Wat is er nieuw

Steriliseren van tweedehands externe filter

ray_05

Active member
Lid geworden
5 januari 2015
Hallo, ik heb een 2ehands oase biomaster thermo 600 gekocht die was gebruikt voor een cichlid tank. Ik wil het nu gebruiken voor een 180L aquarium (als vervanging voor een oase biomaster thermo 250). Hoe kan ik best dit filter steriliseren (vooral de filterkop, voorfilter canister) voor gebruik in mijn bak? Ik hoef de slangadaptor, waterslangen en aanzuigknop niet te schoonmaken, want ik zal gewoon de set van de 250 gebruiken en deze plaatsen op de oase 600 filterkop.

Denk Natuurazijn wel kan helpen?
Doorheen spoelen voor een tijdje?

uiteraard andere media (nieuw of van je zelf)

Kannetje schoonmaakazijn er in en een paar uur laten staan. Geen ziektekiem die dat overleefd.

Laat het filter goed aan de lucht drogen, onderwaterleven wat droog komt te staan overleefd dat doorgaans niet.

Wil je sneller resultaat: paar uur laten draaien op een emmer met een oplossing halamid-d erin, daar worden hele bakken mee ontsmet (en paardenstallen, daar is het eigenlijk voor bedoeld).

Ik zou ook natuurazijn gebruiken maar er zijn meer oplossingen.

Hallo, ik heb een 2ehands oase biomaster thermo 600 gekocht die was gebruikt voor een cichlid tank. Ik wil het nu gebruiken voor een 180L aquarium (als vervanging voor een oase biomaster thermo 250). Hoe kan ik best dit filter steriliseren (vooral de filterkop, voorfilter canister) voor gebruik in mijn bak? Ik hoef de slangadaptor, waterslangen en aanzuigknop niet te schoonmaken, want ik zal gewoon de set van de 250 gebruiken en deze plaatsen op de oase 600 filterkop.
Waarom zou je?
Maar peroxide is de meest doeltreffende en veilige optie

Dat heb ik nu nog nooit gedaan .
Uitspoelen , klaar .

Bedankt voor alle reacties. De filter is droog (dan neem ik aan dat de risico dat er nog ziek makende bacteria, virus of parasieten blijven leven is laag of nul). Ik ben van plan om het te laten staan voor nog een week of twee voordat ik het gebruik, wel eerste schoonmaken dan in een emmer laten draaien voor een paar uren. Natuurazijn of schoonmaakazijn -- is dit niet schadelijk voor de rubber als ik de filter laten draaien in de emmer voor een uur of zo? Halamid-d is interessant, maar schoonmaak azijn heb ik al thuis. Nadat ik heb azijn-water combinatie gebruikt, moet ik het dan nog verder uitspoelen met gewoon water? Ik zal mijn bestaande filtermedia en sponsen gebruiken van de 250, in combinatie met extra nieuwe filtermedia en sponzen.

Voor een uurtje kan een scheut natuurazijn weinig kwaad want je gebruikt het niet puur. Ik gebruik dit elke 2 weken om de stromingspompen van de zeewaterbak mee schoon te maken.

Natuurazijn of schoonmaakazijn -- is dit niet schadelijk voor de rubber als ik de filter laten draaien in de emmer voor een uur of zo?
azijn zal op lang termijn door de pakkingen heen vreten, maar op een uurtje zal je niets merken. Meestal zit er nog een laag kalkaanslag op je materiaal ook, dus het eerste tijdje is het ook nog redelijk beschermd. Als je de pomp er in laat draaien is een uur wel erg lang. Ik denk dat de boel na tien minuten ook al schoon is. Zelf week ik mijn spulletje in azijn. als het door het systeem beweegt zal het waarschijnlijk sneller schadelijk voor de apparatuur worden.

Gebruik wel pure mengselen water en azijn. Als er iets van parfum door zit is het niet veilig.

Voor een uurtje kan een scheut natuurazijn weinig kwaad want je gebruikt het niet puur. Ik gebruik dit elke 2 weken om de stromingspompen van de zeewaterbak mee schoon te maken.
Even off topic. Je kan beter citroenzuur hier voor gebruiken. Minder schadelijk

Even off topic. Je kan beter citroenzuur hier voor gebruiken. Minder schadelijk
Minder schadelijk waarvoor? Citroenzuur (pH 2) is zuurder dan Azijn (pH 3), dus voor de apparatuur zou het juist schadelijker moeten zijn.

Minder schadelijk waarvoor? Citroenzuur (pH 2) is zuurder dan Azijn (pH 3), dus voor de apparatuur zou het juist schadelijker moeten zijn.
Er zit als het goed is ook verschil tussen natuurazijn en schoonmaakazijn maar hoeveel de ph van beiden is dat weet ik zo niet.

Er zit als het goed is ook verschil tussen natuurazijn en schoonmaakazijn
Schoonmaakazijn is synthetisch, bevat tot wel drie keer zo veel azijnzuur, en kan soms ook methanol bevatten. Dus even op het label kijken voor gebruik.

Verder is er doorgaans geen verschil in toepassing bij het reinigen van ons materiaal. Zolang we het laten drogen.

Uit voorzorg gebruik ik daarom alleen natuurazijn.

eens van proeven John.
Confused Homer Simpson GIF

Ik heb de rotor schoongemaakt...op zicht, alle hoekjes redelijk schoon. Wel een beetje zand en bruine stof in de filterkop, dan volgende laten eerste draaien in emmer warm water of er komt nog iets uit. 🙂

In welke verhouding moet de natuurazijn vermengd worden met water en neem aan dat de pomp niet tot de nok vol hoeft?
Gewoon een half litertje en dan even de pomp in verschillende houdingen zetten dat het overal bij kan komen?

In welke verhouding moet de natuurazijn vermengd worden met water en neem aan dat de pomp niet tot de nok vol hoeft?
Gewoon een half litertje en dan even de pomp in verschillende houdingen zetten dat het overal bij kan komen?
Is er iemand die deze vraag kan beantwoorden, voordat ik straks iets verkeerd doe en de rubbers sloop of onvoldoende gereinigd heb.

Ik gebruik het ook puur en je spoelt de filter toch om denk ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan