Wat is er nieuw

Sterfte onder zwarte neons - ammoniak?

ElineNL

Active member
Lid geworden
23 september 2021
Leeftijd
43
Afgelopen week lichte paniek in de tent: het viel me ineens op dat 2 of 3 zwarte neon tetra's zwaar moeite hadden met zwemmen. Ik heb de hele groep apart gezet in een 10l bakje wat ik nog had staan, gaan kijken wat er aan de hand was en vond na wat zoekwerk tussen de bladeren op de bodem 2 dode otocinclussen, waarvan 1 al in verregaande staat van ontbinding, en 1 mist of speelt écht heel goed verstoppertje. Shhh*t. M'n interne filter is een week of wat geleden uitgevallen, dus ik vermoed dat dat een negatieve kettingreactie in gang gezet heeft. Ik had nog geen ammoniaktest (nu wel aangeschaft, maar ja, mosterd na de maaltijd),

Ik heb 80% water ververst, ben tijdelijk gaan filteren over nioliet en de rest van m'n vissen lijken gelukkig allemaal in orde. Ik heb de tetra's apart gehouden om in de gaten te houden, er zijn er dezelfde dag 3 overleden, rest leek in eerste instantie binnen een dag sterk op te knappen (weer rechtop zwemmen, eetlust) maar zijn daarna toch weer slechter geworden, zie foto's. Verloop van het ziektebeeld is dat de staartvinnen compleet wegkwijnen/wegrotten (?) en de vis vervolgens niet meer kan zwemmen/geen kracht meer heeft (ik heb er ondertussen nog 3 geeuthaniseerd omdat ik ze het laatste stukje wegkwijnen wilde besparen).

M'n vraag is:
Mijn hypothese is dat ik ze (helaas) vergiftigd heb, en dat de rest van de groep waarschijnlijk ook nog zal sterven.
Ik zou graag van meer ervaren mensen horen of ze denken dat dat klopt, of dat er iets anders aan de hand is.

Ik kan wat er gebeurd is niet veranderen, maar wil er wel van leren.

Foto's:
IMG_20220113_195438.jpg

IMG_20220113_195417.jpg

IMG_20220113_195428.jpg

Achtergrondinfo:
- ik ben een relatief nieuwe hobbyist, hiervoor alleen ervaring met guppen
- Aquarium is 80x40 met zo'n 65 liter water (paludarium), 22 graden.
- Levende have: 1x jonge paradijsvis, paar endlers, 10x zwarte neon tetra, 7x otto, 9x cory trilineatus
- Bak is 5 maanden oud, de neons waren ongeveer de eerste bewoners, dus rond de 4 maanden oud.
- Nieuwste bewoners: ik heb vorige week 3 cory's gekocht om de groep te vergrootten, daar lijkt in ieder geval niets mis mee

Lijkt mij een vorm van vinrot, helemaal zeker ben ik daar niet van. Er zijn leden die daar meer verstand van hebben in ieder geval. Het kan onstaan zijn vanuit jou Oto's die zijn overleden en dat zou een gevolg kunnen zijn van je filter, maar dat is ook niet met zekerheid te zeggen. Dode vissen kunnen idd een piek in Amoniak of nitriet geven.

Goed dat je meteen handelde en op zoek ging naar mogelijke oorzaken en ik denk ook wel dat je nog beter zult gaan observeren hoe jou bakje draait.

Sneu in ieder geval van het verlies van jeTetra's.

Verder is het nog even afwachten wat andere leden erover kunnen zeggen.

Gr. Ed

Google maar eens op vinrot.

Hoge NH 3 en NO2 doet wat binnen in de vis. Bij NO2 vergiftiging zie je soms ook wel een soort bellen/blaasjes de de staart. Zit er een soort van opgestapeld gas in een ader. Kan me voorstellen dat als er geen goede door stroming door aderen gaat dat het fout gaat aflopen vroeger of later. Ik denk dat je nog weinig kan doen om ze beter/fit te krijgen omdat je niet weet wat er binnen in het lichaam is beschadigd.

Heel sneu voor jou en de visjes.

Aiii dat ziet er niet zo mooi uit. En altijd schrikken als je zieke en dode vissen aantreft. 🙁

Het is achteraf vaak moeilijk om na te gaan met welk probleem e.e.a. precies is begonnen, maar een filter dat uitvalt is nooit handig zeg maar...

Op de eerste foto zie ik bubbels aan het wateroppervlak (verhoogde oppervlaktespanning) en dat is iets wat je vaak ziet bij een significante concentratie ammonia en/of nitriet in het water. Het uitvallen van het filter i.c.m. (ik neem aan daarna) de dode vissen zal die stoffen hebben doen toenemen. Vervolgens is door de rottingsprocessen, en het wegvallen van de filtratie door de filterbacteriën, het aantal bacteriën in het water zélf gaan toenemen. En dan is het aannemelijk dat de vinrot (=bacterieel) daar z'n oorsprong vond.

Ik snap dat je op deze bak één filter had draaien, want zoveel water is het niet. 🙂 Het is dan alleen wel een risico als het ene filter dat je hebt, uitvalt, en je ontdekt het niet snel genoeg. Super balen natuurlijk als het dan uit de hand loopt. 🙁

Heb je het filter weer aan de praat kunnen krijgen eigenlijk, of ben je voor iets anders gaan kijken? Hopelijk overleeft er nog iets, al ben ik bang dat de nu nog levende vissen een aardige klap hebben gehad... Veel water verversen denk ik maar even?

Dank voor de reacties allen. Het was inderdaad schrikken, mezelf voor de kop slaan en in ieder geval maatregelen nemen om te voorkomen dat het weer gebeurt (filter nu geplaatst waar ik 'm kan zien, Colombo testkoffer aangeschaft, m'n zaterdagse schoonmaak/waterververs routine uitbreiden met kijken of ook de minder zichtbare bewoners het nog doen).

@bert/Ed: dank voor het benoemen. Ik ben de 3 overgebleven tetra's nu aan het behandelen tegen vinrot (esha2000), ze zijn vannacht in ieder geval zonder nieuwe schade doorgekomen, hopelijk houdt dat aan.
@Michelle: dank voor je eerlijkheid. Ik ga het goed in de gaten houden en wat je zegt, als ze niet meer fit worden houd ik daar in ieder geval rekening mee en zorg ik dat ze iig pijnvrij eindigen.

@Gino: op de foto zitten ze in m'n 10liter bakje waar een hang-on filter de bubbels volgens mij veroorzaakt, nitriet/ammonia zijn daar volgens Colombo nu nul.
M'n normale bak zit een Sicce binnenfilter in (die het met 'uitzetten en weer aanzetten' weer is gaan doen). Plus een opvoerpompje voor een waterval die onder andere uitkomt in bakjes met lavasteen, waar dus ook nog wel wat bacteriën in wonen. Dus in theorie is er wel wat filtering als het ene filter uitvalt, alleen niet genoeg om ook nog eens de dode bacterieën van het filter + de dode visjes op te vangen. Voor nu geen plannen om een nieuw filter aan te schaffen, maar dit is wel het 2e interne filter waar ik issues mee heb, dus misschien in de toekomst toch over naar extern.

Water verversen: Yup. Al zegt de testbox nu dat ammoniak en nitraat weer netjes op de nul zitten, ik blijf nog even voor de zekerheid 2x per week 40% doen.

Laatst bewerkt:
Ahaaaa. 🙂 Nouja, goed in elk geval dat ze de nacht hebben overleefd! Ben benieuwd hoe ze het gaan doen komende tijd.

Tot nu toe in ieder geval goed: er zijn er niet meer overleden, de overgebleven 3 zijn fitter, hebben hun eetlust terug en hun vinnen blijven hetzelfde, geen verdere rot. Nog even een periode voorzichtig blijven, en dan m'n schooltje weer aanvullen, 3 is echt te weinig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan