ElineNL
Active member
- Lid geworden
- 23 september 2021
- Leeftijd
- 43
Afgelopen week lichte paniek in de tent: het viel me ineens op dat 2 of 3 zwarte neon tetra's zwaar moeite hadden met zwemmen. Ik heb de hele groep apart gezet in een 10l bakje wat ik nog had staan, gaan kijken wat er aan de hand was en vond na wat zoekwerk tussen de bladeren op de bodem 2 dode otocinclussen, waarvan 1 al in verregaande staat van ontbinding, en 1 mist of speelt écht heel goed verstoppertje. Shhh*t. M'n interne filter is een week of wat geleden uitgevallen, dus ik vermoed dat dat een negatieve kettingreactie in gang gezet heeft. Ik had nog geen ammoniaktest (nu wel aangeschaft, maar ja, mosterd na de maaltijd),
Ik heb 80% water ververst, ben tijdelijk gaan filteren over nioliet en de rest van m'n vissen lijken gelukkig allemaal in orde. Ik heb de tetra's apart gehouden om in de gaten te houden, er zijn er dezelfde dag 3 overleden, rest leek in eerste instantie binnen een dag sterk op te knappen (weer rechtop zwemmen, eetlust) maar zijn daarna toch weer slechter geworden, zie foto's. Verloop van het ziektebeeld is dat de staartvinnen compleet wegkwijnen/wegrotten (?) en de vis vervolgens niet meer kan zwemmen/geen kracht meer heeft (ik heb er ondertussen nog 3 geeuthaniseerd omdat ik ze het laatste stukje wegkwijnen wilde besparen).
M'n vraag is:
Mijn hypothese is dat ik ze (helaas) vergiftigd heb, en dat de rest van de groep waarschijnlijk ook nog zal sterven.
Ik zou graag van meer ervaren mensen horen of ze denken dat dat klopt, of dat er iets anders aan de hand is.
Ik kan wat er gebeurd is niet veranderen, maar wil er wel van leren.
Foto's:
Achtergrondinfo:
- ik ben een relatief nieuwe hobbyist, hiervoor alleen ervaring met guppen
- Aquarium is 80x40 met zo'n 65 liter water (paludarium), 22 graden.
- Levende have: 1x jonge paradijsvis, paar endlers, 10x zwarte neon tetra, 7x otto, 9x cory trilineatus
- Bak is 5 maanden oud, de neons waren ongeveer de eerste bewoners, dus rond de 4 maanden oud.
- Nieuwste bewoners: ik heb vorige week 3 cory's gekocht om de groep te vergrootten, daar lijkt in ieder geval niets mis mee
Ik heb 80% water ververst, ben tijdelijk gaan filteren over nioliet en de rest van m'n vissen lijken gelukkig allemaal in orde. Ik heb de tetra's apart gehouden om in de gaten te houden, er zijn er dezelfde dag 3 overleden, rest leek in eerste instantie binnen een dag sterk op te knappen (weer rechtop zwemmen, eetlust) maar zijn daarna toch weer slechter geworden, zie foto's. Verloop van het ziektebeeld is dat de staartvinnen compleet wegkwijnen/wegrotten (?) en de vis vervolgens niet meer kan zwemmen/geen kracht meer heeft (ik heb er ondertussen nog 3 geeuthaniseerd omdat ik ze het laatste stukje wegkwijnen wilde besparen).
M'n vraag is:
Mijn hypothese is dat ik ze (helaas) vergiftigd heb, en dat de rest van de groep waarschijnlijk ook nog zal sterven.
Ik zou graag van meer ervaren mensen horen of ze denken dat dat klopt, of dat er iets anders aan de hand is.
Ik kan wat er gebeurd is niet veranderen, maar wil er wel van leren.
Foto's:
Achtergrondinfo:
- ik ben een relatief nieuwe hobbyist, hiervoor alleen ervaring met guppen
- Aquarium is 80x40 met zo'n 65 liter water (paludarium), 22 graden.
- Levende have: 1x jonge paradijsvis, paar endlers, 10x zwarte neon tetra, 7x otto, 9x cory trilineatus
- Bak is 5 maanden oud, de neons waren ongeveer de eerste bewoners, dus rond de 4 maanden oud.
- Nieuwste bewoners: ik heb vorige week 3 cory's gekocht om de groep te vergrootten, daar lijkt in ieder geval niets mis mee