuwe vis in een quarantainebak te houden voor observatie, als je niet weet waar de vis vandaan kwam.

Vandaag mijn water laten testen bij de aquariumzaak. Ze hebben GH, KH, nitriet, nitraat en ammoniak getest met een druppeltest. Alles was goed.
Het moet haast wel kruisbesmetting zijn geweest, want ik zou niet weten wat het anders kan zijn geweest.

Doe nou niet eigenwijs en start een kuur. Dit is exact wat ik ook had.

Doe nou niet eigenwijs en start een kuur. Dit is exact wat ik ook had.
Dit is mij een te Amerikaanse houding. Overal maar antibiotica tegen aan gooien, en maar hopen dat resistentie geen probleem wordt. Nee dank je. Voor nu lijkt alles weer gestabiliseerd.

Ik weet niet hoe goed je bio filter is maar dat zijn heel veel vissen voor 70liter. Ik gok overbevolking

Dit is mij een te Amerikaanse houding. Overal maar antibiotica tegen aan gooien, en maar hopen dat resistentie geen probleem wordt. Nee dank je. Voor nu lijkt alles weer gestabiliseerd.
Zo bedoelde ik het niet. Maar zelf heb ik achteraf ook te lang gewacht en hierdoor een groot aantal vissen verloren. Pas na de kuur hield bij mij de sterfte op. Ik hoop van harte dat dit het was.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan