Sterfte onder roodvinzalmpjes


A

Alwin1

Guest
Goedemorgen iedereen,

Graag wil ik jullie om raad vragen
Ik heb sinds 2 maanden geleden mijn oude hobby het aquarium weer opgepakt. Ik heb een bak van 150x50x70 met daarin:
16 corydoras panda en adolfy; 8 kuhli's; 4 honinggoerami's en had dus 42 roodvinzalmpjes. Plus ongeveer 8 japonica garnalen en een stuk of 5 vuurgarnaaltjes.
Die laatste weet ik gewoon niet precies omdat ze zich niet vaak allemaal tegelijk laten zien.
Maar de roodvinzalmpjes sterven dus gestaag.
Ik heb mijn water al talloze malen laten testen en zelf getest en dat is zacht maar binnen de waardes. Dus PH rond 6,5, GH tussen 6 en 7 en de K 6.
Ik heb een colombo voedingsbodem er in die het water wat zacht blijkt te houden.
Ik ververs elke week een derde van het water.
Maar ik heb ook een week lang geprobeerd met elke dag water verversen omdat de mevrouw van de viswinkel zei dat het water misschien te zacht voor ze was.
Dit hielp ook niet.
De visjes sterven niet allemaal op dezelfde wijze. Sommigen hangen al een paar dagen onderuit in het water en eten dan niet veel meer, vermageren en sterven. Anderen
zwemmen gewoon rond, eten en liggen dan ineens op hun zij op de grond en gaan dood. Er is verder eigenlijk niets aan ze te zien in de zin van rot, stip, schimmel enz.
Ik heb inmiddels een site ontdekt waarop ik veel meer informatie over hen kon vinden dan alleen dat ze makkelijk zijn voor beginners en weinig eisen aan het water stellen.
Daar las ik op dat ze juist graag zacht water hebben en dat ze uit water met weinig stroming komen. Dus ik heb de instroomsterkte van mijn filter met 2/3de verminderd want ik
daccht misschien worden ze gewoon teveel uitgeput en dus vatbaar. Ik heb er een forse beluchting in gemaakt voor het geval ze te weinig zuurstof zouden hebben.
Ik heb vorige week maandag Cerpafor Alparex geprobeerd maar ook dit maakte geen verschil. Vrijwel elke dag ligt er wel een visje dood. Ik heb er nog ongeveer 13 over.
Afgelpen maandag heb ik het water met de helft (200 lilter) ververst en kool in het filter gedaan om het medicijn er weer uit te krijgen.
Nu zag ik gisteren bij een van de visjes die zich, deze keer niet onderuit hangend maar toch wat apatisch, hadden terug hebben getrokken (tijdens het voeren deden ze niet mee)
in de beplanting een wit draadje enige tijd hangen. Maar ik weet niet of het een worm is. het was een dun sliertje, hier en daar doorzichtig. Is het nu wijsheid om de kool er weer uit te halen en een wormmiddel
toe te dienen? Of had ik als het een wormbesmetting is dat dan al niet veel vaker moeten zien? Is het logisch bij een wormbesmetting dat het alleen de roodvinzalmpjes treft?
Als ik een wormmiddel ga gebruiken, welk wormmiddel is dan het beste, ook met het oog op de corydoras die hiervoor erg gevoelig schijnen te zijn?
Heeft iemand enig idee waar ik mee te kampen heb?
Alvast heel hartelijk dank voor het meedenken.

Vriendelijke groeten, Alwin
 
Hoi Alwin,

heb je naast de PH,GH en KH ook op ammonia, nitriet en nitraat laten testen?
 
Paar dingen..
Persoonlijk vind ik dat nogal een flink bestand voor een opstarter, ik neem aan dat je de zalmpjes in één keer gekocht hebt ?
(iets wat ik zelf niet zo gauw zou doen bij een schooltje, ik maak gerust een rondreisje om hier es 10 en daar es 15 te halen, en nog liefst jong en oud door elkaar)

Koop zsm een druppeltest koffer, éénmalige investering, stripjes zijn handig maar ook niet meer dan dat, veel te onnauwkeurig dat wel, enkel geschikt voor het gemak.


Als je onverklaarbare zaken ziet, maak altijd foto's, niet 1 of 2 maar gewoon een hele rits, pas dan kunnen de mede hobbiebobs (meestal) wat zinnigs zeggen over hoe en wat

Elke dag verversen is nogal ingrijpend, je haalt alle nuttige bacteriën uit je aquarium waar je er in een frisse bak toch al te weinig van hebt, in combinatie met een groot bestand is de kans heel erg groot op de vorming van Amoniak, Nitriet, Nitraat, en is meestal dodelijk, wellicht en zo klinkt het ook bij een bak die amper 2 maanden draait met een flink bestand, moet je daar zoeken


:edit:

Hoe test de shop jouw water, met druppels of met stripjes ?
Indien ze testen met stripjes, kun je je gelijk omdraaien en het pand verlaten, want die mensen hebben dus geen bal kijk op het aquarium gebeuren, en dus ook geen ervaring en klare antwoorden
 
Laatst bewerkt:
Elke dag verversen is nogal ingrijpend, je haalt alle nuttige bacteriën uit je aquarium waar je er in een frisse bak toch al te weinig van hebt,
Elke dag verversen is geen probleem. De nuttige bacteriën zitten voornamelijk in het het filter en bodem. Het enige probleem dat hier misschien ontstaat met de vele waterwissels is dat de Ph nogal fluctueert door de actieve bodem. En mocht er een nitriet, ammoniak probleem zijn dan zijn veel waterwissels juist nuttig.
 
Wormenmiddel kunnen corydoras prima tegen, je garnalen niet die gaan er geheid aan dood.
 
Dag mensen,

Bedankt voor het meedenken. Ik heb nitraat, nitriet en amonia ook laten testen en die zijn nauwelijks meetbaar aanwezig. Ik was vergeten dit erbij te zetten.
Ik heb de roodvinzalmpjes en de corydoras in het begin gekocht. Eerst 12 zalmpjes en later steeds 12 erbij met tussenpozen van een week ongeveer.
Toen na een maand de goeramis en later nog de kuhli's erbij. De problemen met de sterfte is ongeveer 2,5 week geleden begonnen.
De vissenwinkel heeft ook met druppels getest, de dierenwinkel alleen met stripjes.
 
Je tijdslijn klopt niet helemaal. Vier weken indraaien, dan om de week aan vullen, dan na een maand de goeramis terwijl je twee maanden pas bezig bent. Ik ben bang dat ze zijn blootgesteld aan nitriet/ammonium en daar nu 1 voor 1 van omvallen. Geen idee wat je daar aan kunt doen, sorry! En ik hoop dat ik ernaast zit en dat het aan bijv je voeding ligt. Succes
 
Dat klinkt inderdaad onlogisch, ik bedoel met de start pas het moment dat de vissen er in zijn gegaan. Ik heb het indraaien niet mee gerekend.
Ik voer afwisselend tabletten voer voor de corydoras, diepvries blokjes van verschillende dieren zoals rode, witte muggelarven, watervlooien en tubifex.
Ik heb dat ook levend gevoerd maar ben er mee gestopt toen ik hoorde dat je dan snel parasieten in de bak krijgt. Tevens dr. Bassleer biofisch voer en soms vlokkenvoer van tetra.
Bij het meten is nitriet en ammonium nooit meetbaar aanwezig geweest en de garnalen doen het ook nog.
 
Hoi Alwin,

Denk sowieso zoals hierboven al terecht werd opgemerkt dat het bestand toch te snel is opgebouwd, nou hoeft dit niet het probleem te zijn als er echt geen NH3/4 en NO2 gemeten wordt, dat is wel het eerste waar ik het in zou zoeken. Je PH, KH en GH zijn prima voor deze vissen. Zou inderdaad foto's plaatsen, zowel van je bak als van je vissen. Zou het ook zo niet kunnen zeggen wat het is. Zou wel kunnen gezien je veel water hebt ververst dat er toch iets van een nitrietpiek is geweest, wat nu niet meer meetbaar is door het verversen. Of heb je voor de verversing ook gemeten? Verder kun je ook van diepvries soms ziekteverwekkers in je vissen krijgen. Ligt ook een beetje waar het vandaan komt.

Verder heb je met iets behandeld waarvoor je nu over kool filtert. Is dat antibacterieel geweest? Zo ja dan moet je ook de komende tijd je waardes wat betreft NH3/4 en NO2 in de gaten houden indien je de filtermedia niet hebt veiliggesteld. Je nuttige bacteriecultuur gaat hieraan ook kapot namelijk en heeft dan weer tijd nodig om te herstellen.

Gr
Stefan
 
Dag Stefan,

Dank je wel voor je reactie. Ik heb opnieuw bacterie cultuur toegepast in het water, van Dennerle. Maar dat heeft natuurlijk wel nog inwerktijd nodig. Ik heb steeds zelf getest en laten testen op nitriet om e oorzaak van de sterfte te zoeken. Er is nooit een piek gemeten (wat natuurlijk niet betekend dat ie er ook niet geweest kan zijn). Het medicijn dat ik heb toegepast was inderdaad tegen bacteriele infectie en eencellige parasieten en schimmels. ik heb vanochtend nog met een staafje getest en nitriet is nagenoeg niet aanwezig. Water is zacht, PH 6.4, GH tussen 4 en 7, K 6.
Stiekem krijg ik hoop want gisteren was er geen dood visje en tot nu ook nog niet. Maar dat zegt niets want dat is eerder ook wel eens een dagje zo geweest.
Wat is jouw advies? Helemaal geen levend voer en diepvriesvoer meer geven?
Ik voer de diepvries blokjes van Dutch Select Food

Vriendelijke groeten, Alwin
 
Hierbij een foto van de bak
 

Bijlagen

  • Bak.jpg
    Bak.jpg
    129.4 KB · Weergaven: 87
De een zegt; niet/nooit doen! De ander zweert erbij... levend en diepvries voer. Zelf geef ik zelfgekweekt levend en diepvries van een goede lfs. Heb zelf nog geen parasieten of dergelijke gehad. Heb ik geluk gehad? Misschien. Valt het risico sowieso mee? Ik denk het wel. Doe wat goed voelt voor jou en je vissies!

Fijn om te lezen dat er geen doden meer zijn! Fingers crossed!
 
Helaas, toch weer een dood visje.
Ik heb touwens ook nog sSHa Optima, sporen elementen, vitaminen en mineralen aan het water toegevoegd
 

Bijlagen

  • Dood visje.jpg
    Dood visje.jpg
    150.7 KB · Weergaven: 68
Zie zo een twee drie niks opvallends aan het visje idd. Gebruik je Co2?
 
Niet toevallig wormen uit de anus zien komen? (Camallanus)
 
Ik heb 2 x iets van een dun wit sliertje uitgescheiden zien worden. Maar ik weet niet of dat nu wormen waren. Deels doorschijnend en deels wit.
Ik gebruik geen CO2. Heb wel even vloeibare co2 gebruikt maar men zei mij dat ik dat nog niet moest doen omdat de voedingsbodem nieuw is en
zelf ook al co2 oplevert. Bind het ook optimaal bij PH van 6. Dus ben er weer mee gestopt
Vandaag hangt er weer een visje rond bij de utistroombuis van het filter en die gaat dus ook weer dood. Opvallend is dat ze inderdaad meestal dan bij de uitstroombuis gaan rondhangen.
Deze eet ook niet meer.
 
Ik heb hem gefilmd. Hij ademt ook zwaarder, dat doen ze allemaal als ze dood gaan
 

Bijlagen

  • Vis filmpje.jpg
    Vis filmpje.jpg
    31.7 KB · Weergaven: 74
Jammer ik ben niet zo handig hiermee
 
@Alwin1 : Neem aan dat het filmpje met de mobiel gemaakt is. Gewoon transporteren naar je PC via kabel of bluetooth en dan via 'Voeg bestand toe' wat steeds onder je bericht staat als je er een aanmaakt toevoegen. Let wel, als het filmpje te lang is/teveel MB's pakt deze hem niet omdat het bestand dan te groot is.
 
Dank je wel, helaas pakt mijn laptop de bestanden niet over van mijn mobiel, ook niet via kabel
 
Wat is de temperatuur van het aquarium?
 
24,5 graden
 
Hoe gaat het met je aquarium alwin? Geen dode visjes meer gehad?
 
Dag Norion,

Helaas wel. Er zijn er nog 6 gestorver de afgelopen week. Ik heb mijn water donderdagavond weer uitvoerig laten testen maar er kwam alleen uit dat er een lichte verhoging in het amonium geconstateerd was maar niet in de mate dat het sterfte zou moeten geven.
Ik heb nu van easylife "avoid antiviotics" gedoseert. Vrijdag middag heb ik weer 25% water ververst en toen was daarna weer een zalmpje dat zich niet goed voelde. Toen heb ik dit toegedient en gisteren weer en hij leeft nu nog... Ik weet het nog steeds niet goed. Misschien dat ik het bestand te snel heb opgebouwd. Maar nu zijn er aanzienlijk minder visjes maar gaat het nog steeds door.
 
Dag mensen,

Ik heb vijf dagen de milde versie van de kuur van easylife "avoid antibiotics" gebruikt, dus tot en met gisteren. Voor het eerst sinds de ellende begon met de zalmpjes heb ik nu een week lang geen nieuwe doden meer gehad. Ik heb er nog 9. Ik juig nog maar niet te vroeg maar vind het wel hoopgevend
 

Terug
Bovenaan